Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/CONS2024-1557271   IUP :10.26650/CONS2024-1557271    Tam Metin (PDF)

Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri

Serkan Ağır

İsviçreli besteci Frank Martin’in 1933 yılında bestelediği Quatre Pieces Breves isimli dört bölümlü solo gitar eseri, klasik gitar repertuvarında oldukça önemli bir yere sahiptir. Özellikle 20. Yüzyıl başlarında bestecilerin sıklıkla kullandığı modern besteleme yöntemleri, klasik gitar için yazılan eserlerde görülmemektedir. Bu dönemde gitar için yazılan eserler genelde İspanyol Romantizminin etkisi altındadır. Dolayısıyla diğer çalgı ve orkestra repertuvarlarında görülen çağdaş yaklaşımlar ve gelişmeler klasik gitar repertuvarında yer almamaktadır. Bu noktada Quatre Pieces Breves’i farklı ve önemli kılan husus, Frank Martin’in özellikle 12-ton tekniği gibi modern besteleme yöntemlerini kendine özgü bir anlayışla kullanması, eserin bu yöntemlerin kullanıldığı ilk klasik gitar bestesi olması ve çağdaş klasik gitar repertuvarının oluşmasına öncülük etmesidir. Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak hazırlanan bu makalede, Frank Martin’in hayatı, Quatre Pieces Breves’in bestelenme süreci ve klasik gitar repertuvarı için öneminden bahsedilmiş, Prelude, Air, Plainte ve Comme une Gigue bölümlerinin müzikal analizi yapılmıştır. Ayrıca performans esnasında gitaristleri teknik anlamda zorlaması muhtemel bölümler detaylı bir şekilde ele alınmış, bu bölümler için teknik ve müzikal öneriler sunulmuştur.

DOI :10.26650/CONS2024-1557271   IUP :10.26650/CONS2024-1557271    Tam Metin (PDF)

Analysis and Performance Suggestions of Frank Martin’s Quatre Pieces Breves

Serkan Ağır

Swiss composer Frank Martin’s Quatre Pieces Breves for solo guitar composed in 1933 has a very important place in the classical guitar repertoire. Modern compositional methods which were frequently used by composers especially in the early 20th century are not seen in compositions written for classical guitar. The works written for guitar in this period are generally under the influence of Spanish Romanticism. Therefore, contemporary approaches and developments seen in other instrumental and orchestral repertoires are not included in the classical guitar repertoire. At this point what makes Quatre Pieces Breves different and important is that Frank Martin uses modern composition methods such as 12-tone technique with a unique understanding and the work is the first classical guitar composition using these methods and pioneered the formation of contemporary classical guitar repertoire. In this article which was prepared using qualitative research methods, Frank Martin’s life, the composition process of Quatre Pieces Breves and its importance for the classical guitar repertoire were mentioned and the musical analysis of the Prelude, Air, Plainte and Comme une Gigue sections was made. In addition, the sections that are likely to be technically challenging for guitarists during the performance are discussed in detail at which point technical and musical suggestions for these sections are presented. 


PDF Görünüm

Referanslar

  • Ağır, S. (2012). Frank Martin’in “Quatre Pieces Breves” İsimli Solo Gitar Eserinin Teknik ve Müzikal Açıdan İncelenmesi. (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Eser Metni). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Cooke, M., (1990). Frank Martin’s Early Development. Musical Times, 131, 473-478. https://doi.org/10.2307/1193659 google scholar
  • Evans T., & Evans M. (1977). Guitars. New York, Paddington Press. google scholar
  • Hodeir, A. (1992). Müzik Türleri ve Biçimleri (İ. Usmanbaş, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Jonkers, H. (July, 1997). The Guitar in Switzerland. Classical Guitar, 11, 14-21. google scholar
  • de Kloe, J. (Summer, 1993). Frank Martin’s Quatre Pieces Breves: A Comparative Study of the Available Sources. Soundboard, 20, 19-27. google scholar
  • McCabe, B. P. (2000). A Performer’s Guide and New Critical Edition of Frank Martin’s Quatre pieces breves (Doctoral dissertation, The University of Arizona). Retrieved from https://repository.arizona.edu/handle/10150/298797 google scholar
  • Palmer, T. (1983). Julian Bream - A Life On The Road. New York, Franklin Watts. google scholar
  • Scheit, K. (1959). Frank Martin, Quatre Pieces Breves. Wien, Universal Edition. google scholar
  • Skulsky, A. (1949). Frank Martin- A Clear Understanding of His Ideals of Expression. Musical America, 69, 8-18. google scholar
  • Sözer, V. (1996). Müzik/Ansiklopedik Sözlük (4.bs). İstanbul: Remzi Kitabevi. google scholar
  • Yücel, M. (2003). Rönesans ve Barok Dönem Dans Formlarının Çalgı Eğitimindeki Yeri ve Önemi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. google scholar
  • https://www.frankmartin.org google scholar
  • https://www.singers.com/bio/4092 google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Ağır, S. (2024). Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri. Konservatoryum, 11(2), 437-448. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1557271


AMA

Ağır S. Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri. Konservatoryum. 2024;11(2):437-448. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1557271


ABNT

Ağır, S. Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri. Konservatoryum, [Publisher Location], v. 11, n. 2, p. 437-448, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Ağır, Serkan,. 2024. “Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri.” Konservatoryum 11, no. 2: 437-448. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1557271


Chicago: Humanities Style

Ağır, Serkan,. Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri.” Konservatoryum 11, no. 2 (Apr. 2025): 437-448. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1557271


Harvard: Australian Style

Ağır, S 2024, 'Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri', Konservatoryum, vol. 11, no. 2, pp. 437-448, viewed 30 Apr. 2025, https://doi.org/10.26650/CONS2024-1557271


Harvard: Author-Date Style

Ağır, S. (2024) ‘Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri’, Konservatoryum, 11(2), pp. 437-448. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1557271 (30 Apr. 2025).


MLA

Ağır, Serkan,. Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri.” Konservatoryum, vol. 11, no. 2, 2024, pp. 437-448. [Database Container], https://doi.org/10.26650/CONS2024-1557271


Vancouver

Ağır S. Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri. Konservatoryum [Internet]. 30 Apr. 2025 [cited 30 Apr. 2025];11(2):437-448. Available from: https://doi.org/10.26650/CONS2024-1557271 doi: 10.26650/CONS2024-1557271


ISNAD

Ağır, Serkan. Frank Martin’in Quatre Pieces Breves İsimli Eserinin Analizi ve Performans Önerileri”. Konservatoryum 11/2 (Apr. 2025): 437-448. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1557271



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim27.09.2024
Kabul23.11.2024
Çevrimiçi Yayınlanma11.12.2024

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.