Makale


DOI :10.18345/iuturkiyat.437790   IUP :10.18345/iuturkiyat.437790    Tam Metin (PDF)

BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE

Hacer Tokyürek

Budist Uygur metinleri dinî metinler olduğu için bu metinler pek çok anlamsal değer ifade eder. Eski Uygur metinlerinde mandal, mandal kılmak diye bir ifade bulunmaktadır. Sanskritçe kökenli olan maṇḍala kelimesi, Mahāyāna Budizm’inde ve Tantrik Budizm’de önemli bir yere sahiptir. Büyüsel ve simgesel bir anlam ifade eden maṇḍala, Budizm’de insan fizyolojisinin oluşumu, şehir, kent ve sarayların inşası ve evrenin oluşumuyla bağlantılıdır. Burada incelenen maṇḍala ise evrenin oluşumuyla birlikte giriş/geçişi de simgeler. Maṇḍala, düz çizgilerden oluşmuş kare dış çerçeve, ortak merkezli daireler ve stilize nilüfer yapraklarından oluşan bir düzenlemeden oluşur. Maṇḍalanın dört yöne açılan dört kapısı ve bu kapıları koruyan dört de muhafızı vardır. Maṇḍalanın ortasında hayat ağacını ifade eden bir sopa bulunur, sopanın yanından geçen bir de su yer alır. Böylece kozmik dünyanın yaratılması tamamlanmış olur. Kişi burada Buddha ve Bodhisattvalara çeşitli kurbanlar sunar ve daha sonra şifalı otlarla kaynatılan su ile yıkanır. Böylece kirli olarak girmiş olduğu maṇḍala diyagramından temiz olarak çıkar. Maṇḍala tüm kirlerden kurtulmayı ve tertemiz hayata yeniden başlamayı ifade eder. Bu tamamıyla giriş/geçiş törenidir. 

DOI :10.18345/iuturkiyat.437790   IUP :10.18345/iuturkiyat.437790    Tam Metin (PDF)

ON MANDAL KILMAK RITE IN BUDDHIST UYGHUR TEXTS

Hacer Tokyürek

Since Buddhist Uyghur texts are religious texts, these texts express many semantic values. There is an expression of mandal, mandal kılmak in the Old Uyghur texts. The maṇḍala word, which originated in Sanskrit, has an important place in Mahāyāna Buddhism and Tantric Buddhism. Maṇḍala, which has a magical and symbolic meaning, is related to the formation of human physiology in Buddhism, the construction of cities, towns, palaces and the formation of the universe. The Maṇḍala which examined in this is also symbolized entrance/ transition as well as formation of the universe. Maṇḍala consists of a square outer frame made of straight lines, concentric circles, and an arrangement of stylized lotus leaves. Maṇḍala have four gates that are opened in four directions and four guards who guarded the gates. In the middle of the Maṇḍala is a stick that expresses the tree of life, and there is also water passing next to stick. Thus the creation of the cosmic world is completed. The person offers various sacrifices for Buddha and Bodhisattvas in here and then washed with water which boiled with medicinal herbs. So it exits cleanly from the Maṇḍala diagram that you have entered as dirty. Maṇḍala means to get rid of all the dirt and to start again the immaculate life. This is an entrance/transition ceremony.


