Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/jtcd.648003   IUP :10.26650/jtcd.648003    Tam Metin (PDF)

A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens

Esma Armağan Ertuğrul

Jean Genet, an “other” himself by birth, deals with “others” just like himself in his works. Genet’s rejection of society, which otherizes himself, is reflected as a bombardment of intensive social criticism in his works. Especially in his late period works, Genet does not only scrutinize the social structure but also sides with “the other” quite actively. Therefore, while Genet meets and supports people, who fight for their rights and freedom across the world, he, on the other hand gets an opportunity to see the hypocrisy of the “West” from the outside. Genet’s Screens is remarkable in the way it reveals this hypocrisy. In Screens, which deals with the Algeria’s struggle of freedom from the French occupation, Genet presents a grotesque image of the East based on the European orientalist fiction. Genet, while presenting this grotesque image, makes sure that the reader/audience does not form any identification of any sort in order to maintain the critical outlook constantly. While the prioritization of the intellectuality throughout the play manifests how and in which forms colonial discourse finds a place for itself in a colonized country, it also problematizes social roles and gender. The purpose of this paper is to trace the footprints of the colonial discourse and the orientalist fiction in Genet’s play Screens and evaluating the way author handled these issues and themes.

DOI :10.26650/jtcd.648003   IUP :10.26650/jtcd.648003    Tam Metin (PDF)

Jean Genet’ni̇n Paravanlar Adlı Oyununa Postkolonyal Bi̇r Bakış

Esma Armağan Ertuğrul

Kendisi de doğuştan bir öteki olan Jean Genet, eserlerinde kendisi gibi ötekileri ele alır. Genet’nin kendini ötekileştiren toplumu reddedişi, eserlerine yoğun bir toplumsal eleştiri bombardımanı şeklinde yansır. Özellikle geç dönemlerinde yazdığı eserlerle toplumsal yapıyı irdelemekle kalmayan Genet, eylemsel olarak da ötekinin yanında yerini alır. Bu sayede Genet, bir yandan dünyanın pek çok yerinden hakları ve özgürlükleri için savaşan insanlarla tanışıp onlara destek olurken diğer yandan “Batı”nın ikiyüzlülüğünü dışarıdan bir gözle görme olanağı kazanır. Yazarın Paravanlar adlı eseri, bu ikiyüzlülüğü gözler önüne sermesi bakımından dikkate şayandır. Fransa işgalindeki Cezayir’in özgürlüğünü kazanma mücadelesini ele alan Paravanlar’da Genet, Avrupalının şarkiyatçı kurgularından yola çıkarak grotesk bir Doğu imajı sunar. Bu yapılırken okuyucunun/seyircinin, oyun kişileriyle arasında bir özdeşlik kurmaması sağlanarak eleştirel bakışın sürekli korunması amaçlanır. Oyun boyunca düşünselliğin ön planda tutulması, sömürgeleştirilen bir ülkede kolonyal söylemin nasıl ve hangi şekillerde kendine yer bulduğunu gözler önüne sererken toplumsal rolleri ve toplumsal cinsiyeti sorgulanır hale getirir. Bu çalışmanın amacı, Jean Genet’nin Paravanlar adlı oyunundaki şarkiyatçı kurgularla kolonyal söylemin izlerini sürmek, yazarın bunları ele alış biçimini değerlendirmektir.


