Araştırma Makalesi


DOI :10.18368/IU/sk.63264   IUP :10.18368/IU/sk.63264    Tam Metin (PDF)

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ

Aysel Günindi Ersöz

Sosyal medya ve çevrimiçi sosyalizasyon kavramları sosyologlarca ele alınıp tartışılan konular arasına girmiştir. Facebook, Twitter, Youtube, Instagram ve Myspace gibi sosyal paylaşım siteleri değişik amaçlarla kullanılmaktadır. Kullanıcı sayısı açısından bakıldığında Facebook tüm dünyada en yaygın kullanılan sosyal paylaşım sitesidir. Türkiye’de kullanıcıların sınıf arkadaşlarını bulmak amacıyla kullanmaya başladığı Facebook günümüzde bir alışkanlık hatta yaşam biçimi haline gelmiştir. Bu kadar yaygın kullanılan sosyal paylaşım sitesinin gençlerin toplumsallaşması üzerinde etkili olması beklenen bir durumdur. Çalışmamızda, Facebook kullanımı ile sosyalizasyon arasındaki ilişki, Gazi, Ankara ve Hacettepe üniversitelerinin sosyoloji bölümlerinde öğrenim gören 195 öğrencinin, Facebook kullanma nedenleri ve Facebook hesaplarından yaptıkları etkinlikler üzerinden tartışılmaktadır. Çalışmanın sonuçları bize öğrencilerin Facebook’u yoğun bir şekilde kullandıkları, kişisel bilgilerini hesaplarından paylaştıkları, Facebook’un “beğen” ve “ paylaş” özelliklerini daha sık kullandıkları ve öğrencilerin Facebook hesaplarını etkin şekilde kullanmayı önemsedikleri sonucuna varılmıştır. 

DOI :10.18368/IU/sk.63264   IUP :10.18368/IU/sk.63264    Tam Metin (PDF)

