Research Article


DOI :10.26650/jspc.2019.78.0038   IUP :10.26650/jspc.2019.78.0038    Full Text (PDF)

Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”

Yasin Yılmaz

Social policy is a science that emerged in order to find solutions to negative effects of the industrial revolution. Family, religion, the workplace and market, state and local governments, and nongovernmental organizations (NGO’s) provide the functionality of social policy. NGO’s can also be called non-profit organizations. In our study, we will examine foundations, one of the non-profit organizations. Foundations have equivalents in many civilizations. However, Islamic civilization has had a great influence on the development of foundations because members of this civilization have an understanding of the compassion, solidarity, desire to live together, and most importantly, feelings of love, to do their work without profit. In this study, the understanding of foundations will be explained by Turks who are part of an ancient eastern civilization from past to present. In addition, the understanding of a foundation in western society as well as eastern society will be examined at the level of literature and a comparison will be made. Foundations in Turkish society were institutionalized after Islam and some of its first works were done during the Seljuk period. The study examined the two terms before and after the Republic. In the pre-Republic (Ottoman) period, foundations usually included a non-profit purpose. The social policy function of foundations in the Republic period will also be examined. Today’s data is based on the statistical data of the General Directorate of Foundations. In this qualitative study, the holistic approach was preferred, and a documentation method was used. 

DOI :10.26650/jspc.2019.78.0038   IUP :10.26650/jspc.2019.78.0038    Full Text (PDF)

Türkiye’de Vakıfların, Kâr Amacı Gütmeyen Sosyal Politika İşlevleri: “Sosyal Millet” Anlayışı

Yasin Yılmaz

Sosyal politika sanayi devriminin olumsuz etkilerine çözüm aramak amacıyla ortaya çıkan bir bilimdir. Sosyal politikanın işlevselliğini aile, din, işyeri ve piyasa, devlet ve yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları (STK) sağlamaktadır. STK’larına kâr amacı gütmeyen kuruluşlar da denilebilmektedir. Çalışmamızda kâr amacı gütmeyen kuruluşlardan biri olan vakıfları inceleyeceğiz. Vakıfların birçok medeniyette karşılığı bulunmaktadır. Bununla birlikte İslâm Medeniyetinin vakıfların gelişiminde oldukça büyük bir etkisi bulunmaktadır. Zira merhamet, yardımlaşma, dayanışma, birlikte yaşama arzusu ve en önemlisi de sevgi duygularını barındıran bir anlayışa sahip olan bu medeniyetin fertleri, yaptıkları işleri kâr amacı gütmeden yapmaktadır. Çalışmada geçmişten günümüze, kadim doğu medeniyetinin bir parçası olan Türklerde, vakıf anlayışı izah edilmeye çalışılacaktır. Ayrıca doğu toplumunun yanı sıra batı toplumunda da vakıf anlayışı literatür düzeyinde irdelenerek doğu toplumu ile karşılaştırma yapılacaktır. Türk toplumunda vakıf anlayışının İslamiyet sonrasında nitelikli olarak kurumsallaştığı ve ilk eserlerini Selçuklular döneminde verdiği bilinmektedir. Çalışma, Cumhuriyet öncesi ve sonrası iki dönem olarak incelenmiştir. Cumhuriyet öncesi dönem genellikle Osmanlı döneminde vakıfların kâr amacı gütmeyen bir amaç içermesi, Cumhuriyet döneminde ise vakıf anlayışının sosyal politika işlevi irdelenecektir. Günümüz verileri Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün istatistiki verilerine dayandırılarak aktarılmıştır. Bu nitel çalışmada bütünsel yaklaşım tercih edilmiş ve dokümantasyon yöntemi kullanılmıştır.


EXTENDED ABSTRACT


The human being, the most fundamental being of the state, is social. Nations, states, and civilizations can revive society only when their focus is on the human factor. Civilizations that revive society have advanced socially, economically, politically and technologically. Their level of prosperity has increased, they have provided peace of mind, have successfully maintained their relations with other civilizations, and left positive marks in the history of the world.

