Research Article


DOI :10.26650/sty.2022.1065710   IUP :10.26650/sty.2022.1065710    Full Text (PDF)

Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri

Tuğba Diri Apaydın

Beçin, Ege bölgesinde Muğla ili, Milas ilçesine bağlı bir yerleşim merkezidir. Geçmişi M.Ö. 2000 yıllarına dayanan Beçin, antik dönemde Karia’lılara; Osmanlı döneminde ise başta Menteşe Beyliği olmak üzere pek çok kültüre ev sahipliği yapmış önemli bir Anadolu kentidir. Beçin Kalesi Kazısında 2014-2021 yılları arasında ele geçen kırmızı hamurlu, tek renk sırlı seramikler ve kapların form özellikleri bu makalenin ana konusudur. Uygulamasının kolay olması ve işlevsel yönünün ağır basması nedeniyle Bizans, Beylikler ve erken Osmanlı sanatında görülen en yaygın tekniklerinden biri olan tek renk sır tekniği, Beçin Kale Kazısında ortaya çıkarılan seramiklerde de sıklıkla karşımıza çıkmaktadır. Bu teknikte yapılmış kâse, tabak, testi ve kandil gibi kaplar kazılarda tüm ya da ağırlıklı olarak kırık parçalar şeklinde ele geçirilmektedir. Tek renk sır uygulanan kaplarda çoğunlukla yeşil sır görülmekle birlikte sarı ve kobalt mavi renkler de tercih edilen diğer renkler arasındadır. Günlük hayatta işlevsel olarak kullanılan bu kapların iç yüzeyleri tamamen, dış kenarları ise kabın ağız kısmından bir parmak kalınlıkta dışa taşacak kadar sırlanmıştır. Tek renk sırlı seramik kaplar çeşitli form gruplarına ayrılmaktadır. Kaynaklarda özellikle kâse ya da çanak adı ile bilinen derin kullanım kapları küresel, yarı küresel, konik gövdeli ya da yarı konik gövdeli gibi sınıflandırmalara ayrılmıştır. Çalışmanın birincil amacı, Anadolu’nun doğu ve batısındaki seramik üretim merkezlerinde ortaya çıkarılan Ortaçağ seramik buluntuları ile Beçin Kalesi seramiklerinin form özellikleri karşılaştırılarak ortak bir tipoloji oluşturulmaya çalışmak ve Ortaçağ Anadolu’sunda Beçin seramiklerinin önemini ortaya koymaktır.

DOI :10.26650/sty.2022.1065710   IUP :10.26650/sty.2022.1065710    Full Text (PDF)

The Types of Monochrome Glazed Ceramics in the Beçin Castle Excavation (2014-2021)

Tuğba Diri Apaydın

Beçin is a residential center in the Milas District of the Turkish Province of Mugla in the Aegean Region. Becin has a history dating back to 2000 B.C. and is an important Anatolian city that has hosted many cultures such as the Carians in ancient times and the Mentese Principality in the Ottoman period. The main subject of this study involves the Turkish red monochrome-glazed clay ceramics and their types found in Beçin Castle excavations between 2014 and 2021. The technique of monochrome glazing is one of the most common decorating techniques applied in Byzantine, Principalities, and early Ottoman art. It was frequently encountered on the ceramics unearthed in the Beçin Excavation because of its ease of application and functionality. Ceramics such as bowls, plates, jugs, and oil lamps made using this technique were recovered mostly in pieces and sometimes whole in the excavations. Although green glaze is mostly seen in monochrome glaze ceramics, yellow and blue glazing were also frequently preferred. The inner surfaces of these ceramics are completely glazed, while the outside is only partially glazed. Monochrome glazed ceramics are grouped under their various forms. In the academic sources, especially bowls are classified as spherical, hemispherical, conical body or semi-conical body. The first aim of the study is to try to create a common typology by comparing the form features of the Medieval ceramics in the ceramic production centers in the east and west of Anatolia with the Beçin Castle ceramics. In addition, revealing the importance of Beçin ceramics in medieval Anatolia is among other purposes.


