Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/JECS2019-0038   IUP :10.26650/JECS2019-0038    Tam Metin (PDF)

Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı

Alev Üstündağ

Çocuğa yönelik duygusal ihmal ve istismar, diğer istismar türlerinde olduğu gibi gözle görülebilen bulguları olmadığı için hemen tespit edilemeyebilir. Bu nedenle önem verilmesi gereken bir konudur. Çünkü sebep olduğu olumsuz etkiler uzun yıllar sürebilir ya da uzun yıllar sonra ortaya çıkabilir. Tüm bu sebeplerden ötürü duygusal ihmal ve istismarın uzmanlar tarafından iyi gözlemlenebilmesi gerektiği düşünüldüğü için bu araştırma kapsamında çocukla karşılaşan ya da karşılaşma ihtimali bulunan uzmanların duygusal ihmal ve istismara bakış açılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma olarak tasarlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden nedensel-karşılaştırmalı araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak duygusal ihmal, istismar ve kötü muamele ile ilgili soruların yer aldığı “Uzmanlar İçin Soru Formu” kullanılmıştır. Gelişigüzel örnekleme yönteminden yararlanılarak 780 uzman (çocuk gelişimci, doktor, psikolog, avukat, öğretmen ve asker/polis) görüşüne ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar genel olarak değerlendirildiğinde; hem soru formunda listelenen davranışların uygun olup olmadığı konusunda, hem de davranışların çocuk ihmal ve istismarı olup olmadığı konusunda uzmanlar arasında yüzdesel olarak anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Ancak tek yönlü varyans analizi sonuçları incelendiğinde, bazı davranışlarda uzman yanıtları arasında anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Ortaya çıkan farklılığın hangi uzman grubundan kaynaklandığını belirlemek için Tukey testi yapılmıştır. Tukey testi sonuçları değerlendirildiğinde, çocuk gelişimcilerle diğer meslek grupları arasında olumlu anlamda farklılaşma olduğu görülmüştür.

DOI :10.26650/JECS2019-0038   IUP :10.26650/JECS2019-0038    Tam Metin (PDF)

The Perspective of Experts About Emotional Neglect and Abuse

Alev Üstündağ

Emotional neglect and abuse should be closely observed by experts and for that reason this study aims to determine the viewpoints on emotional neglect and abuse of experts who encounter or might possibly encounter children who are at risk of abuse. Quantitative research methods were used in this research, more specifically, the causal-comparative research method. A “questionnaire for experts” was used as a data collection tool for questions about emotional neglect and abuse. 780 experts were consulted using the random sampling method. A general evaluation of the results showed that there was no significant difference among experts in terms of whether the behaviors listed in the questionnaire were appropriate or not and whether they classified listed behaviors as child neglect or abuse. However, when the results of the one-way analysis of variance were examined, it was found that there were significant differences between the experts’ responses for some behaviors. The Tukey test was conducted to determine which group of experts had different opinions than others. When the results of the Tukey test were evaluated, it was seen that there was a positive difference between child development and other occupational groups.


GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


Emotional abuse or maltreatment towards children is considered to be a synonym for psychological abuse, and any behavior that affects children emotionally or negatively is considered as emotional abuse (Gabarino, Guttman & Seeley, 1986; Wiehe, 1990). According to Brassard, Hart and Hardy (1991), there are various types of emotional abuse, such as restraint, humiliation, contempt, threatening, intimidation, discriminatory, sarcastic and hostile behavior or rejection. In addition, according to the researchers (Iwaniec, 1995; Tower, 1993), if a child is constantly criticized, humiliated, threatened, mocked and intimidated by the parents, this is considered to be emotional abuse. Emotional abuse alone, or as a result of physical or sexual abuse, can be seen as a secondary effect (Navarre, 1987). This is because the negative effects that may be caused can last for many years or may occur after many years. As it is thought that emotional neglect and abuse should be well observed by experts, this study aims to determine the viewpoints on emotional neglect and abuse of experts who encounter or might possibly encounter children who fall within the scope of this research.

