Research Article


DOI :10.26650/artsanat.2024.21.1103009   IUP :10.26650/artsanat.2024.21.1103009    Full Text (PDF)

Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments

Raziye Çiğdem ÖnalEsra Özkan Koç

Hand-Drawn, one of the most important decorative branches of Ottoman art, was frequently used in the ornamentation of civil and religious architectural works throughout Anatolia. These ornaments, which varied according to the local characteristics of the geography and the artistic understanding of the period in which they were created, experienced dynamism in late Ottoman art with the use of new motifs, colors, and techniques. Under the influence of Western styles, the “capital style” in Istanbul, which has been evolving since the 18th century, spread to Anatolian cities that closely followed the art of the capital, resulting in a variety of “provincial styles” that differed from one another. 

Hand-Drawn ornaments of the Şalpazarı Doğancı Neighborhood Central Mosque (1871-72) in Trabzon, which give an idea about the provincial characteristics of the Eastern Black Sea Region, the spirit, fashion, artistic taste, and appreciation of the period, are included in the scope of this study. The study aims to answer questions such as to what extent the changes in Ottoman art, which synthesized its style with Western styles, could be applied in the countryside and how local artists programmed the interior decorations of mosques. These hand-drawn ornaments, which were applied to the plaster, wood, and stone of the mosque, were analyzed in terms of motif range, stylistic features, and construction techniques.

DOI :10.26650/artsanat.2024.21.1103009   IUP :10.26650/artsanat.2024.21.1103009    Full Text (PDF)

Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Mahallesi Merkez Camii Kalem İşi Süslemeleri

Raziye Çiğdem ÖnalEsra Özkan Koç

Osmanlı sanatının önemli tezyinat dallarından biri olan kalem işi, Anadolu genelinde sivil ve dinî mimari eserlerin süsleme programlarında sıklıkla kullanılmıştır. Bulunduğu coğrafyanın yerel özellikleri ile yapıldığı dönemin sanatsal anlayışına göre farklılaşan bu süslemeler, geç dönem Osmanlı sanatında yeni motiflerin, renklerin ve tekniklerin kullanımı ile bir dinamizm yaşamıştır. Batılı üslupların etkisiyle 18. yüzyıldan itibaren değişimin görüldüğü İstanbul’daki “başkent üslubu”, payitahtın sanatını sıkı takip eden Anadolu kentlerine de yayılmış ve birbirinden farklı şekillenen çeşitli “taşra üslupları”na sebep olmuştur.

Bu çalışmanın kapsamını Doğu Karadeniz Bölgesi’nin taşra özellikleri, dönemin ruhu, modası, sanat zevki ve beğenisi hakkında fikir veren Trabzon’daki Şalpazarı Doğancı Mahallesi Merkez Camii’nin (1871-1872) kalem işi süslemeleri oluşturmaktadır. Ayrıca Batılı üsluplarla kendi üslubunu sentezleyen Osmanlı sanatının geçirdiği değişimin kırsalda ne derece uygulanabildiği ve yerel sanatçıların camilerin iç mekân süslemelerini ne şekilde programladıkları gibi sorulara yanıt bulmak amaçlanmıştır. Cami genelinde sıva, ahşap ve taş malzemeye uygulanan ve nakkaşı bilinmeyen bu kalem işi süslemeler, motif dağarcığı, üslup özellikleri ve yapım teknikleri açısından irdelenmiştir.


EXTENDED ABSTRACT


It was a tradition during the Ottoman period that mosques, where the public both worshipped and socialized, which led to the mosques gaining importance, were built with different qualifications than other structures, and this varied among local artists who raised themselves as masters or artists in rural areas. The artists who have gained notoriety as a result of their travels have given the structures in the areas where they have visited a unique identity. Local artists who brought the empire’s art language into the countryside and blended it with the rural did not reflect their identities in their works, resulting in the emergence of anonymous art shaped by the master-apprentice relationship. These unique practices arose because of the locality being shaped by being blended with Western influences and are applied to stone, wood, and plaster.

The Black Sea Region, which is distinct from other regions in Anatolia due to its unique architectural identity, is the leading place in Anatolia where hand-drawn ornament is used extensively. Trabzon, located in the east of the Black Sea, is home to numerous structures with significant historical and artistic value in terms of architecture and ornament. Mosques which are evaluated in the religious structures group and have survived since the Ottoman period, are significant due to the interior ornaments, which reflect the fashion at the time and are associated with various symbolic meanings. One of these is the Central Mosque (1871 - 1872) in Doğancı neighbourhood (village) of Şalpazarı county in Trabzon. No information exists regarding the constructive, craftsman and miniaturist of the mosque built during the end of the 19th century, in which village settlement was started to be established. 

