Araştırma Makalesi


DOI :10.22532/jtl.237884   IUP :10.22532/jtl.237884    Tam Metin (PDF)

İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi

Sebile Ayar öztürkBurçak KayışSelen ÖztürkAbdullah Okumuş

Bu çalışmada, Bulgaristan’da hızlı tüketim ürünleri perakendeciliği sektöründe faaliyet gösteren yüksek indirimli mağazalar incelenerek, pazara girmek isteyen Türk girişimcilere ülkeyle ve sektörle ilgili faydalı bilgiler sunmak amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında, Bulgaristan pazarına giriş stratejileri, varsa pazara girişi engelleyen faktörler, perakende sektöründe yüksek indirimli gıda perakendeciliği alanındaki avantaj ve dezavantajlar belirlenerek, ortaya çıkacak sonuçların, Türk girişimcilere karar alma noktasında faydalı olması umulmaktadır. Bulgaristan hızlı tüketim ürünleri perakendeciliği sektörü, mevcutta boşluklar barındırdığından, yatırımcılar için önemli potansiyellere sahiptir. Bu çalışmanın konusu olan, indirimli mağazaların Bulgaristan’da pazar payını istikrarlı bir şekilde genişlettiği görüldüğünden, söz konusu pazara girmek isteyen Türk girişimcilerin rekabet daha da yoğunlaşmadan pazara girmesi önem kazanmaktadır. Sektördeki Türk girişimciler Bulgaristan pazarına girebilmek için stratejilerini rakiplerini de göz önünde bulundurarak belirlemek durumundadırlar. Gerçekleştirilen mülakatlarda görüşülen mevcut iki yüksek indirimli mağazanın da agresif büyüme stratejisi izlediği ve bu stratejilerini sürdürmeyi planladıkları tespit edilmiştir. Dolayısıyla, Türk girişimcilerin de rakiplerin bu agresif stratejilerini bilerek ve bu doğrultuda önlem alarak pazara giriş yapması uygun olacaktır.
DOI :10.22532/jtl.237884   IUP :10.22532/jtl.237884    Tam Metin (PDF)

An Investigation On Discount Supermarkets: Evaluation Of Bulgaria Market For Turkish Entrepreneurs

Sebile Ayar öztürkBurçak KayışSelen ÖztürkAbdullah Okumuş

This study aims to give information about discount stores at the field of fast moving consumer goods in Bulgaria and the country to the Turkish entrepreneurs who target to enter the Bulgarian market. In the scope of the study, strategies to enter Bulgarian market, obstructions, advantages, disadvantages of the market have been determined and it is hoped to help entrepreneurs in their decisions with the results of the paper. Bulgaria fmcg sector has some gaps that means new opportunities for investors at present. In the scope of this paper, it is stated that the discount stores at fmcg in Bulgaria has increased their market share year after year and has a stability in growth. Therefore it is important to enter the market before the competition gets hot by Turkish entrepreneurs targets this market. According to the results of interviews conducted with two discount stores in Bulgaria presently, it is determined that both of them drive an agressive growth strategy and plan to sustain it. Correspondingly, it will be rational for the Turkish entrepreneurs to enter the market having knowledge about these agressive strategies of competitors and to take actions needed proactively.