The Industrial Revolution revealed the social mind of Europe. Of course, a mentality with substance and interest will bring persecution. Although the liberal economic understanding is an apparently competitive understanding, it actually brought with it a wild exploitation. In this period, working conditions were unusually bad and wages were low. In addition to male workers, female workers and even children were exposed to heavy working conditions. The “Law on the Protection of British Children” was seen as a small step in the field of social policy in 1802, and it would be a start in the acquisition of other social rights. It would be Social Politics and labor economics that would prevent social disintegration during this period. In a narrow scope, Social Policy was a means of intervention in the relations between the worker and employer, but has expanded over time to include all disadvantaged groups and all social classes.

In the 1929 economic crisis, the liberal view was replaced by the Keynesian view. After the Second World War, social welfare states were formed and for the next 30 years this was its golden age until the late 1970s oil crisis. After this crisis, the state tried to reduce many of its social duties over time, through privatization, and this situation developed the non-profit organizations of the future. Among the countries of the world, the USA is one of the most important examples of a neo-liberal approach. It is expected that the efficiency of foundations will increase in a period when NGOs are getting stronger.

Foundations have existed in many cultures since it is also suitable for the creation of humanitarian aid without profit. Although there is not a very professional foundation system in Rome, it is seen that there is a foundation culture in Byzantium. However, it can be said that foundations gained their real identity through Islamic Civilization. The main reason for this is that the right to love and life for all living things is clearly recognized by the religion of Islam and that this right is clearly defended.

Islamic Civilization is human oriented and has an attached importance to social ties. With the order of the Prophet Muhammad, even if religious beliefs are different, kinship ties have not been broken. Islamic Civilization, where helping, doing good and dividing wealth is a religious duty, has linked these aid organizations to a systematic over time, even in the second (at the seventh year of the migration). This systematic is called habs, hubs, or “foundation” in the literature.

Foundations gained meaning when the Islamic Civilization existed in Turkey, during the Seljuk period, and reached its peak in the Ottoman period. Today, it has successfully carried out many socio-economic activities performed by states. The Ottomans further strengthened the foundation culture they inherited from the Seljuks. For this reason, foundations in the Ottoman period have many types in terms of their qualities and subjects.

The foundations weakened in parallel with the collapse of the Ottoman state. Foundations prevented the dispersion of the homeland for a while during the collapse of the Ottoman Empire. The empire was brutally criticized by some western undersecretaries, especially because of this function.

Foundations institutions, together with the establishment of the Republic of Turkey, following the adoption of the Civil Code in 1926, protects a portion of the remaining foundations from the Ottoman era and the foundation established with the new term “new foundation” has been described. Both the increase in the population and the presence of a sense of solidarity and solidarity at the core of the Turkish Nation sustained the foundation institution.

The foundations, which took a large part in the economic life during the Ottoman period, served alone in many areas. This is a civil society movement that has never been in any western state until then. It is known that foundations functioned as a social policy tool in the Republican period parallel to the Ottoman period. It is possible to gather these functions under the titles of education, housing, social activity, social assistance, care services and health.