PDF Görünüm

Referanslar

  • BHABHA, Homi; The Location of Culture, (e-book), 2004, Routledge, London, New York google scholar
  • BENTHAM, Jeremy; Panopticon or The Inspection House, Verso, 1995, London google scholar
  • CONNELL, Raewyn; Toplumsal Cinsiyet ve İktidar Toplum, Kişi ve Cinsel Politika, Çev. Cem Soydemir, Ayrıntı Yayınları, 1998, İstanbul google scholar
  • DİRLİK, Arif; The Postcolonial Aura: Third World Criticism in the Age of Global Capitalism, Westview Press, 1998 google scholar
  • ESSLİN, Martin; Absürd Tiyatro, Çev. Güler Siper, Dost Kitabevi, 1999, Ankara google scholar
  • FANON, Frantz; Siyah Deri Beyaz Maskeler, Çev. Cahit Koytak, Encore Yayınları, 2016, İstanbul google scholar
  • FOUCAULT, Michel; Hapishanenin Doğuşu, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, İmge Kitabevi Yayınları, 1992, Ankara google scholar
  • FOUCAULT, Michel; Özne ve İktidar Seçme Yazılar 2, Çev. Işık Ergüden-Osman Akınhay, Ayrıntı Yayınları, 2014, İstanbul google scholar
  • GENET, Jean; Açık Düşman, Çev. Sosi Dolanoğlu, Metis Yayınları, 2008, İstanbul google scholar
  • GENET, Jean; Hırsızın Günlüğü, Çev. Yaşar Avunç, Ayrıntı Yayınları, 2004, İstanbul google scholar
  • GENET, Jean; Paravanlar, Çev. Sosi Dolanoğlu, Ayrıntı Yayınları, 2007, İstanbul google scholar
  • JELLOUN, Tahar Ben; Jean Genet: Yüce Yalancı, Çev. Işık Ergüden, Sel Yayıncılık, 2011, İstanbul google scholar
  • LOOMBA, Ania; Kolonyalizm Postkolonyalizm, Çev. Mehmet Küçük, Ayrıntı Yayınları, 2000, İstanbul google scholar
  • MOORE-GİLBERT, Bart; Postcolonial Theory: Contexts, Practices, Politics, Verso, 1997, London google scholar
  • SAİD, Edward Wadie; Şarkiyatçılık Batı’nın Şark Anlayışları, Çev. Berna Ülner, Metis Yayınları, 2013, İstanbul google scholar
  • SÖNMEZ, Şinasi; Sömürge Yönetimi Cezayir’de Fransız İdaresi (1830-1962), Pagem Akademi, 2015, Ankara google scholar
  • SPİVAK, G. C., Madun Konuşabilir mi?, Çev. Dilek Hattatoğlu, Gökçen Ertuğrul, Emre Koyuncu, Dipnot Yayınları, 2016, Ankara google scholar
  • SPİVAK, Gayatri Chakravorty; Yapısöküm Postkolonyalizm Madunluk, Çev. Soner Torlak, Zoom Kitap, 2017, İstanbul google scholar
  • YOUNG, Robert; Postkolonyalizm Tarihsel Bir Giriş, Çev. Burcu Toksabay Köprülü, Sertaç Şen, Matbu Kitap, 2016, İstanbul google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Ertuğrul, E. (2019). A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, 0(28), 55-71. https://doi.org/10.26650/jtcd.648003


AMA

Ertuğrul E. A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi. 2019;0(28):55-71. https://doi.org/10.26650/jtcd.648003


ABNT

Ertuğrul, E. A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, [Publisher Location], v. 0, n. 28, p. 55-71, 2019.


Chicago: Author-Date Style

Ertuğrul, Esma Armağan,. 2019. “A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens.” Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 0, no. 28: 55-71. https://doi.org/10.26650/jtcd.648003


Chicago: Humanities Style

Ertuğrul, Esma Armağan,. “A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens.” Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 0, no. 28 (Jun. 2025): 55-71. https://doi.org/10.26650/jtcd.648003


Harvard: Australian Style

Ertuğrul, E 2019, 'A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens', Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, vol. 0, no. 28, pp. 55-71, viewed 1 Jun. 2025, https://doi.org/10.26650/jtcd.648003


Harvard: Author-Date Style

Ertuğrul, E. (2019) ‘A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens’, Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, 0(28), pp. 55-71. https://doi.org/10.26650/jtcd.648003 (1 Jun. 2025).


MLA

Ertuğrul, Esma Armağan,. “A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens.” Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, vol. 0, no. 28, 2019, pp. 55-71. [Database Container], https://doi.org/10.26650/jtcd.648003


Vancouver

Ertuğrul E. A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi [Internet]. 1 Jun. 2025 [cited 1 Jun. 2025];0(28):55-71. Available from: https://doi.org/10.26650/jtcd.648003 doi: 10.26650/jtcd.648003


ISNAD

Ertuğrul, Esma Armağan. “A Postcolonial Approach to Jean Genet’s Screens”. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 0/28 (Jun. 2025): 55-71. https://doi.org/10.26650/jtcd.648003



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim11.04.2019
Kabul15.05.2019

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.