Research Article


DOI :10.26650/iuturkiyat.651192   IUP :10.26650/iuturkiyat.651192    Full Text (PDF)

Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki

Gökhan YalçınAbdulkadir İde

During the Ottoman period in the time of Mahmud II (1826), the education of Western music started to be given formally alongside Turkish music by doing away with the janissary band, through the establishment of the military band, Muzıka-i Hümâyun and by the commissioning of the Italian composer Giuseppe Donizetti . Donizetti trained many students until his death in 1856. After that another Italian composer, Callisto Guatelli, was commissioned by Abdulhamid II until his death in 1899. The Spanish composer D'Arenda helped Guatelli in Muzıka-yı Hümâyun and replaced him later.Turkish students have published many books or translations of Western music theory and solfege education. One of the first and most important works among these publications is "Solfej Yahud Nazariyat-ı Musiki (Solfege or Music Theory) (1888/1889)" by the flautist Mustafa Safvet [Atabinen] Bey, who is an educator of the Muzıka-i Hümâyun (The Imperial Band of the Ottoman Empire) and the other is "Kütübhane-i Musikiden Talim-i Kıraat-ı Musiki (Teaching and Reading of Music From Library of Music) (1899/1900)" by theviolinist Mehmed Zati [Arca] Bey, who is also an educator of the Muzıka-i Hümâyun. These works are the first printed Turkish solfege books of the Ottoman period. The aim of this study is firstly to examine the extant terms used by converting these two books from old letters to new letters and then to investigate the usability of the solfege samples included in the books in today's professional music education and to bring them into today's solfege education.

The titles of the works which were prepared for practice are determined as follows: "ta'lîmler", "temrîn", "kırâat", "vazifeler", "tenbîhler", "mülâhâzat", "meşk" and "imlâ". These titles are determined according to the purposes of consolidating, performing, printing and evaluating the theoretical knowledge. Moreover, in this book, twenty five "two voice solfege" examples are also included. Some of these solfeges are vocal works. Turkish music works are used for teaching syncopated rhythms which occur frequently in the book. Moreover it can be said that two voice solfege examples are also crucial in terms of polyphonic hearing. It is seen that the books Solfej Yahud Nazariyat-ı Musiki and Kütübhâne-i Musikiden Talim-i Kırâat-ı Musiki play an important part in comprising the terminology of Turkish Western music. 

DOI :10.26650/iuturkiyat.651192   IUP :10.26650/iuturkiyat.651192    Full Text (PDF)

Osmanlı Dönemi Mesleki Müzik Eğitiminde İki Solfej Kitabı: Solfej ve Talim-i Kırâat-ı Musiki

Gökhan YalçınAbdulkadir İde

Osmanlı dönemi’nde Batı müziği II. Mahmud zamanında (1826) mehter takımının kaldırılarak askeri bandonun kurulması ile kabul edilmeye ve Muzıka-i Hümâyun’un kurulması, İtalyan besteci Giuseppe Donizetti'nin getirilmesi ile birlikte Türk müziğinin yanı sıra Batı müzik eğitimi de resmen verilmeye başlamıştır. Donizetti Paşa 1856’da, Callisto Guatelli 1899’da vefatına kadar ve ardından da D’Arenda Paşa Muzıka-yı Hümâyun’da birçok öğrenci yetiştirmişlerdir. Muzıka-i Hümâyun’da yetişen Türk öğrenciler, Batı müziği nazariyatı ve solfej eğitimine yönelik çeviri ya da telif birçok kitap yayınlamışlardır. Bu yayınlar arasında ilk ve en önemli eserlerden ikisi flütist Mustafa Safvet [Atabinen] Bey'e ait Solfej Yahud Nazariyat-ı Musiki (1888/1889) ve Mehmed Zati [Arca] Bey'e ait Kütübhane-i Musikiden Talim-i Kıraat-ı Musiki (1899/1900) adlı eserlerdir. Bu eserler Osmanlı dönemi’nin ilk basılı Türkçe solfej kitaplarıdır. Çalışmanın amacı da eserlerin eski harflerden yeni harflere çevirmek sureti ile kullanılan terimlerin günümüze yansımalarını incelemek, kitaplarda yer verilen solfej örneklerinin günümüz mesleki müzik eğitiminde kullanılabilirliğini araştırmak olarak belirlenmiştir.