PDF View

References

  • Akgündüz, A. (1988). İslam hukukunda ve Osmanlı tatbikatında vakıf müessesesi. Ankara: TTK Yayınları. google scholar
  • Altan, Ö. Z. (2007). Uluslararası çalışma normları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Ateş, İ. (1982). Hayri ve sosyal açıdan vakıflar. Vakıflar Dergisi, (15), 54–88. Berki, A. H. (1965). Vakfa dair yazılan eserlerle vakfiye ve benzeri eserler. Ankara: V. G. M. Neşriyatı. google scholar
  • Berki, A. H. (1946). Vakıflar. (2.bs). İstanbul: Aydınlık Basımevi. google scholar
  • Canan, İ. (1993). Kütüb-i sitte muhtasarı tercüme ve şerhi. C. XVI. Ankara: Akçağ Yayınları. google scholar
  • Ciğerdelen, T. (2005). Sivil toplum kuruluşlarında insan kaynaklarının yapısı ve yönetimi. II. STK’lar Kongresi, Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İ.İ.B.F. Çanakkale. google scholar
  • Çelebi, E. (1985). Seyahatname. C. 1, (M. Ç. Sadel, Çev.). İstanbul: Üçdal Neşriyat, 1985. google scholar
  • Çevik, H. H. (1998). Kamu hizmetlerinin üretilmesinde sosyal refah çoğulculuğu. Türk İdare Dergisi, (418), 109–122. google scholar
  • Develioğlu, F. (1992). Osmanlıca – Türkçe ansiklopedik lugat. Ankara. google scholar
  • Doğan, M.S. (2006). Vakıf medeniyetimize sosyal siyaset ve sosyoloji açısından bir yaklaşım. Sosyoloji Konferansları, (34), 9–34. google scholar
  • Ekin, N. (1979.). Endüstri ilişkileri. İstanbul: İ.Ü. İkt. Fak. Yay. google scholar
  • Ergin, O. N. (1936). Türkiye’de şehirciliğin tarihi inkişafı. İstanbul. Ergin, O. (1944). Türk imar tarihinde vakıflar belediyeler patrikhaneler. İstanbul. google scholar
  • Ersöz, H. Y. (2000). Sosyal politika açısından yerel yönetimler: İngiltere, İsveç ve Türkiye örneği,” (Doktora Tezi), İstanbul Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. google scholar
  • Ertem, A. (2011), Osmanlıdan Günümüze Vakıflar. Vakıflar Dergisi, (36), 25–66. google scholar
  • Ertuç, H. (2007). İslâm hukuk tarihinde vakıflar ile batı kültüründeki benzer kurumların karşılaştırılması. (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. google scholar
  • Esmer, G. (1998). Mevzuatımızda gayrimenkul hükümleri ve tapu sicili. Ankara: Tapu ve Kadastro Vakfı Yay. google scholar
  • Hatemi, H. (1969). Önceki ve bugünkü Türk hukukunda vakıf kurma muamelesi. İstanbul: Fakülteler Matbaası. Kazıcı, Z. (1945). İslami ve sosyal açıdan vakıflar. İstanbul: Marifat Yayınları. google scholar
  • Kessler, G. (1945). İçtimai siyaset, (O. Tuna, Çev.). İstanbul: Gençlik Kitabevi. Kocabaş, F. (2010). Sosyal politika aracı olarak kâr amacı gütmeyen kuruluşlar. İstanbul: Nisan Kitabevi. google scholar
  • Kongar, E. (1991). Sivil toplum ve kültür. Y. Fincancı (Ed). Sivil Toplum, İstanbul: TÜSEV Yayınları. Koray, M. (2000). Sosyal politika. Bursa: Ezgi Yay. google scholar
  • Koyunoğlu, H. H. (2002). Sosyal politikalar açısından vakıflar: XVII. yüzyıl İstanbul örneği. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Kozak, İ.E. (1994). Bir sosyal siyaset müessesesi olarak vakıf. Adapazarı: Sakarya Ünv. İİBF Yayınları. google scholar
  • Köprülü, M. F. (1942). Vakıf müessesesinin hukuki mahiyeti ve tarihi tekâmülü. Vakıflar Dergisi, (2), 1– 5. google scholar
  • Kucur, F. (2011). Türkiye’de sosyal politika’nın gelişimi ve Sabahattin Zaim örneği. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Kunter, H. B. (1938). Türk vakıfları ve vakfiyeleri üzerine mücmel bir etüd. Vakıflar Dergisi, (1), 103–129. google scholar
  • Mardin, E.U. (1954). Vakıf müessesi. İktisat ve ticaret ansiklopedisi. C. X, İstanbul. google scholar
  • Okur, K. H. (2005). Para vakıfları bağlamında hukuk düzeni ve Ebussuud efendinin hukuk anlayışı üzerine bazı değerlendirmeler. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fak. Dergisi. IV (7–8), 33–58. google scholar
  • Örnek, A. (1998). Kamu yönetimi. İstanbul: Meram Yay. google scholar
  • Özaydın, M. M. (2003). Vakıfların sosyal politika işlevleri ve günümüzde artan önemi. Kamu-İş İş Hukuku ve İktisat Dergisi, 7(2), 2–32. google scholar
  • Özdemir, S. (2004a). Küreselleşme sürecinde refah devleti. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları. google scholar
