Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı
Hüseyin SerbesSiberpunk’ın bir olgu olarak yaşamın alt tabakalarında serpilen kökenbilimi, ‘sibernetik’ kavramı ile ‘punk’ ethosundan doğar. Böylece geleceğin şokunu, gündelik yaşamın sıradanlığından kopan sanat eserlerine dönüştürür. Bu çalışma, Fransız elektronik müzik grubu Daft Punk’ın ikonik robot üyeleri Thomas Bangalter ve Guy-Manuel de Homem-Christo’nun yönetmen ve senarist kimliğine büründüğü, siberpunk temaları ve motifleri barındıran Electroma adlı filme odaklanmaktadır. Bu bağlamda, filmin ve robot kavramının sosyolojik bir analizi yapılmaktadır. Bu çerçevede eser; etik, estetik ve toplumsal hareketler perspektifinden ele alınarak incelenmektedir. Çalışma boyunca sibernetik estetik bağlamında, eserin anlatısı Shannon tarafından ortaya konulan “Bilgi Teorisi”ndeki entropi ve fazlalık kavramları çerçevesinde açıklanmıştır. Anlatısında hiçbir sözel diyalog bulunmayan Electroma’nın, yüksek teknoloji ve robotlara dayanan diğer siberpunk yapıtlarında olduğu gibi, gerçek ile simüle olanın iç içe geçtiği bir evreni yansıttığı gözlemlenmiştir.
Toward a Totalitarian Techno-Slave: Daft Punk’s Electroma
Hüseyin SerbesThe etymology of cyberpunk as a phenomenon that flourishes in the substrata of life is born from the notion of ‘cybernetics’ and the ethos of ‘punk’. Thus, it transforms the shock of the future into works of art that break away from the banality of everyday life. This study focuses on Electroma, a film with cyberpunk themes and motifs in which Thomas Bangalter and Guy-Manuel de HomemChristo, the iconic robot-members of the French electronic music formation Daft Punk, turn into directors and screenwriters. A sociological analysis is conducted of this film and the notion of robots. In this sense, it is aimed to analyze the work from the perspectives of ethics, esthetics and social movements. Throughout this study, in the context of cybernetic esthetics, the work’s narrative is explained within the framework of the concepts of entropy and redundancy in “Information Theory” proposed by Shannon. It has been observed that Electroma, which does not include any verbal dialog in its narrative, reflects a universe in which the real and the simulated are intertwined, as in other cyberpunk works based on high technology and robots.