PDF Görünüm

Referanslar

  • A.C. Nielsen raporları, 1998. google scholar
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş. Ve Torlak, Ö. (2014), Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi, Beta Yayıncılık 1. Baskı, İstanbul. google scholar
  • Ambrose, D.M. (1979), “Retail grocery pricing: inner city, suburban, and rural comparison”, Journal of Business, Vol. 52, pp. 95-102. google scholar
  • Boone, L.E. and Bonno, J.A. (1971), “Food buying habits of the urban poor”, Journal of Retailing, Vol. 47 No. 3, pp. 79-85. google scholar
  • Bonwich, W.T. and Conway, E.B. (1970), “Pricing in food chains: poverty area versus nonpoverty area stores”, Journal of Retailing, Vol. 46 No. 2, pp. 60-4. google scholar
  • Bulgaristan Ülke Bülteni (2014), Eskişehir Ticaret Odası, Bulgaristan’ın Ekonomik Yapısı ve Türkiye ile Ticari İlişkileri, Haziran. google scholar
  • Cataluna, Francisco Javier Rondán , Franco, Manuel J. Sánchez ve Ramos, Angel Francisco Villarejo (2005), "Are hypermarket prices different from discount store prices?", Journal of Product & Brand Management, Vol. 14 Iss: 5, pp.330 – 337. google scholar
  • Colla, Enrico (2004), “The Outlook for European Grocery Retailing: Competition and Format Development”, The International Review of Retail Distribution and Consumer Research, Volume 14, Issue 1, 47-69. google scholar
  • Colla, Enrico (2003), “International expansion and strategies of discount grocery retailers: the winning models”, International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 31 Iss: 1, pp.55 – 66. google scholar
  • Conners, S.B.A. (1995), “Review of the equity for disadvantage consumers within the US retail sector”, Southern Marketing Association, No. 98, pp. 1-9. google scholar
  • D'Andrea, Guillermo; Ring, Larry J., Aleman, Belen Lopez; Stengel, Alejandro (2006) "Breaking the myths on emerging consumers in retailing", International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 34 Iss: 9, pp.674 – 687. google scholar
  • Demircioğlu, İpek (2003), Bulgaristan Ülke Etüdü ve Türk Yatırımcıları, İstanbul Ticaret Odası Yayın No 2003-18, İstanbul. google scholar
  • Dixon, D.E. ve McLaughlin, D.J. (1970), “Low income consumers and the issue of exploitation: a study of chain supermarkets”, Social Science Quarterly, Vol. 51, pp. 320-328. google scholar
  • Dodds, W.B. ve Monroe, K.B. (1985), “The effect of brand and price information on subjective product evaluations”, Advances in Consumer Research, Vol. 12, pp. 85-90. google scholar
  • Gfk Consumer Panel Bulgaria, 2015. google scholar
  • Ghosh, A. (1998), Retail Management, The Dryden Press. google scholar
  • Goodman, C.S. (1968), “Do the poor pay more?”, Journal of Marketing, Vol. 32 No. 1, pp. 18-24. google scholar
  • Gottschalk, I. ve Leistner, T. (2013), “Consumer reactions to the availability of organic food in discount supermarkets”, International Journal of Consumer Studies, 37: 136–142. google scholar
  • Grewal, D., Roggeveen, A.L.; Compeau, L.D. ve Levy, M. (2012), “Retail Value-Based Pricing Strategies: New Times, New Technologies, New Consumers”, Journal of Retailing, 88(1) 1-6. google scholar
  • Groom, P. (1966), “Prices in poor neighbourhoods”, Monthly Labor Review, Vol. 89 No. 10, pp. 1085-90. google scholar
  • IGD Research, European discount retailing, 2012. google scholar
  • Jin, B. ve Kim, J. (2003), “A typology of Korean discount shoppers: shopping motives, store google scholar
  • attributes, and outcomes”, International Journal of Service Industry Management 14 (4): 396-419. google scholar
  • Johnson, Homer H. ve Kim, Sung Min, (2009), ''When Strategy Pales: Lessons from the Department Store Industry,'' Business Horizons 52, 583-593. google scholar
  • Levy, Michael, Dhruv Grewal, Robert A. Peterson ve Bob Connolly (2005), “The Concept of the “Big Middle”,” Journal of Retailing, 81, 2, 83-88. google scholar
  • Lichtenstein, D.R., Ridgway, N.M. ve Netemeyer, R.G. (1993), “Price perceptions and consumer shopping behavior: a field study”, Journal of Marketing Research, Vol. 30 No. 2, pp. 234-45. google scholar