Although it reflects the general characteristics of regional architecture, the mosque, which should be evaluated in the category of anonymous Anatolia works in terms of presenting significant data of folk art, differs from the mosques where it is in terms of the colorful interior hand-drawn ornaments. The ornaments are applied to stone, wood, and plaster materials. While the depictions on the main walls indicate the 19th century as the year of construction, the ornaments on the mihrab, chair, minbar, gathering-place rails, and columns carrying the gathering-place must have been built in the first half of the 20th century. The differences in color, style, and technical aspects used in the ornamentation of other architectural elements compared to the original wall ornaments indicate that the units could have been colored during the 1935 restoration. Furthermore, the color differences show that the ornaments throughout the building have recently been overhauled, and the deformed parts have been attempted to be completed. The extensive use of maroon and blue colors suggests that this attempt was made in or after 1967, the year Trabzonspor was founded.

The hand-drawn ornaments in the Doğancı Neighborhood Central Mosque shaped with botanical and geometrical designs, object designs, and writings demonstrate a composite order in which the changes brought about by Western style blended with the “traditional.” In mosque decorations, eclectic elements with the meaning of “Empire,” which was the art movement of the time, and the mixed style that emerged with eclectic identity can be found. The empiric effect can be seen in mosque decorations, such as the reflection of the frames on the window as a triangular pediment, which is a neoclassical application, the ancient effects seen in vase forms, the use of bay leaves and lotus flowers, the radial rod bundles that are frequently used in artworks at capitals, and the reflection of textile products such as curtains and tassels to art. The naturalism, density, and diversity seen in flower forms, leaf-filled S-curves, and C-S evoke neo-baroque, while attitudes such as the limitation of motifs with a contour, and the decoration of the entire surface with spring branches without leaving any space evoke rococo and reflect the eclectic style.

The flower, tree, and leaf depictions emerging out of the vase, among which different species such as starflower pomegranate flower and verbena which are plants mentioned in the Quran and recall heaven, have been identified, are the decorations that we encounter widely on the mosque body walls. The use of motifs representing flower, fruit, and tree species mentioned in the holy book and claimed to represent heaven in the mosque decoration plan should be related to keeping the image of heaven alive in the minds of the congregation and reminding them of what needs to be done to be rewarded with heaven. The inclusion of the minaret, which emphasizes the importance of prayer in “reaching heaven,” the tomb, which recalls themes such as “death” and “the hereafter,” and the clock, which also emphasizes the passage of time, in the decoration program supports this situation from an iconographic standpoint. Furthermore, the oil lamp seen on the tomb and on the mihrab, as well as the candlestick-candle motifs on the mihrab, are mentioned in the 35th verse of the Nur Surah in the Qur’an as tools representing the “light of Allah.” The world motif, which means “guiding, pointing, keeping the community in unity, gathered under,” on the mihrab, has symbolic meanings, such as the congregation’s unity and solidarity in the mosque.

With the rich iconographic expressions included in the motifs used in the decoration program, the mosque, is one of the best examples where the free expression of the artist’s mind and taste are expressed and the capital style is reflected in the country in terms of depictions on the wall, almost functions as a guide for Muslims to enter heaven. It is worth noting that the artist, who works technically entirely within his possibilities, skillfully paints plants for the area he will design motifs and creates diversity when designing vases, flowerpots, flower types, and leaf motifs by adding his unique interpretation, not with a single pattern.

The hand-drawn ornaments of the Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Merkez Mosque, which combine Ottoman late-period mosque decoration tradition with a local  sense of art, resisted the destructive effects of time and have survived to the present day. These hand-drawn ornaments, the subject of this article, provide insight into the world of thought and belief of the region’s people, as well as their taste, while also answering questions such as how the hand-drawn ornaments found in many parts of Anatolia are applied in the Eastern Black Sea region, to what extent the changing art language of the 19th century was reflected in the region, and how much traditional practices were included.


