Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/Filmvisio.2024.0112   IUP :10.26650/Filmvisio.2024.0112    Tam Metin (PDF)

Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı

Hüseyin Serbes

Siberpunk’ın bir olgu olarak yaşamın alt tabakalarında serpilen kökenbilimi, ‘sibernetik’ kavramı ile ‘punk’ ethosundan doğar. Böylece geleceğin şokunu, gündelik yaşamın sıradanlığından kopan sanat eserlerine dönüştürür. Bu çalışma, Fransız elektronik müzik grubu Daft Punk’ın ikonik robot üyeleri Thomas Bangalter ve Guy-Manuel de Homem-Christo’nun yönetmen ve senarist kimliğine büründüğü, siberpunk temaları ve motifleri barındıran Electroma adlı filme odaklanmaktadır. Bu bağlamda, filmin ve robot kavramının sosyolojik bir analizi yapılmaktadır. Bu çerçevede eser; etik, estetik ve toplumsal hareketler perspektifinden ele alınarak incelenmektedir. Çalışma boyunca sibernetik estetik bağlamında, eserin anlatısı Shannon tarafından ortaya konulan “Bilgi Teorisi”ndeki entropi ve fazlalık kavramları çerçevesinde açıklanmıştır. Anlatısında hiçbir sözel diyalog bulunmayan Electroma’nın, yüksek teknoloji ve robotlara dayanan diğer siberpunk yapıtlarında olduğu gibi, gerçek ile simüle olanın iç içe geçtiği bir evreni yansıttığı gözlemlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: PunksibernetiksiberpunkElectromarobot
DOI :10.26650/Filmvisio.2024.0112   IUP :10.26650/Filmvisio.2024.0112    Tam Metin (PDF)

Toward a Totalitarian Techno-Slave: Daft Punk’s Electroma

Hüseyin Serbes

The etymology of cyberpunk as a phenomenon that flourishes in the substrata of life is born from the notion of ‘cybernetics’ and the ethos of ‘punk’. Thus, it transforms the shock of the future into works of art that break away from the banality of everyday life. This study focuses on Electroma, a film with cyberpunk themes and motifs in which Thomas Bangalter and Guy-Manuel de HomemChristo, the iconic robot-members of the French electronic music formation Daft Punk, turn into directors and screenwriters. A sociological analysis is conducted of this film and the notion of robots. In this sense, it is aimed to analyze the work from the perspectives of ethics, esthetics and social movements. Throughout this study, in the context of cybernetic esthetics, the work’s narrative is explained within the framework of the concepts of entropy and redundancy in “Information Theory” proposed by Shannon. It has been observed that Electroma, which does not include any verbal dialog in its narrative, reflects a universe in which the real and the simulated are intertwined, as in other cyberpunk works based on high technology and robots.