  • Özdemir, S. (2004b). Kâr gütmeyen kuruluşlar (KGK) ve sosyal refahın sağlanmasında artan rolü. Sosyal Siyaset Konferansları, (48), 129–161. google scholar
  • Özdemir S., Başel H. ve Şenocak H. (2009). Sivil toplum kuruluşları (STK)’nın artan önemi ve Üsküdar’da faaliyet gösteren bazı STK’lar. Sosyal Siyaset Konferansları, (56), 151–234. google scholar
  • Özmen İ. ve Çorbalı H. (1991). 3402 sayılı kadastro kanunu şerhi, Ankara: Adalet Matbaacılık. google scholar
  • Öztan, B. (1998). Medeni hukukun temel kavramları. (3. bs.). Ankara: A. Ü. Hukuk Fak. Yay. google scholar
  • Öztürk, N. (1995). Menşei ve tarihi gelişimi açısından vakıflar. Ankara: VGM Yay. google scholar
  • Sarı, H. N. (1986). Türk tıp eğitimi tarihinde vakıf sağlık kuruluşlarının önemi. Vakıflar, 76–82. google scholar
  • Şahin, M. (2007). Kamu ekonomisi ve sivil toplum kuruluşları. Ankara: Seçkin Yay. google scholar
  • Şeker, M. (2003). İslâm’da sosyal dayanışma müesseseleri. Ankara: DİB Yay. google scholar
  • Şimşek, B. (1995). Üçüncü sektör, kavramlar ve işlevleri açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. google scholar
  • Taşçı, F. (2007). 1980 sonrası Türkiye’de sosyal yardımların analizi. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Taşçı, F. (2010). Sosyal politikalarda can simidi sosyal yardım. Ankara: Nobel Yay. google scholar
  • Taşçı, F. (2011). Sosyal politika–ahlak ilişkisi. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Tuncay, A. (1984). Eski Vakıf hükümlerimiz ve vakıflarla ilgili bazı inceleme ve sorunlar. İstanbul: Yıldız Sarayı Vakfı Yay. google scholar
  • Tuna, O. ve Yalçıntaş, N. (1991). Sosyal siyaset, İstanbul: Filiz Kitabevi. google scholar
  • TDK, (2011, 01, Aralık) Büyük Türkçe Sözlük. http://tdkterim.gov.tr/bts/. google scholar
  • TDV, (2020, 26, Mart) Evkaf-ı Hümâyun Nezareti. https://islamansiklopedisi.org.tr/ evkaf-i-humayun-nezareti. google scholar
  • Unan, F. (1993). Kuruluşundan günümüze fatih külliyesi. (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. google scholar
  • Üçok, C. (1946). Türk hukuk tarihi dersleri. İstanbul: yy. VGM, (2020, 25, Mart), Vakıflarımız Genel Bilgi https://www.vgm.gov.tr/vakiflarimiz/ vakiflarimiz/genel-bilgi. google scholar
  • VGM, (2020, 25, Mart), Vakıflarımız Genel İçerik Vakıfların Türleri https://cdn.vgm.gov. tr/genelicerik/genelicerik_945_290519/02-vakiflarin-turlerine-g.pdf. google scholar
  • VGM, (2020, 25, Mart), Vakıflarımız Genel İçerik, Yeni Vakıflar https://cdn.vgm.gov.tr/ genelicerik/genelicerik_945_290519/03-yeni-vakiflarin-yil-ba.pdf. VGM. (2020, 27, Mart) Tarihte Vakıflar. https://www.vgm.gov.tr/kurumsal/tarihce/ tarihte-vakiflar. google scholar
  • VGM. (2020, 27, Mart) Yeni Vakıfların Hedef Kitlesi https://cdn.vgm.gov.tr/genelicerik/ genelicerik_945_290519/10-yeni-vakiflarin-hedef-.pdf. google scholar
  • VGM. (2020, 27, Mart) Kar Amacı Olmayan Tesisler https://cdn.vgm.gov.tr/genelicerik/ genelicerik_945_290519/11-kar-amaci-olmayan-tesi.pdf. google scholar
  • Yıldız, H. D. (1993). İslâm medeniyeti ve müesseseleri. Doğuştan günümüze büyük İslam tarihi, C. XIV. İstanbul: Çağ Yay. google scholar
  • Yazgan, T. (1992). İktisatçılar için sosyal güvenlik ders notları, İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yay. google scholar
  • Yılmaz, Y. (2019). İşgücü verimliliğini etkileyen faktörlerin analizi: bütüncül bir yaklaşım. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Yüksel, H. (1998). Osmanlı sosyal ve ekonomik hayatında vakıfların rolü (1585-1683). Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yay. google scholar
  • Zaim, S. (1988). Vakıfların milli ekonomiye etkileri. V. Vakıf haftası semineri. Ankara, VGM. google scholar
  • Zaim, S. (1989). Vakıf mevzuatının aksayan yönleri, Kıbrıs vakıf idaresi çalışmaları ve Türk vakıf medeniyetinde vakıf eski eserlerinin restorasyonu seminerleri. Ankara. google scholar
  • Zaim, S. (1997). Sivil toplum kuruluşları: Türkiye’deki gönüllü kuruluşların son yirmibeş yıldaki gelişme seyri. Yeni Türkiye Dergisi, 3(18), 296–302. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Yılmaz, Y. (2020). Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”. Journal of Social Policy Conferences, 0(78), 283-331. https://doi.org/10.26650/jspc.2019.78.0038