EXTENDED ABSTRACT


Located 2 km south of the city of Milas on a flat rock, Beçin Castle’s history dates back to prehistoric times. Turkish rule over Beçin started in the 13th century when the Turkish Beys who’d been overwhelmed by the Mongol invasion in Anatolia took over the region. One of these beys, Menteşe Bey founded a beylik [territory under the leadership of a bey, similar to a lord] based in Beçin that he named after himself and carried out many developmental activities from the middle of the 13th century to the beginning of the 15th century.

Archaeological excavations have been ongoing in Beçin Castle since the 1970s. Many glazed and unglazed pottery have been brought into art history studies, especially as a result of the excavations carried out in the Inner Castle, Seymenlik Gate, Yelli Mosque, and its surroundings. Previous academic publications are found on Beçin Castle ceramics. The current article examines 24 monochrome glazed ceramics unearthed in Beçin Castle excavations between 2014-2021, of which 13 are ring-bottomed bowls, three are flat-bottomed pots, six are deep plates, one is a jug, and one is a type of vessel in the form of an oil lamp.

A common style of monochrome glazed ceramics can be noted that were unearthed in the Beçin Excavation. All of the ceramics were made from red paste. The ceramic cements are moderately tempered, hard, and slightly porous, with mica, lime, quartz, and other small stones. Although the dominant color of the glaze is green, colors such as yellow, ochre, brown, and rarely dark cobalt blue are also visible. In the ceramics examined in this study, the glazes were completely applied inside the bowls, also extending past the lip to the outer sections. Meanwhile, the glazes on the pottery were applied in such a way that resulted not in a shiny, but a matte sheen that creates cracks. Although few in number, bright and smooth examples are additionally present in the study. Primer is generally not used on the outside, but it is applied on all interiors. Cream and cream tones were generally preferred for the primer.

The ceramic bowls unearthed in Beçin excavations are generally medium sized. The bottom diameters vary between 6-9 cm. The diameters of the mouths of the bowls vary between 18-22 cm on average, with heights ranging between 8-11 cm. The bottom diameters of the flat-bottomed bowls vary between 7-9 cm. The diameters of the mouths of the plates, which fully form with the base, generally vary between 21-25 cm, while their bottom diameters vary between 5-8 cm and their height between 4-7.5 cm. The diameter of one plate with no base has a mouth diameter (26 cm.) similar to the other examples. Apart from these ceramics, which are frequently encountered in daily use, an oil lamp and jug were also among the finds.

Certain difficulties were encountered with regard to the typology study of the bowls made for daily use, in which liquid and solid foods were placed. The lack of a common language in scientific studies with regard to the types of vessels is one of this subject’s main problems. Terms such as spherical body, hemispherical body, conical body, and semi-conical body were frequently repeated with regard to medieval ceramics. However, ceramics have been classified under different titles despite having the same form. The form typologies of the monochromatic glazed ceramics unearthed in Beçin excavations were determined by comparing them with samples from other Turkish-Period excavations on Anatolian lands.

Classifying the bodies of the bowls in the ceramics from the Beçin Castle excavation as hemispherical was deemed appropriate because these vessels are slightly curved from the body to the mouth, with the mouth opening conically. The section of rounded wall between the body and the mouth constricts as it ascends, transforming the vessel into a conical shape. In other words, the vessels are neither fully spherical nor fully conical. A detailed classification study has been carried out over the examples by dividing the mouths into the following sub-headings: inverted or outwardly curved body forms. These are then sub-divided into hemispherical body forms.