Kitaplarda uygulamaya yönelik hazırlanan çalışma başlıklarının şu şekilde olduğu belirlenmiştir: "ta'lîmler", "temrîn", "kırâat", "vazifeler", "tenbîhler", "mülâhâzat", "meşk" ve "imlâ". Bu başlıklar nazari bilgilerin pekiştirilmesi, icra edilmesi, yazdırılması ve değerlendirilmesi amaçlarına göre belirlenmiştir. Ayrıca bu kitapta yirmi beş "çift sesli solfej" örneklerine de yer verilmiştir. Bu solfejlerin bir kısmı da sözlü eserlerdir. Kitapta geniş ölçüde yer verilen aksak ritimli usullerin öğretilmesinde Türk müziği eserlerine de yer verilmesi Türk müzik eğitimi, çift sesli solfej örnekleri ise çok sesli işitme eğitimi açısından önemli olduğu söylenebilir. Solfej yahud Nazariyat-ı Musiki ve Kütübhâne-i Musikiden Talim-i Kırâat-ı Musiki kitaplarının Türkçe Batı müziği terminolojisinin oluşmasında da önemli bir yer teşkil ettiği görülmüştür. 


PDF View

References

  • Antep, ESİN. Osman Zeki Üngör ve Mûsikî İnkılâbı. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2009. google scholar
  • Danhauser, Adolphe ve Baran, İlhan. Temel Müzik Kuralları. Ankara: Belgi Yayınları, 1988. google scholar
  • Develioğlu, Ferit. Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat. Ankara: Aydın Kitap Evi Yayınları, 2012. google scholar
  • Fenmen, Mithat. Piyanistin Kitabı. Ankara: Doğuş Matbaası, 1947. google scholar
  • Gazimihal, Mahmut Ragıp. Musıki Sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1961. google scholar
  • Gazimihal, Mahmut Ragıp. Türk Askeri Mızıkaları Tarihi, İstanbul: Maarif Basımevi, 1955. google scholar
  • Özgür, Ülkü ve Aydoğan, Salih. Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuram. Ankara: Arkadaş Yayınevi, 2015. google scholar
  • Öztuna, Yılmaz. Türk Musikisi Akademik Klasik Türk San’at Musikisi’nin Ansiklopedik Sözlüğü Cilt I-II, Ankara: Orient Yayınları, 2006. google scholar
  • Safvet, Mustafa. Solfej yahud Nazariyat-ı Musiki. İstanbul: Mahmud Bey Matbaası, 1888. google scholar
  • Sun, Muammer. Solfej 1. Ankara: Sun Yayınevi, 2014. google scholar
  • Yener, Faruk. Musiki Lugatı I-Garp Musikisi. İstanbul: Tasvir Neşriyatı Musiki Eserleri 1, 1944. google scholar
  • Zati, Mehmed. Kütübhâne-i Musikiden Talim-i Kırâat-ı Musiki. İstanbul: Mahmud Bey Matbaası, 1897. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Yalçın, G., & İde, A. (2019). Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki. Journal of Turkology, 29(2), 645-662. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.651192


AMA

Yalçın G, İde A. Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki. Journal of Turkology. 2019;29(2):645-662. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.651192


ABNT

Yalçın, G.; İde, A. Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki. Journal of Turkology, [Publisher Location], v. 29, n. 2, p. 645-662, 2019.


Chicago: Author-Date Style

Yalçın, Gökhan, and Abdulkadir İde. 2019. “Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki.” Journal of Turkology 29, no. 2: 645-662. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.651192


Chicago: Humanities Style

Yalçın, Gökhan, and Abdulkadir İde. Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki.” Journal of Turkology 29, no. 2 (Nov. 2024): 645-662. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.651192


Harvard: Australian Style

Yalçın, G & İde, A 2019, 'Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki', Journal of Turkology, vol. 29, no. 2, pp. 645-662, viewed 23 Nov. 2024, https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.651192


Harvard: Author-Date Style

Yalçın, G. and İde, A. (2019) ‘Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki’, Journal of Turkology, 29(2), pp. 645-662. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.651192 (23 Nov. 2024).


MLA

Yalçın, Gökhan, and Abdulkadir İde. Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki.” Journal of Turkology, vol. 29, no. 2, 2019, pp. 645-662. [Database Container], https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.651192


Vancouver

Yalçın G, İde A. Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki. Journal of Turkology [Internet]. 23 Nov. 2024 [cited 23 Nov. 2024];29(2):645-662. Available from: https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.651192 doi: 10.26650/iuturkiyat.651192


ISNAD

Yalçın, Gökhan - İde, Abdulkadir. Two Solfege Books in Professional Music Education in The Ottoman Period: Solfej and Talim-i Kirâat-i Musiki”. Journal of Turkology 29/2 (Nov. 2024): 645-662. https://doi.org/10.26650/iuturkiyat.651192



TIMELINE


Submitted09.05.2019
Accepted15.10.2019
Published Online26.11.2019

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.