Anahtar Kelimeler: PunkcyberneticscyberpunkElectromarobot

PDF Görünüm

Referanslar

  • Adanır, O. (2017). Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler. Eylül Sanat Yayıncılık. google scholar
  • Aydoğan, E. (2015). Marx ve öncüllerinde yabancılaşma kavramı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 54, 273-281. google scholar
  • Bailey, O., Cammaerts, B., & Carpentier, N. (2007). Understanding alternative media. McGraw-Hill/Open University Press. google scholar
  • Bal, M. (2011). Geleneksel estetik anlayışın bir eleştirisi olarak Adorno’nun estetik teorisi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 3(1), 71-76. google scholar
  • Bangalter, T., & Homem-Christo, G. M. (Directors). (2006). Electroma [Film]. Alterian, Daft Arts, & Wild Bunch. google scholar
  • Bazin, A. (1971). What is cinema? (Vol. II). H. Gray (Ed.). UC Press. google scholar
  • Benjamin, W. (1982). The Arcades Project. The Belknap Press of Harvard University Press. google scholar
  • Bey, H. (2009). T.A.Z: Geçici özerk bölge (İ. M. Aru, Çev.). Altıkırkbeş Yayınları. google scholar
  • Brake, M. (1980). The sociology of youth culture and youth subcultures: Sex and drugs and rock ‘n’ roll? Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315887456 google scholar
  • Çiftçi, S., & Demirarslan, D. (2020). Cyberpunk türü ve örnek filmlerin içsel analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 62, 62-83. https://doi.org/10.21733/ibad.749586 google scholar
  • Dağ, U. (2012). Heidegger bağlamında insanın evsizlik problemi ve teknoloji. Beytülhikme, Uluslararası Felsefe Dergisi, 2(2), 35-51. google scholar
  • Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia. University of Minnesota Press. google scholar
  • Dozois, G. (1984, December 30). Science fiction in the eighties. The Washington Post. Retrieved from https:// www.washingtonpost.com/archive/entertainment/books/1984/12/30/science-fiction-in-the-eighties/526c3a06-f123-4668-9127-33e33f57e313/ google scholar
  • Eco, U. (2019). Open work (A. Cancogni, Trans.). Harvard University Press. google scholar
  • Ersümer, O. (2013). Cyberpunk ve bilim kurgu sineması. Altıkırkbeş. google scholar
  • Foucault, M. (1982). The subject and power. Critical Inquiry, 8(4) Summer, 1982. https://doi.org/10.1086/448181 google scholar
  • Foucault, M. (1994). The order of things: An archeology of the human sciences. Vintage. google scholar
  • Gere, C. (2004). Digital culture. Reaktion Books. google scholar
  • Gözel, Ö. (2014). Technology and meditation. Divan Journal of Interdisciplinary Studies, 19(36), 197-227. google scholar
  • Güvenç, G. (2020). Posthümanizm ve ekosentrizm: Eko-hardcore müzikte çevre bilinci. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 47-58. google scholar
  • Hall, S. (2013). Representation: Cultural representations and signifying practices (Culture, Media and Identities). Sage Publications Ltd. google scholar
  • Haraway, D. J. (2010). Siborg manifestosu: Yirminci yüzyılın sonlarında bilim, teknoloji ve sosyalist feminizm. D. J. google scholar
  • Haraway (Ed.), Başka yer (pp. 45-90). Metis Yayınları. google scholar
  • Harvey, D. (1991). The condition of postmodernity: A study of the origins of cultural change. Wiley-Blackwell. google scholar
  • Hebdige, D. (1979). Subculture: The meaning of style. Routledge. google scholar
  • Heidegger, M. (1977). The question concerning technology and other essays (W. Lovitt, Trans.). Garland Publishing, Inc. google scholar
  • Koç, B. (2016). Yabancılaşma ve modern tüketim mabetleri üzerine bir çözümleme. Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), Haziran, 205-225. google scholar
  • Koşan, M. A., Coşkun, A., & Karacan, H. (2019). Yapay zekâ yöntemlerinde entropi. Journal of Information Systems and Management Research, 1(1), 15-22. google scholar
  • Laing, D. (2015). One chord wonders: Power and meaning in punk rock. PM Press. google scholar
  • Lefebvre, H. (1991). Production of space (D. Nicholson-Smith, Trans.). Blackwell Publishing. google scholar
  • McLuhan, M. (1994). Understanding media. The MIT Press. google scholar
  • Mercan, N., Demirci, K., & Oyur, E. (2013). Alvin Toffler’a göre bilgi çağının yeni paradigması: Kaos teorisi. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 8(1), 115-127. google scholar
  • Moghimi, H. A. (2023). Sociological film: A medium to promote sociological imagination. American Sociologist, 54, 466-484. https://doi.org/10.1007/s12108-023-09586-z google scholar
  • Özden, Z. (2010). Film eleştirisi. İmge Yayınevi. google scholar
  • Pezzella, M. (2000). Estetica del cinema (M. Sal, Trans.). Il Mulino / Societa Editrice. google scholar
  • Ranciere, J. (2004). Malaise dans l'esthetique. Galilee. google scholar
  • Seçmen, E. A. (2018). Sinematografisinin görsel anlatım kodları ve mekân kullanımının gerçekliğin oluşturulması bağlamında bir dönem dizisi incelemesi: Narcos örneği. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(2), 507-532. google scholar
  • Serbes, H. (2024). Fotokopiden dijitale yeraltı yayıncılığı: Türkiye’de fanzin altkültürü üzerine soykütüksel çözümleme (Tez No. 867434) [Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. google scholar
  • Serbes, H., & Güzel, M. (2020). Gençlik altkültürleri: Punk estetiğinin ikonografik fanzinleri. TRT Akademi, 6(10), 686-713. google scholar
  • Sezgin, M., & Talaz, L. (2016). Bilişim devrimi, sibernetik iletişim ve stratejik halkla ilişkiler. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 559-571. google scholar
  • Taşlıoğlu, M. (2018). Sibernetik mekân deneyimleri (Tez No. 517720) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. google scholar
  • Thompson, N. (2014). Seeing power: Art and activism in the twenty-first century. Melville House. google scholar
  • Toffler, A. (1984). Future shock. Bantam Books. google scholar
  • Uzunoğlu, M. (2019). Yapıbozumcu çağdaş sanat pratikleri. Yedi, 21, 21-31. https://doi.org/10.17484/yedi.418434 google scholar
  • Virilio, P. (2000). The information bomb. Verso Books. google scholar
  • Watson, M. (2016). Toward a conceptual militancy. Zero Books. google scholar
  • Wheeler, I. L. (2016). The early life of the word “cyberpunk.” Neon Dystopia. Retrieved from https://www.neondystopia.com/cyberpunk-books-fiction/the-early-life-of-the-word-cyberpunk/ google scholar
  • Yaylagül, L. (2019). Kitle iletişim kuramları. Dipnot Yayınları. google scholar
  • Young, T. H. (1990). Break all rules: Punk rock and the making of a style. Umi Research Project Press. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Serbes, H. (2024). Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı. Filmvisio, 0(4), 1-24. https://doi.org/10.26650/Filmvisio.2024.0112