PDF View

References

  • Acıpayam Belediyesi. “Yazır Cami”. Erişim 27 Mart 2023. https://acipayam.bel.tr/turizm/yazir-camii/4503/. google scholar
  • Akpınarlı, Hatice Feriha ve Hande Ayşegül Özdemir. “Konya- Lâdik Halılarındaki Motiflerin İncelenmesi”. İdil 5/23 (2016): 955-982. google scholar
  • Aksel, Malik. Türklerde Dini Resimler. İstanbul: Kapı Yayınları, 2015. google scholar
  • Algaç, Şeyda. “Afyonkarahisar Dazkırı-İdris Köyü Camii ve Kalemişi Bezemeleri”. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi II (2017): 421-432. google scholar
  • Algaç, Şeyda. “Uşak-Banaz-Yeşilyurt (Holuz) Köyü Camii ve Kalemişi Bezemeleri”. Art-Sanat 13 (2020): 1-26. Erişim 12 Ocak 2022. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.13.0001. google scholar
  • Arık, Rüçhan. Batılılaşma Dönemi Türk Mimarisi Örneklerinden Anadolu’da Üç Ahşap Cami. Ankara: Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları, 1973. google scholar
  • Arık, Rüçhan. Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1976. google scholar
  • Atak, Erkan. “Tokat Mahmut Paşa Camii Kalem İşi Bezemeleri”. Turkish Studies 10/6 (2015): 197-226. google scholar
  • Avcı, Oğulcan. “Yozgat Başçavuşoğlu Camii ve Süslemeleri Üzerine Düşünceler”. Osmanlı Mirası Araştırmaları Dergisi (OMAD) 3/5 (2016): 49-70. google scholar
  • Aydın Çağırıyor. “Cihanzade Mustafa Bey Camisi ve Cihanoğlu Kulesi”. Erişim 27 Mart 2023. https://aydincagiriyor.com/tr/aydincalling/culturel/meandros-route/cihanzade-mustafa-bey-mosque-and-cihanoglu-tower/64. google scholar
  • Aydın, Ayşe. “Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatına Yeni Bir Örnek: Muğla Keyfoturağı Camisi”. Art-Sanat 15 (2021): 1-34. Erişim 10 Ocak 2022. https://doi.org/10.26650/artsanat.2021.15.0001. google scholar
  • Azizsoy, Anar ve Muhammet Özkurt. “Rize Ahşap (Çantı) Camilerinde Bezeme Üslubu”. Sanat Tarihi Dergisi 30/2 (2021): 885-929. Erişim 30 Ocak 2022. https://doi.org/10.29135/std.866300. google scholar
  • Banaz Güncel Haber. “Banaz Yeşilyurt (Folus) Köyü Tarihi Camisi İçin Restorasyon Müjdesi”. Erişim 27 Mart 2023. http://www.banazguncelhaber.com/haber/949/banaz-yesilyurt-folus-koyu-tarihi-camisi-icin-restorasyon-mujdesi.html. google scholar
  • Baramidze, Ruslan. İslami Dini Yapılar (Artvin İli). Batum, 2017. google scholar
  • Bayraktar, Mehmet Sami. Samsun ve İlçelerinde Türk Mimari Eserleri. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, 2005. google scholar
  • Bilgen, Muhammet, Işılay Konak ve Lütfiye Göktaş Kaya. “Eflani Demirli (Küre-i Hadid) Köyü Camii ve Türbesi ile Kalem İşlerinin Mevcut Korunma Durumu Üzerine Bir Değerlendirme”. Akdeniz Sanat Dergisi 14/25 (2020): 71-91. google scholar
  • Bostan, M. Hanefi. “Şalpazarı’nın İdari, Sosyal ve İktisadi Tarihi”. Şalpazarı: Tarih - Kültür - İnsan. Haz. Veysel Usta. Trabzon: Serander Yayınları, 2021, 49-122. google scholar
  • Bozer, Rüstem. “Kula-Emre Köyünde Resimli Bir Cami”. Türkiyemiz 53 (1987): 15-22. google scholar
  • Budak, Ayşe. “41 Kere Maşallah: Geleneksel Konut Mimarisinde Nazarlık Olarak Maşallah Kullanımı ve İstif Çeşitleri”. Milli Folklor 128 (Kış 2020): 179-205. google scholar
  • Cömertler Aktuğ, Erbil ve Kadir Pektaş. “Geç Dönem Kalem İşi Süslemeli Bir Eser: Aydın Kuyucak Kayran Köyü Camii”. Medeniyet Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi 2(2) (2016): 9-25. google scholar