The monochrome glaze ceramics unearthed in Beçin excavations match other ceramics that can be seen from Eastern to Western Anatolia in terms of shape, material, and technique. When considering the Beçin region, the probability of ceramics coming from nearby centers is seen to be higher, as Beçin ceramics are accepted as having coming from nearby centers such as Balat, where evidence of production is already present. The influences from the Anatolian Seljuk, Anatolian Beylik, Byzantine, and Early Ottoman periods can be seen in the medieval ceramics to have been a multi-layered and intricate period. This makes dating the ceramics as difficult as determining the place where they were produced. Great difficult is had in determining which civilization an object belongs to during this period due to the lands constantly being invaded by different communities, people migrating, the difficult economic conditions, and the changing political borders. One should additionally not forget the traveling masters whose existence in this period is also known. 


PDF View

References

  • Acara Eser, Meryam. “Divriği Kale Kazısı Sırlı Seramik Buluntuları: İlk Sonuçlar ve Yerel Üretim İzleri.” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 37, (Haziran 2020): 136-153. google scholar
  • Akarca, Aşkıdil. “Beçin.” Belleten 35, (1971): 1-37. google scholar
  • Altun, Ara ve Demirsar-Arlı, Belgin. “İznik Çini Fırınları Kazısı 2005 Yılı Çalışmaları,” 28. Kazı Sonuçları Toplantısı 1, (Çanakkale, 2006): 91-104. google scholar
  • Arık, Oluş. “On the Ceramics Found in the Preliminary Phase of the Peçin Excavation”, Çanak, Late Antique and Medieval Pottery and Tiles in Mediterranean Arkeological Contexts.” (İstanbul: 2007): 523-530. google scholar
  • Aykaç, Razan. Konya Karatay Müzesindeki Anadolu Selçuklu Dönemi Seramik Kandiller, Konya: 2017. google scholar
  • Baş, Gülsen. Bitlis Kalesi Kazısı Sırlı Seramikleri 2004-2012, Ankara: 2012. google scholar
  • Boran, Ali ve Aykaç, Razan. Silifke Kalesi Kazı Buluntuları 2010-2020, İstanbul: 2021. google scholar
  • Bulut, Lale. “Samsat Kazısı Buluntuları”, Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, Editör Gönül Öney ve Zehra Çobanlı içinde 173-197. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 2007. google scholar
  • Çelik Oğuz, Elif. “2015-2018 Yılları Arasında Beçin Kazılarında Ortaya Çıkan Seramikler.” XXIII. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, (Edirne: 2021), 185-197. google scholar
  • Demir, Aydoğan. “Beçin Tarihi.” Beçin Definesi, hazırlayan Rahmi Hüseyin Ünal, Friedrich Krinzinger, Michael Alram ve Şule Pfeiffer-Taş içinde 39-44. Ankara: 2015. google scholar
  • Demir, Deniz. “Ayasuluk Tepesi ve Aziz Yuhanna Kilisesi Kazılarında Bulunmuş Tek Renk Sırlı Kandiller.” Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 15, (Ocak 2018): 33-55. google scholar
  • Demirsar Arlı, Belgin, Kaya, Şennur ve Erol, Özlem. “İznik Çini Fırınları Kazılarında Ele Geçen Aydınlatma Gereçleri XI. AIECM3 Uluslararası Orta Çağ ve Modern Akdeniz Dünyası Seramik Kongresi Bildirileri 1, (2015): 431-436. google scholar
  • Demirsar Arlı, Belgin. “İznik Çini Fırınları Kazısı 2016 Yılı Çalışmaları,” 39. Kazı Sonuçları Toplantısı 3, (Bursa 2017): 445-459. google scholar
  • Doğer, Lale. “İşlev, Teknik ve Estetik Değerlendirmelerle Bizans Günlük Yaşamında Sırlı Seramik.” SERES, IV. Uluslararası Katılımlı Seramik, Cam, Emaye, Sır ve Boya Semineri, (26-28 Kasım 2007 Eskişehir), Bildiriler Kitabı, İstanbul: 2007: 709-727. google scholar
  • Dönmez, Emine Naza. Amasya Harşena Kalesi ve Kızlar Sarayı Türk Dönemi Seramikleri, İstanbul: 2021. google scholar
  • Gök Gürhan, Sevinç. “Akşehir Kurtarma Kazısı Seramikleri”, Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, İstanbul, (2007): 157-169. google scholar
  • Gök Gürhan, Sevinç. “Beylikler Dönemine Ait Sgraffito Teknikli ve Tek Renk Sırlı Kaplar.” Sanat Tarihi Dergisi 17, (Ekim 2008): 59-83. google scholar
