Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/JECS406321   IUP :10.26650/JECS406321    Tam Metin (PDF)

Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi

Mehmet KurtcebeTuğça Poyraz

Bu çalışmanın konusunu, günümüzde Fordizm’den post-Fordizm’e geçiş sürecinde çalışmanın aldığı biçimlerin, sorumluluk ve denetim kavramları bağlamında incelenmesi oluşturmaktadır. Çalışma sürecinde sorumluluk ve denetim, İzmir havalimanındaki özel bir havayolu şirketinde çalışanlar üzerinden ele alınacaktır. Türkiye’de büyümekte olan bir sektör olan sivil havacılık, teknolojinin yoğun olarak kullanılması sebebiyle teknolojinin iş ilişkilerine ve çalışma süreçlerine yansımalarını gözlemleme fırsatı sunmaktadır. Bunun yanı sıra havacılık alanında yapılan sosyolojik çalışmaların az olması, çalışmayı önemli kılmaktadır. Fenomenolojik nitel yöntemin uygulandığı çalışmada,havalimanında çalışan on beş kişiyle derinlemesine görüşmeler yapılmış ve iki yıla yakın bir süre katılımlı gözlem tekniği uygulanmıştır. Çalışmada teknolojinin yoğun kullanımının, göstergeleri her yerde dolaşıma açarak bir simülasyon ortamı oluşturduğu, böylece iktidarın alanını genişlettiği ve çalışanlar açısından sorumluluk ve denetim sarmalına yol açtığı bulgularına ulaşılmıştır. Zamanı kullanma açısından var olan baskının dikkat çektiği çağımızın toplumunda, zamana ve mekana hakim olmak için teknolojinin işe koşulması, daima göreve hazır olmayı gerektirmektedir.  Bahsi geçen durum faillik ve yapının karşılıklı etkileşimini ortaya çıkaran sorumluluk kavramı ile açıklanmaktadır. Farklı konumlardaki çalışanların tümü, baskı ve failliği bir arada içeren alana dahil olmaktadır.  Sorumluluk kavramıyla ilgili olarak; müşteriyle ilişkiler, kişisel yetenekler, takip ve karar alma temalarına; denetimle ilgili olarak ise, denetim biçimleri, denetimin deneyimlenmesi ve denetim zinciri temalarına ulaşılmıştır. 
DOI :10.26650/JECS406321   IUP :10.26650/JECS406321    Tam Metin (PDF)

A Research on Airline Workers in Terms of Responsibility and Control

Mehmet KurtcebeTuğça Poyraz

This study scrutinizes types of work in the transition from Fordism to Post-Fordism within the scope of responsibility and control concepts. Responsibility and control are explored among the workers of an airline company operating in Izmir airport. Civil aviation, which is a developing industry in Turkey, is the ground to observe the reflections of technology in industrial relations and work process due to the fact that technology is adopted in civil aviation to a large extent. In addition, civil aviation, an area with a limited contribution of social science, is yet to be further explored in sociology. Phenomenological qualitative method was applied together within-depth interviews carried out with fifteen workers and almost two years of participant observation in the airport. It was found that intense use of technology puts signs in a circulation and generates simulation. Power and authority operate effectively in simulation, which results in a swirl of responsibility and control for workers. Responsibility is not unilateral control and it reflects structure and agency in reciprocal operation. About responsibility, relations with customers, personal qualities, attention and decision making themes emerged and about control, types of control,  control as an experience and control chains themes emerged. 

GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


Perception of technology exempt from its relation to social milieu restricts its meaning. Technology is about techniques but approaching technology in terms of social relations reveals other peculiarities of it. Workers have been the subjects of a technical outlook in their relation to technology yet industrial social relations are contextual and flexible challenging any such outlook. Workers of all positions in the hierarchy are encouraged to take responsibilities and decisions and subject to high control owing to adoptations of technology.

The theory of industrial sociology explains the change dating back to the last quarter of the twentieth century in the workplace from Fordism to Post-Fordism. Fordism and Taylor’s scientific management changed the workplace dramatically highlighting the Weberian rationality principles andthe Marxist labour concept but it was challenged by Mayo’s Human Relations approach which focuses on psychology, societal qualities and relations instead of material motivators. This argument is in line with the qualities of Post-Fordism, prioritising horizental organization types and skills of workers. Some other qualities include the importance of information, flexibility, technology, instant production, flexible production, deskilling, specialization and increase in the number of service jobs. In addition to the above mentioned theories, Foucaultian power and authority perspective and recent literature on technology studies provide theoretical body to build on in this study.Nevertheless, the perspective is partly challenged by a reconsideration of agency and autonomy. The study is about civil aviation because it reflects recent developments in technology and industry. It has been on a growth trend in Turkey.

