SOSYAL VE SİYASAL ARASINA SIKIŞMIŞ BİR DÜŞÜNÜR: ZİYA GÖKALP VE HARS-MEDENİYET KURAMI
Yücel BulutBu yazıda, Gökalp’in ‘hars-medeniyet’ yaklaşımı irdelenmektedir. Gökalp’in harsmedeniyet kuramı, yaygın olarak, Türk ve Müslüman kimliğimizi korumayı başararak nasıl Batılılaşabileceğimizin formülünü sunan bir yaklaşım olarak kabul görmüş ve işlenmiştir. Bu çalışmada ise, söz konusu kuramın bir başka özelliğine dikkat çekilmeye çalışılacaktır. Bu yazının temel iddiası; batılılaşma konusunda devlet ve toplum olarak yaşadığımız zihniyet problemlerini çözme iddiası taşıyan hars-medeniyet kuramının, aynı zamanda, düşünce ve uygulama noktasında pek çok potansiyel sorunu beraberinde getirdiğidir. Söz konusu sorunlar; kültür ve medeniyet kavramlarının birbirlerine karşıt anlamlarla yüklü kavramlar olarak kavranmasından ve özellikle de ‘Türklük’ kavramının içerdiği çelişik kavramlaştırmadan kaynaklanmaktadır. Bu makalede, söz konusu sorun alanları öncelikle kültür ve medeniyet kavramının etimolojik gelişimini ele alarak gösterilmeye çalışılıyor. Ardından Gökalp’in genel toplum anlayışı, Türk toplumuna ilişkin yaklaşımları ve özelde de ‘hars-medeniyet’ kuramı değerlendiriliyor. Son olarak da, Gökalp’in kavramlarının ve kuramının içeriği, çelişik yönlerini gösterecek şekilde eleştirel bir değerlendirmeye tabi tutuluyor.
Title
Yücel BulutIn this article, Gökalpian approach to culture and civilization has been focused on. His theory of culture and civilization has been widely accepted and analyzed as an approach serving as the formula of how to Westernize while preserving Turkish and Muslim identities concurrently. In this study, another point regarding this theory will be discussed in detail. The main assertion of this essay is that the Gökalpian theory of culture and civilization, which claims to solve mentality problems of Turkish state and society in terms of Westernization, also brings various potential problems regarding theory and praxis. These problems stem from conflicting conceptions of culture and civilization, and especially from contradictory contents of ‘Turkishness’ concept. This article tries to demonstrate the mentioned problematic areas initially by dealing with the etymological developments of culture and civilization concepts. Thereafter, the Gökalpian understanding of society in general, his approaches on Turkish society, and specifically his theory of culture and civilization are analyzed. Finally, a critical evaluation of the content of Gökalpian concepts and theory is provided which aims to display their contradictory aspects.