HABITS OF USAGE OF FACEBOOK AMONG UNIVERSITY STUDENTS: A CASE STUDY OF SOCIOLOGY DEPARTMENT STUDENTS

Aysel Günindi Ersöz

Social media’ and ‘online socialization’ concepts have become one of the issues elaborated and discussed by the sociologists. The social networking websites such as Facebook, Twitter, Youtube, Instagram and Myspace are used for different purposes. In terms of the number of users, Facebook is the most widely used social networking website. Facebook was started to be used by the users to find their classmates, then it has become a habit today. It is expected that such widely used social networking websites are influencial on the socialization of the youth. In our study, the relation between Facebook usage and socialization has been discussed over 195 students’ reasons of Facebook usage and the activities of students on Facebook, the students study in Gazi University, Ankara University and Hacettepe University. The results of the study reveal that students use Facebook intensively, they share their personal information on their Facebook accounts, they use ‘like’ and ‘share’ buttons more frequently, and they care about using their Facebook accounts actively.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Acılar, Ali & Mersin, Sevinç (2015), Üniversite Öğrencilerinin Facebook Kullanımı ile Mahremiyet Kaygısı Arasındaki İlişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Yaz2015,Cilt:14, Sayı:54 (103-114). google scholar
  • Cheung, Cheisty M. K. & Chiu, Pui Yee & Lee, Matthew K.O (2011), “Online Social Networks: Why Do Student Use Facebook?”, Computer in Human Behaviour 27, (2011),1337,1343. google scholar
  • Fichter, Joseph (2011), Sosyoloji Nedir, Çev. Nilgün Çelebi, 10. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık. google scholar
  • Goffman, Erving (2009), Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Çev. Barış Cezar, İstanbul, Metis Yayınları. google scholar
  • Göker, Göksel & Demir, Mustafa & Doğan, Adem (2010), “Ağ Toplumunda Sosyalleşme ve Paylaşım: Facebook Üzerine Ampirik Bir Araştırma”, e Journal of Nem World Sciences Academy,2010,volume5, number 2. google scholar
  • Kağıtçıbaşı, Çiğdem (1983), İnsan ve İnsanlar, 5. Basım, İstanbul, Beta Yayım Dağıtım. google scholar
  • Kaplan, Andreas M.& Haenlein, Michael (12 Mart 2016 ), Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media (çevrimiçi) http://www. sciencedirect.com/science/article/pii/ S0007681309001232 google scholar
  • Macionis, John J. (2013), Sosyoloji, Çeviri Editörü: Vildan Akan, Ankara, Nobel Yayınları. google scholar
  • Murthy, Dhiraj (2016), Towards a Sociological Understanding of Social Media: Theorizing Twitter, (Çevrimiçi) http://www.darkmatter101.org/wiki/lib/plugins/fckg/fckeditor/userfiles/file/lib/scripts/jquery/jq google scholar
  • Newman, David M. (2013), Sosyoloji Günlük Yaşamın Mimarisini Keşfetmek, Çev. Ali Arslan, Ankara: Nobel yayınları. google scholar
  • Ritzer, George (2011), Modern Sosyoloji Kuramları. Çev. Himmet Hülür, De Ki Basım Yayım. google scholar
  • Şener, Gülsüm (25 Nisan 2016) Türkiye’de Facebook Kullanım Araştırması, http://inet-tr.org.tr/inetconf14/bildiri/4.pdf google scholar
  • Wallace, Ruth & Wolf, Alison (2012), Çağdaş Sosyoloji Kuramları, 4. Baskı, Çev. Leyla Elburuz & M. Rami Ayas, Ankara, Doğubatı Yayınları. google scholar
  • Schaefer, Richard T. (2013), Sosyoloji. Çev. editörü Simten Coşar, Ankara, Palme Yayıncılık. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Günindi Ersöz, A. (2016). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Journal of Economy Culture and Society, 0(53), 303-326. https://doi.org/10.18368/IU/sk.63264


AMA

Günindi Ersöz A. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Journal of Economy Culture and Society. 2016;0(53):303-326. https://doi.org/10.18368/IU/sk.63264


ABNT

Günindi Ersöz, A. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Journal of Economy Culture and Society, [Publisher Location], v. 0, n. 53, p. 303-326, 2016.


Chicago: Author-Date Style

Günindi Ersöz, Aysel,. 2016. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 53: 303-326. https://doi.org/10.18368/IU/sk.63264


Chicago: Humanities Style

Günindi Ersöz, Aysel,. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 53 (Nov. 2024): 303-326. https://doi.org/10.18368/IU/sk.63264


Harvard: Australian Style

Günindi Ersöz, A 2016, 'ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ', Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 53, pp. 303-326, viewed 24 Nov. 2024, https://doi.org/10.18368/IU/sk.63264


Harvard: Author-Date Style

Günindi Ersöz, A. (2016) ‘ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ’, Journal of Economy Culture and Society, 0(53), pp. 303-326. https://doi.org/10.18368/IU/sk.63264 (24 Nov. 2024).


MLA

Günindi Ersöz, Aysel,. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ.” Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 53, 2016, pp. 303-326. [Database Container], https://doi.org/10.18368/IU/sk.63264


Vancouver

Günindi Ersöz A. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ. Journal of Economy Culture and Society [Internet]. 24 Nov. 2024 [cited 24 Nov. 2024];0(53):303-326. Available from: https://doi.org/10.18368/IU/sk.63264 doi: 10.18368/IU/sk.63264


ISNAD

Günindi Ersöz, Aysel. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FACEBOOK KULLANMA ALIŞKANLIKLARI: SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÖRNEĞİ”. Journal of Economy Culture and Society 0/53 (Nov. 2024): 303-326. https://doi.org/10.18368/IU/sk.63264



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim30.06.2016
Çevrimiçi Yayınlanma26.11.2016

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.