  • Marcus, B-H. (1969), “Similarity of ghetto and nonghetto food costs”, Journal of Marketing Research (JMR), Vol. 6 No. 3, pp. 365-9. google scholar
  • Nakip, M., Varinli, İ, ve Güllü, K. (2006), “Süpermarketlerde çalışanların ve tüketicilerin hizmet kalitesi beklentilerinin ve algılarının karşılaştırılmasına yönelik bir araştırma”, Atatürk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2):373-386. google scholar
  • Nielsen, Bulgaria: Market of Difficulties and Opportunities, Mayıs 2014. google scholar
  • Nielsen, Shopper Trends Bulgaria, 2013. google scholar
  • http://www.nsi.bg/Census_e/Census_e.htm (15.07.2011) google scholar
  • http://www.nsi.bg/en/content/13042/population-working-age-status-place-residence-sex-and-districts-and-municipalities (11.05.2015) google scholar
  • http://www.bim.com.tr/FaaliyetRaporlari/2008/2008%20Y%C4%B1l%C4%B1%20Faaliyet%20Raporu.pdf, 2008. google scholar
  • Okumuş, Abdullah (2005), İndirimli Mağaza ve Süpermarket Müşterileri Arasındaki Farklılıkların Beklenti ve Memnuniyetlerine Göre İncelenmesi, İ.Ü. İşletme Fakültesi İşletme Dergisi Nisan 2005 C:34 Sayı:1 Sayfa 105-133. google scholar
  • Peterson, R.A. ve Balasubramanian, Sn'dhar (2002), “Retailing in the 21st century: reflections and prognosis", Journal of Retailing, 78, 9-16. google scholar
  • Planet Retail, European Grocery Retailing Report, http://www.planetretail.net/presentations/ApexBrasilPresentation.pdf, Mayıs 2014. google scholar
  • Prasad, V. Kanti (1975), Unplanned Buying in Two Retail Settings, Journal of Retailing, Volume 5, Number 3, Fall 1975. google scholar
  • Reardon, Thomas ve Gulati, Ashok (2008), “The Supermarket Revolution in Developing Countries, Policies for ‘Competitiveness with Inclusive’”, Michigan State University, International Food Policy Research Institue, IFPRI Policy Brief No. 2,IFPRI, Washington, D. C. google scholar
  • Rodríguez, Elsa, Berges, Miriam, Casellas, Karina, Di Paola, Rosángela, Lupín, Garrido Beatriz Laura ve Gentile Natacha (2002), Consumer Behaviour and Supermarkets in Argentina, Development Policy Review, 2002, 20 (4): 429-439. google scholar
  • Sexton, D.E. Jr (1971), “Do blacks pay more?”, Journal of Marketing Research, Vol. 8, pp. 420-6. google scholar
  • Shankar, Venkatesh ve Yadav, Manjit S. (2011), “Innovations in Retailing”, Journal of Retailing, 87 (Special Issue), 1-2. google scholar
  • Shaw, T. Roy, Richard J. Senerik ve Robert H.Williams (1981), Marketing Integrated Analytical Approach, 4th Edition, South Western Publishing Co. google scholar
  • Stanton, J. William, Michael J. Etzel ve Bruce J. Walker (1991), Fundamentals of Marketing, Ninth Edition, Mc Graw Hill Company. google scholar
  • Sturdivant, F.D. (1968), “Better deal for ghetto shoppers”, Harvard Business Review, Vol. 46 No. 2,pp. 130-139. google scholar
  • T.C. Sofya Büyükelçiliği Ticaret Müşavirliği (2015), 101 Soruda Bulgaristan’a Ticaret ve Yatırım Raporu, Şubat 2015. google scholar
  • Teach, R. (1969), “Supermarket pricing practices in various areas of large city”, in Mc Donald, P.R. (Ed.), Marketing Involvement in Society and the Economy, American Marketing Association, Chicago, IL, pp. 57-62. google scholar
  • Tek, Ömer Baybars, 1984, Perakende Pazarlama Yönetimi, Üçel Yayımcılık Dağıtımcılık, İzmir. google scholar
  • USDA Foreign Agricultural Service, Gain Report, http://gain.fas.usda.gov/Recent%20GAIN%20Publications/Retail%20Market%20Update_Sofia_Bulgaria_1-31-2012.pdf, 31.01.2012 google scholar
  • Yıldırım, Hüseyin Hakan, Kurtuluş Sema (2008), Yerli ve Yabancı İndirimli Süpermarket Zincirleri Müşterilerinin Bu Marketleri Değerlendirmeleri Üzerine Bir Pilot Araştırma, KMU İİBF Dergisi Yıl:10 Sayı:14 Haziran/2008. google scholar
  • Zielke, Stephan (2010), "How price image dimensions influence shopping intentions for different store formats", European Journal of Marketing, Vol. 44 Iss: 6, pp.748 – 770. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Ayar öztürk, S., Kayış, B., Öztürk, S., & Okumuş, A. (2016). İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi. Journal of Transportation and Logistics, 1(1), 1-18. https://doi.org/10.22532/jtl.237884