AMA

Serbes H. Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı. Filmvisio. 2024;0(4):1-24. https://doi.org/10.26650/Filmvisio.2024.0112


ABNT

Serbes, H. Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı. Filmvisio, [Publisher Location], v. 0, n. 4, p. 1-24, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Serbes, Hüseyin,. 2024. “Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı.” Filmvisio 0, no. 4: 1-24. https://doi.org/10.26650/Filmvisio.2024.0112


Chicago: Humanities Style

Serbes, Hüseyin,. Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı.” Filmvisio 0, no. 4 (Feb. 2025): 1-24. https://doi.org/10.26650/Filmvisio.2024.0112


Harvard: Australian Style

Serbes, H 2024, 'Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı', Filmvisio, vol. 0, no. 4, pp. 1-24, viewed 5 Feb. 2025, https://doi.org/10.26650/Filmvisio.2024.0112


Harvard: Author-Date Style

Serbes, H. (2024) ‘Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı’, Filmvisio, 0(4), pp. 1-24. https://doi.org/10.26650/Filmvisio.2024.0112 (5 Feb. 2025).


MLA

Serbes, Hüseyin,. Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı.” Filmvisio, vol. 0, no. 4, 2024, pp. 1-24. [Database Container], https://doi.org/10.26650/Filmvisio.2024.0112


Vancouver

Serbes H. Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı. Filmvisio [Internet]. 5 Feb. 2025 [cited 5 Feb. 2025];0(4):1-24. Available from: https://doi.org/10.26650/Filmvisio.2024.0112 doi: 10.26650/Filmvisio.2024.0112


ISNAD

Serbes, Hüseyin. Totaliter Bir Tekno-Köleye Doğru: Daft Punk’ın Electroma’sı”. Filmvisio 0/4 (Feb. 2025): 1-24. https://doi.org/10.26650/Filmvisio.2024.0112



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim20.08.2024
Kabul01.12.2024
Çevrimiçi Yayınlanma31.12.2024

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.