Method Emotional neglect and abuse of the child may not be immediately detectable as there are no visible findings unlike other types of abuse (sexual, physical abuse and neglect). For this reason, it is a matter that should be given great importance. This is also because the negative effects that may be caused can last for many years or may occur after many years. Quantitative research methods were used in this research, more specifically, the causal-comparative research method. A “questionnaire for experts” was used as a data collection tool for questions about emotional neglect, abuse and ill-treatment. 780 experts (child development experts, doctors, psychologists, lawyers, teachers and military/police) were consulted using the random sampling method.

Result and Discussion A general evaluation of the results of the research showed that there was no significant difference between experts in terms of whether the behaviors listed in the questionnaire were appropriate or not and whether the behavior was child neglect or abuse. However, when the results of the one-way analysis of variance were examined, it was found that there were significant differences between the responses of the experts in some behaviors. The Tukey test was conducted to determine which group of experts had different views. When the results of the Tukey test were evaluated, it was seen that there was a positive difference between child development and other occupational groups. Our study highlights the need for emotional intervention against emotional neglect, abuse and maltreatment, and the need to develop a common consensus among different occupational groups that meet or encounter children or work with them. In the light of our study we recommend that awareness-raising activities should be increased by being included in the training of in-service training programs of military / police personnel and lawyers, who frequently encounter occupational groups and especially crime and criminals. Although it is known that there is training in the current practice, the findings of this research revealed that more studies should be done to raise awareness. Awareness raising of people and families regarding emotional neglect and abuse can be effective for creating more awareness of various public education facilities. Families may not be aware that some words and behaviors cause emotional abuse. Therefore, appropriate training can raise awareness that some words and behaviors may negatively affect and frighten children.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Akdoğan, R. (2017). A model proposal on the relationships between loneliness, insecure attachment, and inferiority feelings. Personality and Individual Differences, 111, 19–24. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.01.048. google scholar
  • Arlı, M. ve Nazik, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi Kitabevi. google scholar
  • Atıcı, A. (2004). İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin sınıf içi problem davranışlara yönelik müdahalelerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. google scholar
  • Atıcı, M. (2006). İlköğretim öğrencilerinin davranış problemleriyle baş etme konusunda öğretmen-psikolojik danışman işbirliğine ilişkin görüşlerin karşılaştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 25, 55–65. google scholar
  • Benson, S. N. K. (2009). A review of “Observation techniques: structured to unstructured” Gillham, B. (2008). London & New York: Continuum International Publishing Group. google scholar
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi. (1990) erişim adresi: http://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23c.html adresinden 20.12.2018 tarihinde indirilmiştir. google scholar
  • Brassard, M. R., Hart, S. N., & Hardy, D. (1991). Psychological and emotional abuse of children. In R.T. Ammerman & M. Herson (Eds.), Case studies in family violence. New York: Plenum Press. google scholar
  • Brown, S., Fite, P. J., Stone, K., & Bortolato, M. (2016). Accounting for the associations between child maltreatment and internalizing problems: The role of alexithymia. Child Abuse & Neglect, 52, 20–28. google scholar
  • Bulucu, Ö. (2003). İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin sınıf davranış yönetiminde yetkinlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana. google scholar
  • Bulut, S. (2016). Çocuk cinsel istismarı hakkında bir derleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 139–156. google scholar
  • Cavanaugh, A. M., & Buehler, C. (2015). Adolescent loneliness and social anxiety: The role of multiple sources of support. Journal of Social and Personal Relationships, 1–21. https://doi.org/10.1177/0265407514567837 google scholar
  • Chan, J. S., Chow, Y., & Elliott, J. M. (2000). Professional and public perceptions of physical child abuse and neglect in Singapore. Research Monograph. Singapore Children’s Society. google scholar
  • Chen, C., & Qin, J. (2019). Emotional abuse and adolescents’ social anxiety: The roles of self-esteem and loneliness. Journal of Family Violence, 1–11. google scholar
  • Claussen A., & Crittenden P. (1991). Physical and psychological maltreatment relations among types of maltreatment. Child Abuse Neglect, 15, 5–18. google scholar
  • Çamurdan, A. (2000). Çocuk ihmali, çocuk istismarı ve ihmaline multidisipliner yaklaşım. Ankara: Çocuk İstismarı ve İhmalini Önleme Derneği Yayınları. google scholar
  • Çiftçi, Z., Gülaçtı, F. ve Çetinkaya, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin duyarlık düzeyleri ile algılanan duygusal istismar düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Suç Korkusu Suç Mağdurları ve Yaşanan Sosyal Travmalar Kongre Kitabı, 441–457. google scholar
