Bilgi Teknolojileri Yönetişim Uygulamaları, Güçlükler ve Kurumsal Performansa Etkileri
Murat Paşa Uysal, Evrim ÇetinkayaBilgi Teknolojileri Yönetimi (BTY) birçok açıdan organizasyonlar için önemlidir. Bilişim Teknolojileri (BT) yatırımlarından daha iyi sonuç alınması ve işletmelerdeki çeşitli beklentilerin BT tarafından karşılaşması bunlara örnek gösterilebilir. Bu kapsamdaki bir diğer konu ise işletmelerin BT uygulamalarına göre kendi bilişim teknolojilerini nasıl yönetebildikleridir. En iyi uygulamalar (best practices) olarak nitelendirilen Bilgi Teknolojileri Yönetim Uygulamaları (BTYU), bu konulara çözüm getirmek üzere kullanılan yaklaşımların başında gelmektedir. Öte yandan, Kritik Başarı Faktörleri (KBF) ve Anahtar Performans Göstergeleri (APG) ise işletmeler tarafından kurumsal performans yönetiminde kullanılan araçlar arasındadır. Ancak, alan yazın taraması sonucunda BTYU’nın uygulama güçlüklerini, KBF ve APG’ne olan etkilerini ve bunlar arasındaki ilişkileri inceleyen yeterli sayıda çalışmaların bulunmadığı gözlenmiştir. Söz konusu araştırma problemine yönelik olarak bu çalışmada Sistematik Haritalama ile Sistematik Literatür Taraması yöntemlerinin bütünleştirilmesiyle gerçekleştirilen araştırmaya ait bulgular sunulmuş, sonuçlar BTYU ve kuramsal temeller çerçevesinde tartışılmıştır. Araştırmamız BTYU’nın iyileştirilmesine yönelik bir girişim olarak nitelendirilebilir.
Information Technology Governance Practices, Challenges and Effects on Enterprise Performance
Murat Paşa Uysal, Evrim ÇetinkayaInformation Technology Governance (ITG) is important for enterprises in many respects. Acquiring better outputs from Information Technologies (IT) investments and meeting various expectations in business can be shown as primary examples. Another issue in this context is how an enterprise can manage its own IT resources according to its business strategy and functions. IT Governance Practices (ITGP), which is also described as best practices, are one of the main approaches that can be used to handle these issues. On the business side, Critical Success Factors (CSF) and Key Performance Indicators (KPI) are amongst the other tools used by enterprises for performance management. However, it is seen that there are not enough research studies exploring ITGP implementation challenges, their effects on CSF, KPI, and their relationships. In this paper, we present the findings of a qualitative research conducted according to the guidelines of Systematic Literature Review and Systematic Mapping Methods. The research outputs are promising though there are limitations that should be considered as well. Our study can be viewed as an initial attempt to the enhancement of ITGP and enterprise performance knowledge domains.