AMA

Ayar öztürk S, Kayış B, Öztürk S, Okumuş A. İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi. Journal of Transportation and Logistics. 2016;1(1):1-18. https://doi.org/10.22532/jtl.237884


ABNT

Ayar öztürk, S.; Kayış, B.; Öztürk, S.; Okumuş, A. İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi. Journal of Transportation and Logistics, [Publisher Location], v. 1, n. 1, p. 1-18, 2016.


Chicago: Author-Date Style

Ayar öztürk, Sebile, and Burçak Kayış and Selen Öztürk and Abdullah Okumuş. 2016. “İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi.” Journal of Transportation and Logistics 1, no. 1: 1-18. https://doi.org/10.22532/jtl.237884


Chicago: Humanities Style

Ayar öztürk, Sebile, and Burçak Kayış and Selen Öztürk and Abdullah Okumuş. İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi.” Journal of Transportation and Logistics 1, no. 1 (Sep. 2024): 1-18. https://doi.org/10.22532/jtl.237884


Harvard: Australian Style

Ayar öztürk, S & Kayış, B & Öztürk, S & Okumuş, A 2016, 'İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi', Journal of Transportation and Logistics, vol. 1, no. 1, pp. 1-18, viewed 29 Sep. 2024, https://doi.org/10.22532/jtl.237884


Harvard: Author-Date Style

Ayar öztürk, S. and Kayış, B. and Öztürk, S. and Okumuş, A. (2016) ‘İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi’, Journal of Transportation and Logistics, 1(1), pp. 1-18. https://doi.org/10.22532/jtl.237884 (29 Sep. 2024).


MLA

Ayar öztürk, Sebile, and Burçak Kayış and Selen Öztürk and Abdullah Okumuş. İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi.” Journal of Transportation and Logistics, vol. 1, no. 1, 2016, pp. 1-18. [Database Container], https://doi.org/10.22532/jtl.237884


Vancouver

Ayar öztürk S, Kayış B, Öztürk S, Okumuş A. İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi. Journal of Transportation and Logistics [Internet]. 29 Sep. 2024 [cited 29 Sep. 2024];1(1):1-18. Available from: https://doi.org/10.22532/jtl.237884 doi: 10.22532/jtl.237884


ISNAD

Ayar öztürk, Sebile - Kayış, Burçak - Öztürk, Selen - Okumuş, Abdullah. İndirimli Süpermarket Zincirleri Üzerine Bir Araştırma: Türk Girişimciler İçin Bulgaristan Pazarının Değerlendirilmesi”. Journal of Transportation and Logistics 1/1 (Sep. 2024): 1-18. https://doi.org/10.22532/jtl.237884



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim04.03.2016
Kabul05.04.2016
Çevrimiçi Yayınlanma29.04.2016

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.