  • Dünya Sağlık Örgütü (2006). The World Health Report 2006-Working Together for Health. Erişim adresi: http:// www.who.int/whr/2006/en/ google scholar
  • Dünya Sağlık Örgütü. (1999). Report of the consultation on child abuse prevention. Geneva: World Health Organization. google scholar
  • Dye, H. L. (2019). Is emotional abuse as harmful as physical and/or sexual abuse? Journal of Child & Adolescent Trauma, 1–9. google scholar
  • Elliott, J. M., Thomas, J. I., Chan, J. S., & Chow, Y. (2000). Professional and public perceptions of child abuse and neglect in Singapore: An overview. Singapore: Singapore Childrens Society. google scholar
  • Jaffe-Gril, E., Jaffe, J., & Segal, J. (2007). Types, signs, symptoms, caoses and getting help. Child Abuse and Neglect. Erişim adresi: www.helpguide.org/mental/childabusephysicalemotionalsexualneglect.htm google scholar
  • Gabarino, J., Guttmann, E., & Seeley, J. W. (1986). The psychologically battered child. San Francisco: Jossey-Bass. google scholar
  • Glascock, J. (2008). Direct and indirect aggression on prime-time network television. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 52(2), 268–281. google scholar
  • Hamlett, T. A. (2007). Contant analysis of aggression in television programs for preschoolers, (The Degree of Doctor of Philosophy), Texas Woman’s University, Texas. google scholar
  • Iwaniec, D. (1995). The emotionally abused and neglected child: Identification, assessment, and intervention. New York: John Wiley & Sons. google scholar
  • Liu, C., Chen, X., Song, P., Lu, A., Wang, L., & Zhang, X. (2018). Relationship between childhood emotional abuse and self-esteem: A dual mediation model of attachment. Social Behavior and Personality, 46(5), 793–800. google scholar
  • Luke, N., & Banerjee, R. (2013). Differentiated associations between childhood maltreatment experiences and social understanding: A meta-analysis and systematic review. Developmental Review, 33(1), 1–28. google scholar
  • Malik, S., & Kaiser, A. (2016). Impact of emotional maltreatment on selfesteem among adolescents. Journal of Pakistan Medical Association, 66(7), 795–799. google scholar
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. google scholar
  • Metinyurt, H. A. I. ve Sarı, H. Y. (2016). Sağlık çalışanlarının çocuk ihmali ve istismarını tanıma düzeyleri. Çocuk ve Medeniyet Dergisi, 1(1), 101–121. google scholar
  • Ministry of Community Development and Sports. (2001). Management of child abuse in Singapore: A manual for professionals and service providers working with children. Singapore: Ministry of Community Development and Sports. google scholar
  • Navarre, E. L. (1987). Psychological maltreatment: the core component of child abuse, in M.R. Brassard, R. Germain, & S.N. Hart, (Eds.), Psychological maltreatment of children and youth. New York: Pergamon Press. google scholar
  • O‟Hagan, K. (1993). Emotional and psychological abuse of children. Buckingham: Open University Press. google scholar
  • Ömeroğlu, F. (1996). Okulöncesi dönemde çocuğun terbiyesinde annenin rolü ve annelerin çocuk yetiştirme tutumları (anne tutumlarının demografik bilgilere göre farklılaşıp farklılaşmadığına ilişkin bir araştırma). (Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul google scholar
  • Özyürek, A., Çetin, A., ve Yıldırım, R. (2018). Aile hekimi ve öğretmenlerin çocuk ihmal ve istismarı konusundaki görüş ve tutumları. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 7(1), 436–453. google scholar
  • Özyürek, A., ve Tezel Sahin, F. (2005). 5-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin tutumlarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 19–34. google scholar
  • Paavilamen, E., & Tarkka M. T. (2003) Definition and identification of child abuse by finnish public health nurses. Public Health Nurs; 20(1), 49–55 google scholar
  • Pelendecioğlu, B. ve Bulut, S. (2009). Çocuğa yönelik aile içi fiziksel istismar. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 49–62. google scholar
  • Külcü Polat, D. ve Karataş, H. (2016). Çocuk kliniklerinde çalışan hemşirelerin çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 32(1), 48–58. google scholar
  • Sabbagh, M. A., & Bowman, L. C. (2018). Theory of mind. Stevens’ Handbook of Experimental Psychology and Cognitive Neuroscience, 4, 1–39. google scholar
  • Sağır, M., ve Gözler, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik görüşleri ve farkındalık düzeyleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 3(5), 67–102. google scholar
  • Sağlık Bakanlığı. (2011). Sağlık Bakanlığı Çocuk İhmal ve İstismarı, Erişim adresi: https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/ ruh-sagligi/1491-ihmal-istismar.html google scholar
  • Segal, U. A. (1992). Child abuse in India: An empirical report on perceptions. Child Abuse and Neglect, 16(6), 887–908. google scholar
  • Şendoğdu, M. C. (2000). Anaokuluna devam eden 5-6 yaş çocuklarının anne babalarını algılamaları ile anne babaların kendi tutumlarını algılamaları arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. google scholar
  • Tower, C. C. (1993). Understanding child abuse and neglect. Boston: Allyn & Bacon. google scholar
  • Trocmé, N., MacLaurin, B., Fallon, B., Daciuk, J., Billingsley, D., Tourigny, M., Mayer, M., Wright, J., Barter, K., Burford, G., Hornick. J., Sullivan, R., & McKenzie, B. (2001). Canadian Incidence Study of Reported Child Abuse and Neglect: Final Report. Ottawa, Ontario: Minister of Public Works and Government Services Canada. google scholar
  • Wiehe, V. R. (1990). Sibling abuse: Hidden physical, emotional and sexual trauma. Lexington, MA: Lexington Books. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Üstündağ, A. (2020). Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı. Journal of Economy Culture and Society, 0(61), 125-140. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0038