  • Çakmak, Şakir. “Boğaziçi Kasabası Eski Cami (Baklan/Denizli)”. Dokuzuncu Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi (23-27 Eylül 1991) Bildirileri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1995. google scholar
  • Çetinaslan, Mustafa ve Ahmet Yavuzyılmaz. “Türk Süsleme Sanatlarında Saat Motifleri”. Uluslararası İslam Medeniyetinde Zaman Sempozyumu (8-11 Ekim 2015 Konya) Bildiriler II. İstanbul: Selçuklu Belediyesi Yayınları, 2016, 321-337. google scholar
  • Değirmenci, Tülün. “Geleneğin Yeniden İcadı: Bulanıklaşan Sınırlarda Bir Köy Camisinin Tasvirleri”. Milli Folklor 126 (Yaz 2020): 118-135. google scholar
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “Nûr Suresi-35. Ayet Tefsiri”. Erişim 10 Haziran 2023. https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/N%C3%BBr-suresi/2826/35-ayet-tefsiri. google scholar
  • Diyanet Yayınları. “40 Hadiste Namaz”. Erişim 10 Haziran 2023. https://yayin.diyanet.gov.tr/e-kitap/40-hadiste-namaz/dib/hadis-ve-siyer/372. google scholar
  • Duy Bunu. “Kızılören Camii”. Erişim 27 Mart 2023. https://duybunu.com.tr/tr/afyonkarahisar/ dazkiri/gezi-rehberi/kiziloren-camii/. google scholar
  • Dünya Bizim. “Gürcistan’da İslam Mirası Ahşap Camiler”. Erişim 27 Mart 2023. https://www. dunyabizim.com/alinti/gurcistan-da-islam-mirasi-ahsap-camiler-h32854.html. google scholar
  • Emecen, Feridun M. “Etnik ve Sosyal Bir Sınır Olarak Ağasar Vadisi”. Şalpazarı: Tarih - Kültür – İnsan. Haz. Veysel Usta. Trabzon: Serander Yayınları, 2021, 41-48. google scholar
  • Eroğul, Yasemin. “Doğu Karadeniz Bölgesindeki (Merkez Artvin ve ilçeleri) Yapılarda Bulunan Kalem İşi Bezeme Sanatı”. Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, 1993. google scholar
  • Gök, Nejdet ve Mehmet Kutlu. “Hilal ve Ay-Yıldız Motifi Sembol ve İdeolojik Kullanım”. Doğu-Batı Düşünce Dergisi 8/31 (Şubat-Mart-Nisan 2005): 267-287. google scholar
  • Göktaş Kaya Lütfiye ve Ebubekir Sıddık Ata. “Şeyh Şabân-ı Velî Vakıf Müzesi Vakıf Şamdanları”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 87 (2018): 153-182. google scholar
  • Göktaş Kaya, Lütfiye ve Şeref Kaya. “Çukur Village Mosque With Its Architectural Properties And Hand Drawn Ornaments”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/49 (2017): 200-211. google scholar
  • Göktaş, Lütfiye. Türk Sanatında Şamdanlar (Hacı Bektaş ve Mevlana Müzelerinde Yer Alan Çok Kollu Şamdanlar. Yüksek Lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, 1995. google scholar
  • Gürbıyık, Cengiz. “Demirci Küpeler Köyü Camii Duvar Resimleri”. Art-Sanat 13 (2020): 143-167. Erişim 8 Ocak 2022. https://doi.org/10.26650/artsanat.2020.13.0006. google scholar
  • Hatipoğlu, Oktay. XIX. Yüzyıl Osmanlı Camilerinde Kalem İşi Tezyînâtı. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, 2007. google scholar
  • İnce, Kasım. “Osmanlı Sanatının 1789-1839 Dönemine Bir Bakış”. Türkler Ansiklopedisi. 15. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, 2014, 310-319. google scholar
  • İstanbulda Gez. “Ortaköy Camii (Büyük Mecidiye Camii) Tarihi, Hikâyesi” Erişim 26 Şubat 2023. https://istanbuldagez.net/tarihi/ortakoy-camii-buyuk-mecidiye-camii/. google scholar
  • İzmir Kültür ve Turizm Dergisi. “Kılcızade Mehmet Ağa Camii”. Erişim 27 Mart 2023. https://www. izmirdergisi.com/tr/mimari/2935-kilcizade-mehmet-aga-camii. google scholar
  • Kalfazade, Selda ve Özkan Ertuğrul. “Kandil ve Kandil’in Motif Olarak Anadolu Türk Sanatı Kullanımı Üzerine”. Sanat Tarihi Araştırmaları Dergisi 2/5 (1989): 23-34. google scholar