  • Gök Gürhan, Sevinç. “1995-2009 Yılları Arasında Beçin Kazısında Ortaya Çıkarılan Seramiklerin Değerlendirilmesi.” Sanat Tarihi Dergisi 18, (Ekim 2009): 45-70. google scholar
  • Gök Gürhan, Sevinç. “Balat İlyas Bey Külliyesi Kazısında Ortaya Çıkarılan Seramiklerin Değerlendirilmesi.” XIII. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, (Denizli: 2009): 291-306. google scholar
  • Gök Gürhan, Sevinç. Bir Seramik Definesinin Öyküsü: Saruhan Beyliği’nin Mirası Manisa Gülgün Hatun Hamamı Seramikleri, Manisa: 2011. google scholar
  • İbn Batuta. Voyages d'IbnBatouthaII. çeviren C. Defremery - B. R. Sanguinetti, Paris: 1854. google scholar
  • Karamağaralı, Nakış. “Ahlat Sırlı Seramikleri.” Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı, Editör Gönül Öney ve Zehra Çobanlı içinde 135-156. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2007. google scholar
  • Kolektif. Alaeddin'in Lambası Anadolu'da Selçuklu Çağı Sanatı ve Alaeddin Keykubad, İstanbul: 2001. google scholar
  • Özdeniz, Hasan Hüseyin ve Şimşir, Zekeriya. “Gevale Kazılarında Ortaya Çıkartılan Seramiklerde Kap Formları.” Selçuklu Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 5, (2020): 59-76. google scholar
  • Özkul Fındık, Nurşen. İznik Roma Tiyatrosu Kazı Buluntuları (1980-1995) Arasındaki Osmanlı Seramikleri, Ankara: 2001. google scholar
  • Özkul Fındık, Nurşen. Hasankeyf Seramikleri, Ankara: 2008. google scholar
  • Özkul Fındık, Nurşen. İznik Sırlı Seramikleri. Roma Tiyatrosu Kazısı (1980-1995), Ankara: 2014. google scholar
  • Parmaksızoğlu, İsmet. İbn Batuta Seyahatnamesinden Seçmeler. İstanbul: 1971. google scholar
  • Parman, Ebru. “Ayasuluk’ta Bulunan Sırlı Bizans Keramikleri”, Bedrettin Cömert'e Armağan içinde 321-340. İstanbul: 1980. google scholar
  • Pektaş, Kadir. “Beçin Kalesi Kazısı 2014-2015 Yılı Kazı ve Onarım Çalışmaları.” XX. Uluslararası Ortaçağ Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, (Sakarya: 2016): 1-13. google scholar
  • Pektaş, Kadir, Cirtil Saim ve Büyükgün, Banu. “Beçin Kalesi 2017 Yılı Kazı ve Onarım Çalışmaları.” 40. Kazı Sonuçları Toplantısı 1. Çanakkale: 2018: 507-518. google scholar
  • Pektaş, Kadir. “Beçin Kalesi 2016 Yılı Kazısı ve Buluntuları Üzerine.” Akdeniz Sanat 13, (2019): 501-510. google scholar
  • Pektaş, Kadir, Cirtil Saim ve Büyükgün Çelebi, Banu. “Beçin Kalesi 2018 Yılı Kazı ve Onarım Çalışmaları.” 41. Kazı Sonuçları Toplantısı 2, Diyarbakır: 2019: 21-34 google scholar
  • Polat, Turgay. “Milet İşi Seramiklerde Form Tipolojisi Üzerine Bir Deneme.” Sanat Tarihi Dergisi 25, (Ekim 2016): 213-247. google scholar
  • Polat, Turgay. “Erzincan Müzesi’nde Sergilenen Sgrafitto ve Tek Renk Sırlı Ortaçağ Seramiklerinin Buluntu Yeri ve Köken Problemi Üzerine Bir Değerlendirme.” Akdeniz Sanat 13, (2019): 817-834. google scholar
  • Reitlinger, Gerald. “Unglazed Relief Pottery From Northern Mesopotamia”, Ars Islamica, S.15/16, (1951): 11-22. google scholar
  • Şen, Korkmaz ve Karasu, Yunus Emre. Arkeolojik Veriler Işığında Bitlis Kale Kazısı Seramik Buluntuları (2018-2019 Yılı Kazı Dönemi), İstanbul: 2021. google scholar
  • Uçar, Hasan ve Uçar, Aygül. “Tire Kutu Han Kazısı Beylikler ve Osmanlı Dönemi Seramikleri.” Sanat Tarihi Dergisi 27, (Nisan 2018): 1-33. google scholar
  • Uçar, Hasan. “Edirne Yemiş Kapanı Kazısından Bir Grup Osmanlı Seramiği,” Yaşar Erdemir’e Armağan Sanat Tarihi Yazıları, editörler Osman Kunduracı ve Ahmet Yavuzyılmaz içinde 509-541. Konya: Literatürk Academia, 2019. google scholar
  • Yılmaz, Gülgün. Edirne Müzesi Osmanlı Seramikleri Zindanaltı Buluntuları, Edirne: 2012. google scholar
  • Yılmaz, Gülgün. “St. Jean (Aziz Yuhanna) Kilisesi Atrium Kazılarında Bulunan Seramik Eserler.” Mustafa Büyükkolancı’ya Armağan, editörler Celal Şimşek ve diğ. içinde 767-780. İstanbul: Ege Yayınları, 2015. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Diri Apaydın, T. (2022). Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri. Journal of Art History, 0(31), 57-82. https://doi.org/10.26650/sty.2022.1065710