AMA

Üstündağ A. Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı. Journal of Economy Culture and Society. 2020;0(61):125-140. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0038


ABNT

Üstündağ, A. Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı. Journal of Economy Culture and Society, [Publisher Location], v. 0, n. 61, p. 125-140, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Üstündağ, Alev,. 2020. “Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 61: 125-140. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0038


Chicago: Humanities Style

Üstündağ, Alev,. Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 61 (Nov. 2024): 125-140. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0038


Harvard: Australian Style

Üstündağ, A 2020, 'Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı', Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 61, pp. 125-140, viewed 23 Nov. 2024, https://doi.org/10.26650/JECS2019-0038


Harvard: Author-Date Style

Üstündağ, A. (2020) ‘Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı’, Journal of Economy Culture and Society, 0(61), pp. 125-140. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0038 (23 Nov. 2024).


MLA

Üstündağ, Alev,. Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı.” Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 61, 2020, pp. 125-140. [Database Container], https://doi.org/10.26650/JECS2019-0038


Vancouver

Üstündağ A. Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı. Journal of Economy Culture and Society [Internet]. 23 Nov. 2024 [cited 23 Nov. 2024];0(61):125-140. Available from: https://doi.org/10.26650/JECS2019-0038 doi: 10.26650/JECS2019-0038


ISNAD

Üstündağ, Alev. Duygusal İhmal ve İstismara Uzmanların Bakış Açısı”. Journal of Economy Culture and Society 0/61 (Nov. 2024): 125-140. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0038



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim10.04.2019
Kabul02.03.2020
Çevrimiçi Yayınlanma30.06.2020

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.