AMA

Yılmaz Y. Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”. Journal of Social Policy Conferences. 2020;0(78):283-331. https://doi.org/10.26650/jspc.2019.78.0038


ABNT

Yılmaz, Y. Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”. Journal of Social Policy Conferences, [Publisher Location], v. 0, n. 78, p. 283-331, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Yılmaz, Yasin,. 2020. “Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”.” Journal of Social Policy Conferences 0, no. 78: 283-331. https://doi.org/10.26650/jspc.2019.78.0038


Chicago: Humanities Style

Yılmaz, Yasin,. Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”.” Journal of Social Policy Conferences 0, no. 78 (Mar. 2025): 283-331. https://doi.org/10.26650/jspc.2019.78.0038


Harvard: Australian Style

Yılmaz, Y 2020, 'Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”', Journal of Social Policy Conferences, vol. 0, no. 78, pp. 283-331, viewed 10 Mar. 2025, https://doi.org/10.26650/jspc.2019.78.0038


Harvard: Author-Date Style

Yılmaz, Y. (2020) ‘Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”’, Journal of Social Policy Conferences, 0(78), pp. 283-331. https://doi.org/10.26650/jspc.2019.78.0038 (10 Mar. 2025).


MLA

Yılmaz, Yasin,. Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”.” Journal of Social Policy Conferences, vol. 0, no. 78, 2020, pp. 283-331. [Database Container], https://doi.org/10.26650/jspc.2019.78.0038


Vancouver

Yılmaz Y. Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People”. Journal of Social Policy Conferences [Internet]. 10 Mar. 2025 [cited 10 Mar. 2025];0(78):283-331. Available from: https://doi.org/10.26650/jspc.2019.78.0038 doi: 10.26650/jspc.2019.78.0038


ISNAD

Yılmaz, Yasin. Foundations in Turkey, Profit Nonprofit Social Policy Functions: “Social People””. Journal of Social Policy Conferences 0/78 (Mar. 2025): 283-331. https://doi.org/10.26650/jspc.2019.78.0038



TIMELINE


Submitted09.04.2020
Accepted22.04.2020
Published Online25.06.2020

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.