AMA

Diri Apaydın T. Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri. Journal of Art History. 2022;0(31):57-82. https://doi.org/10.26650/sty.2022.1065710


ABNT

Diri Apaydın, T. Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri. Journal of Art History, [Publisher Location], v. 0, n. 31, p. 57-82, 2022.


Chicago: Author-Date Style

Diri Apaydın, Tuğba,. 2022. “Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri.” Journal of Art History 0, no. 31: 57-82. https://doi.org/10.26650/sty.2022.1065710


Chicago: Humanities Style

Diri Apaydın, Tuğba,. Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri.” Journal of Art History 0, no. 31 (May. 2025): 57-82. https://doi.org/10.26650/sty.2022.1065710


Harvard: Australian Style

Diri Apaydın, T 2022, 'Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri', Journal of Art History, vol. 0, no. 31, pp. 57-82, viewed 12 May. 2025, https://doi.org/10.26650/sty.2022.1065710


Harvard: Author-Date Style

Diri Apaydın, T. (2022) ‘Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri’, Journal of Art History, 0(31), pp. 57-82. https://doi.org/10.26650/sty.2022.1065710 (12 May. 2025).


MLA

Diri Apaydın, Tuğba,. Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri.” Journal of Art History, vol. 0, no. 31, 2022, pp. 57-82. [Database Container], https://doi.org/10.26650/sty.2022.1065710


Vancouver

Diri Apaydın T. Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri. Journal of Art History [Internet]. 12 May. 2025 [cited 12 May. 2025];0(31):57-82. Available from: https://doi.org/10.26650/sty.2022.1065710 doi: 10.26650/sty.2022.1065710


ISNAD

Diri Apaydın, Tuğba. Beçin Kalesi Kazısında Ortaya Çıkarılan (2014-2021) Tek Renk Sırlı Seramik Kapların Form Özellikleri”. Journal of Art History 0/31 (May. 2025): 57-82. https://doi.org/10.26650/sty.2022.1065710



TIMELINE


Submitted31.01.2022
Accepted22.06.2022
Published Online28.06.2022

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE



Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.