JOSÉ DE ESPRONCEDA’NIN İKİ ŞİİRİNDEKİ İMGELERİN SEMBOLİK İMGELEM KURAMINA GÖRE İNCELENMESİ
Uğur TuyunCarl Gustav Jung Analitik Psikoloji alanındaki ve Gilbert Durand İmgelemin Yapıları başlığı altındaki çalışmaları ile önemli bir semboller ve arketipler kataloğunu ardıllarına miras bırakmışlardır. Bu çalışmada amacımız bu katalogdan faydalanarak ait olduğu Romantizm Döneminin, eserleri ile İspanya’daki öncülerinden José de Espronceda’nın “Korsanın Şarkısı” ve “Ölümün Şarkısı” şiirlerinin anlam dünyalarını çözümlemektir. Bu çözümleme esnasında sembollerin yüzyıllar içindeki ve/veya farklı medeniyetlerdeki birtakım anlam değişiklikleri de örneklenmiştir. Ayrıca Jung’un arketipleri hakkında da her bir şiir için birer örnek verilmiştir.
EXAMINATION OF THE SYMBOLS IN TWO POEMS OF JOSÉ DE ESPRONCEDA ACCORDING TO THE THEORY OF SYMBOLIC IMAGINATION
Uğur TuyunCarl Gustav Jung in the field of Analytic Psychology and Gilbert Durand under the title of Imaginary’s Structures with their works have left a legacy of a catalogue of symbols and archetypes to their successors. In this study, our aim is by benefitting from this catalogue to analyse the semantic worlds of the poems “The Chant of the Pirate” and “The Chant of the Death” of José de Espronceda who is with his opuses, one of the pioneers in Spain of the Age of Romanticism to which he belongs. During this analysis, also it has been exemplified a number of semantic alterations of symbols in distinct civilizations or through the centuries. Besides, for each poem, it has been given one example about Jung’s archetypes.