PDF Görünüm

Referanslar

  • AYDIN, Erhan, 2011, “Eski Türk Yazıtlarındaki Çıntan Igaç ‘Sandal Ağacı’ Üzerine”, Bilig, S. 56, s. 25-32. google scholar
  • BUSWELL, Robert E., Donald S.Lopez, 2014, The Princeton Dictionary of Buddhism, Princeton University Press, Princeton And Oxford. google scholar
  • ÇETİN, Engin, 2012, Altun Yaruk Yedinci Kitap: Berlin Bilimler Akademisindeki Metin Parçaları Karşılaştırmalı Metin, Çeviri, Açıklamalar, Dizin, Karahan Kitabevi, Adana. google scholar
  • ELIADE, Mircea, 2005, Dinler Tarihi, İnançlar ve İbadetlerin Morfolojisi, Çev. Mustafa ÜNAL, Serhat Kitabevi, Konya. google scholar
  • EVANS-WENTZ, W.Y., 2000, The Tibetan Book of the Dead, Published by Oxford University Press, New York. google scholar
  • GUBERNATIS, Angelo De, 1872, Zoological Mythology, Volume I (of 2) or The Legent of Animals, A Public Domain Book. google scholar
  • KAYA, Ceval, 1994, Uygurca Altun Yaruk, Giriş, Metin ve Dizin, TDK Yayınları, Ankara. google scholar
  • MARTIN, Dan, 1994, Maṇḍala Cosmogony, Human Body Good Thought and the Revelation of the Secret Mother Tantras of Bon, Asiatische Forschungen, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden. google scholar
  • ÖNEY, Gönül, 1968, “Anadolu Selçuklu Sanatında Hayat Ağacı Motifi”, Belleten, c. XXXII, S. 125, Türk Tarih Kurumu, s. 25-50. google scholar
  • XU, Ping, 2004, “The Mandala as a Cosmic Model: Integrating Temple Architecture within the Tibetan Buddhist Landscape”, 92nd ACSA Annual Meeting, Miami FL, March 18-21, s. 143-156. google scholar
  • SOOTHILL, William Edward, Lewis HODOUS, 1937, A Dictionary of chinese Buddhist Terms with Sanskrit and English Equivalents and a Sanskrit–Pali Index, Kegan Paul, Trench, Trubner & Co, London. google scholar
  • TOKYÜREK, Hacer, 2011, Eski Uygur Türkçesinde Budizm ve Manihaizm Terimleri, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Kayseri. google scholar
  • TOKYÜREK, Hacer, 2015, Altun Yaruk Sudur IV. Tegzinç (Karşılaştırmalı Metin Yayını), Laçin Yayınevi, Kayseri. google scholar
  • ZIEME, Peter, 2005, Magische Texte des uigurischen Buddhismus, mit 208 Abbildungen auf 97 Tafeln, Brepols, Turnhout. google scholar
  • ZIMMER, Heinrich, 2004, Hint Sanatı ve Uygarlığında Mitler ve Simgeler, Ed. Joseph CAMPBELL, Çev. Gül ÇAĞALI GÜVEN, Kabalcı Yayınları, İstanbul. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Tokyürek, H. (0001). BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE. Türkiyat Mecmuası, 28(1), 163-178. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.437790


AMA

Tokyürek H. BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE. Türkiyat Mecmuası. 0001;28(1):163-178. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.437790


ABNT

Tokyürek, H. BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE. Türkiyat Mecmuası, [Publisher Location], v. 28, n. 1, p. 163-178, 0001.


Chicago: Author-Date Style

Tokyürek, Hacer,. 0001. “BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE.” Türkiyat Mecmuası 28, no. 1: 163-178. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.437790


Chicago: Humanities Style

Tokyürek, Hacer,. BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE.” Türkiyat Mecmuası 28, no. 1 (Dec. 2024): 163-178. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.437790


Harvard: Australian Style

Tokyürek, H 0001, 'BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE', Türkiyat Mecmuası, vol. 28, no. 1, pp. 163-178, viewed 22 Dec. 2024, https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.437790


Harvard: Author-Date Style

Tokyürek, H. (0001) ‘BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE’, Türkiyat Mecmuası, 28(1), pp. 163-178. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.437790 (22 Dec. 2024).


MLA

Tokyürek, Hacer,. BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE.” Türkiyat Mecmuası, vol. 28, no. 1, 0001, pp. 163-178. [Database Container], https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.437790


Vancouver

Tokyürek H. BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE. Türkiyat Mecmuası [Internet]. 22 Dec. 2024 [cited 22 Dec. 2024];28(1):163-178. Available from: https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.437790 doi: 10.18345/iuturkiyat.437790


ISNAD

Tokyürek, Hacer. BUDİST UYGUR METİNLERİNDE MANDAL KILMAK TÖRENİ ÜZERİNE”. Türkiyat Mecmuası 28/1 (Dec. 2024): 163-178. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.437790



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim03.11.2017
Kabul18.03.2018

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.