Makale


DOI :10.18345/iuturkiyat.497594   IUP :10.18345/iuturkiyat.497594    Tam Metin (PDF)

DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period)

Hasan Yıldız

Meclis-i Mesalih-i Talebe, named as Student Parliament, is a committee formed during the reign of Abdulhamid II (A.D.1877). The committe enamed as Meclis-i Mesâlih-i Talebe in 1879 had continued to carry out its activities about a half century, until the abolition of sultanate. Settling every issue by discussing regarding madrasah education shows that Meclis-i Mesâlih-i Talebe is an education based committee.   

The most important task, as well as restructuring madrasah organization, relating to designation and development of curriculum and textbooks carried on by Meclis-i Mesâlih-i Talebe during second Constitiutional period when the most intensivere gulation pertaining to madrasah reform was made.

In this paper, Meclis-i Mesâlih-i Talebe, formed as a decision making organ in order to conduct scholarly and administrative affairs better, its the importance, duties and place in our education history are assessed. 

DOI :10.18345/iuturkiyat.497594   IUP :10.18345/iuturkiyat.497594    Tam Metin (PDF)

OSMANLI MEDRESE EĞİTİM SİSTEMİNDE KARAR ORGANI: MECLİS-İ MESÂLİH-İ TALEBE VE MÜFREDÂT PROGRAMLARINI HAZIRLAMA SÜRECİNDEKİ ROLÜ (II. Meşrutiyet Dönemi Örneği)

Hasan Yıldız

Meclis-i Mesâlih-i Talebe II. Abdülhamit döneminde (Milâdi-1877) Talebe Meclisi adıyla teşekkül ettirilmiş bir kuruldur. 1879 yılında Meclis-i Mesâlih-i Talebe adını alan kurul saltanatın ilgâsına kadar geçen yarım asra yakın süre içerisinde faaliyet yürütmüştür. Medreselerin eğitim-öğretimine ilişkin her türlü konuyu görüşerek karara bağlamak Meclis-i Mesâlih-i Talebe’nin eğitim ağırlıklı bir kurul olduğunu göstermektedir.

Medreselerin ıslâhı kapsamında en yoğun düzenlemelerin gerçekleştirildiği II. Meşrutiyet döneminde medrese teşkilatının yeniden yapılandırılmasının yanında müfredâtın ve ders kitaplarının belirlenerek geliştirilmesinde en önemli görev Meclis-i Mesâlih-i Talebe tarafından yürütülmüştür.

Bu çalışmada Osmanlı medreselerinin ilmî ve idârî işlerinin daha sağlıklı yürütülmesi amacıyla bir karar organı olarak teşekkül ettirilen Meclis-i Mesâlih-i Talebe’nin eğitim tarihimizdeki yeri, önemi ve ifâ ettiği görevler ele alınarak değerlendirilmiştir.  


PDF Görünüm

Referanslar

  • AYVERDI, İlhan, Kubbealtı Lugatı: Asırlar Boyu Tarihi Seyri İçinde Misalli Türkçe Sözlük, Kubbealtı Yayınları, İstanbul, 2008. google scholar
  • AYDIN, Bilgin, Yurdakul, İlhami; Kurt, İsmail: Bâb-ı Meşîhat Şeyhülislâmlık Arşivi Defter Kataloğu, İSAM Yayınları, İstanbul, 2006. google scholar
  • AYDIN, Bilgin, İlhami YURDAKUL, “Şeyhülislâmlık (Bâb-ı Meşîhat) Arşivi Defterleri”, Din ve Hayat, TDV. İstanbul Müftülüğü Dergisi, 2015, S. 24, s. 101-107. google scholar
  • HOCAOĞLU, Mehmet, Abdülhamit Han’ın Muhtıraları (Belgeler), Oymak Yayınları, İstanbul, ty. google scholar
  • İPŞIRLI, Mehmet, “Ders Vekâleti”, TDV İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1994, c. IX, s. 183-184. google scholar
  • MÜFTÜZÂDE, “İstanbul Medreseleri-II”, Sebilürreşâd, c. XXI, S. 542-543. google scholar
  • ORTAYLI, İlber, Türkiye Teşkilât ve İdâre Tarihi, Cedit Neşriyat, Ankara, 2008. google scholar
  • PAKALIN, M. Zeki, Osmanlı Tarih Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, c. I, MEB Yayınları, İstanbul, 1993. google scholar
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, T.T.K. Yayınları, Ankara, 2014. google scholar
  • YAKUT, Esra, Şeyhülislamlık: Yenileşme Döneminde Devlet ve Din, Kitap Yayınevi, İstanbul, 2014. google scholar
  • YURDAKUL, İlhami, “Şeyhülislamlık Merkezi Olarak İstanbul”, Tarih İçinde İstanbul Uluslararası Sempozyumu, 14-17 Aralık 2010, İstanbul, 2011, s. 221-228. google scholar
  • http://istanbul.diyanet.gov.tr/Sayfalar/contentdetail.aspx?MenuCategory=Kurumsal2&ContentId= muftulugumuz. (Erişim Tarihi: 24.04.2018) google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Yıldız, H. (2018). DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period). Türkiyat Mecmuası, 28(2), 255-275. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.497594


AMA

Yıldız H. DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period). Türkiyat Mecmuası. 2018;28(2):255-275. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.497594


ABNT

Yıldız, H. DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period). Türkiyat Mecmuası, [Publisher Location], v. 28, n. 2, p. 255-275, 2018.


Chicago: Author-Date Style

Yıldız, Hasan,. 2018. “DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period).” Türkiyat Mecmuası 28, no. 2: 255-275. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.497594


Chicago: Humanities Style

Yıldız, Hasan,. DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period).” Türkiyat Mecmuası 28, no. 2 (Aug. 2025): 255-275. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.497594


Harvard: Australian Style

Yıldız, H 2018, 'DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period)', Türkiyat Mecmuası, vol. 28, no. 2, pp. 255-275, viewed 14 Aug. 2025, https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.497594


Harvard: Author-Date Style

Yıldız, H. (2018) ‘DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period)’, Türkiyat Mecmuası, 28(2), pp. 255-275. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.497594 (14 Aug. 2025).


MLA

Yıldız, Hasan,. DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period).” Türkiyat Mecmuası, vol. 28, no. 2, 2018, pp. 255-275. [Database Container], https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.497594


Vancouver

Yıldız H. DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period). Türkiyat Mecmuası [Internet]. 14 Aug. 2025 [cited 14 Aug. 2025];28(2):255-275. Available from: https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.497594 doi: 10.18345/iuturkiyat.497594


ISNAD

Yıldız, Hasan. DECISION-MAKING ORGAN IN OTTOMAN MADRASAH EDUCATION SYSTEM: MECLIS-I MESALIHI TALEBE AND ITS ROLE IN CURRICULUM DRAFTING PROCESS (An Example Referring To Second Constitutional Period)”. Türkiyat Mecmuası 28/2 (Aug. 2025): 255-275. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.497594



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim07.05.2018
Kabul02.08.2018

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ



İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.