In order to have a deep understanding of the social reality, a qualitative approach is adopted. How technology effects responsibilities of workers and control over workers is the main research question. In collection of the data, focal points, which are otherwise not easily observable because of the technical terminology and peculiarity of the workplace, are determined with the help of participation experience. The analysis of the data was simultaneous with the data collection due to non-linear research path. An initial open coding of the concepts is followed by a second coding in which relations among initial codes led to categories and the themes emerged. A third phase included selection of the data to support the predetermined categories and revision of previous codings. Some significant details are presented in a descriptive way.Purposively selected participants are eight Turkish civil aviation workers of an airline company and seven handling company workers who provide services for passengers and aircrafts.

Findings demonstrate responsibility and control as the key concepts. “Responsibility” was chosen because of its relation to the authority and control as its Latin root connotate obligation and responding. Responsibility provides a perspective which reconciles agency-structure and captures contextuality and relations. It enables one to move beyond approaches emphasizing roles or rationality. Control takes an indirect form characterized by centreless authority contrary to the direct control. As a main part of the responsibilities, being controlled and controlling are constant states of work for the workers belonging to different stratas of the hierarchy. Responsibilities are for customers, colleagues, managers and workers themselves. Responsibilities include decision-making and attention as choosing necessary from excessive information which is about taking risks and competition. Technology challenges workers to be more attentive in a constant flow of information and requires to be a lot more dominant in time and space control. Taken all together with time pressure and attention in contemporary society, responsibilities highlight tendencies in industry. Responsibilities and control require horizental organization, flexibility, appealing to skills andthey mostly proliferate in service jobs. They lead us to open the door into industry 4.0. Such a conceptualization of responsibility and control canmake a genuine contribution to the existing literature.


PDF Görünüm

Referanslar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Kurtcebe, M., & Poyraz, T. (0001). Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi. Journal of Economy Culture and Society, 0(59), 99-120. https://doi.org/10.26650/JECS406321


AMA

Kurtcebe M, Poyraz T. Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi. Journal of Economy Culture and Society. 0001;0(59):99-120. https://doi.org/10.26650/JECS406321


ABNT

Kurtcebe, M.; Poyraz, T. Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi. Journal of Economy Culture and Society, [Publisher Location], v. 0, n. 59, p. 99-120, 0001.


Chicago: Author-Date Style

Kurtcebe, Mehmet, and Tuğça Poyraz. 0001. “Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 59: 99-120. https://doi.org/10.26650/JECS406321


Chicago: Humanities Style

Kurtcebe, Mehmet, and Tuğça Poyraz. Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 59 (Sep. 2024): 99-120. https://doi.org/10.26650/JECS406321


Harvard: Australian Style

Kurtcebe, M & Poyraz, T 0001, 'Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi', Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 59, pp. 99-120, viewed 29 Sep. 2024, https://doi.org/10.26650/JECS406321


Harvard: Author-Date Style

Kurtcebe, M. and Poyraz, T. (0001) ‘Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi’, Journal of Economy Culture and Society, 0(59), pp. 99-120. https://doi.org/10.26650/JECS406321 (29 Sep. 2024).


MLA

Kurtcebe, Mehmet, and Tuğça Poyraz. Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi.” Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 59, 0001, pp. 99-120. [Database Container], https://doi.org/10.26650/JECS406321


Vancouver

Kurtcebe M, Poyraz T. Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi. Journal of Economy Culture and Society [Internet]. 29 Sep. 2024 [cited 29 Sep. 2024];0(59):99-120. Available from: https://doi.org/10.26650/JECS406321 doi: 10.26650/JECS406321


ISNAD

Kurtcebe, Mehmet - Poyraz, Tuğça. Sorumluluk ve Denetim Kavramları Üzerinden Havayolu Çalışanlarının İncelenmesi”. Journal of Economy Culture and Society 0/59 (Sep. 2024): 99-120. https://doi.org/10.26650/JECS406321



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim16.03.2018
Kabul04.07.2018

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.