  • Karaaslan, Muzaffer. “Ankara’da Korunması Gerekli Bir Köy Camisi: Karahoca Köyü Camisi”. Ankara Araştırmaları Dergisi 9 (1) (2021): 171-185. Erişim 1 Şubat 2022. https://doi.10.5505/ jas.2021.96658. google scholar
  • Karadeniz Kültür Envanteri. “Doğanay Köyü Merkez Camii”. Erişim 27 Mart 2023. https:// karadeniz.gov.tr/doganay-koyu-merkez-camii/#prettyPhoto[instagram]/7/. google scholar
  • Karadeniz Kültür Envanteri. “Orta Hopa Camii”. Erişim 27 Mart 2023. https://karadeniz.gov.tr/ orta-hopa-camii/. google scholar
  • Kazaz, Emriye. Trabzon Kırsal Cami Mimarisi. Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, 2016. google scholar
  • Koçan, Hüsamettin. “Halk Sanatı”. Cumhuriyet’in Renkleri, Biçimleri. İstanbul: Türkiye İş Bankası ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, 1999. google scholar
  • Kuyulu, İnci. “Bademli Kılcızade Mehmet Ağa Camii”. Vakıflar Dergisi XXIV (1994): 146- 158. google scholar
  • Kuyulu, İnci. “Geç Dönem Anadolu Tasvir Sanatından Yeni Bir Örnek: Soma Damgacı Camii”. Arkeoloji- Sanat Tarihi Dergisi IV (1988): 67-78. google scholar
  • Kuyulu, İnci. “Kırkağaç Çiftehanlar Camii”. Arkeoloji-Sanat Tarihi Dergisi V (1990): 103-115. google scholar
  • Naldan, Funda. “Geç Dönem Anadolu Kalemişi Süslemelerine Yeni Bir Örnek: Kemaliye Orta Cami”. Erdem Dergisi 76 (2019): 185-204. Erişim 12 Ocak 2022. https://doi.org/10.32704/erdem.572898. google scholar
  • Ne Nerede. “Teşvikiye Camii”. Erişim 26 Şubat 2023. https://www.nenerede.com.tr/ilan/tesvikiye-camii-5/. google scholar
  • Nemlioğlu, Candan. 15. 16. ve 17. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Kalem İşleri. Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, 1989. google scholar
  • Önal, Raziye Çiğdem. “Trabzon Of İlçesinde Ahşap Vaaz Kürsüleri”. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (TAED) 71 (2021): 441-478, Erişim 25 Şubat 2022. https://doi.org/10.14222/ Turkiyat4444. google scholar
  • Önal, Raziye Çiğdem. Trabzon Mihrapları. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, 2021. google scholar
  • Öz, Mahmure. “Topkapı Sarayı Yemiş Odası Üçyüz Yıldır Solmayan Çiçekler”. Z Kültür/ Sanat/ Şehir Bitki Ressamlığı 1 (2017): 178-181. google scholar
  • Özkan, Haldun. “Bayburt Dağçatı Köyü Camii ve Çeşmesi”. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi 31 (2014): 119-135. google scholar
  • Renda, Günsel. “19. yy’da Kalemişi Nakış-Duvar Resmi”. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi. 6. İstanbul: İletişim Yayınları, 1985, 1530-1534. google scholar
  • Renda, Günsel. Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı 1700-1850. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1977. google scholar
  • Sarı, Yavuz. Trabzon ve İlçelerinde Camiler. Doktora tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2021. google scholar
  • Seçkin, Selçuk. “Farklı Plan Özellikleriyle Gürcistan/Acara Hulo Bölgesi’ndeki Ghorcomi Camii”. Mediterranean Journal of Humanities VIII/2 (2018): 463-478. google scholar
  • Seçkin, Selçuk. “Gürcistan/Acara Keda Bölgesi’ndeki Osmanlı Dönemi Camileri”. Turkish Studies 13(18) (2018): 1133-1169. google scholar
  • Seyahat Dergisi. “Dolmabahçe Camii (Bezmialem Valide Sultan Camii)”. Erişim 26 Şubat 2023. https://seyahatdergisi.com/dolmabahce-camii/. google scholar
  • Sivasa Gel. “Acıyurt Cami”. Erişim 27 Mart 2023. https://www.sivasagel.com/aciyurt-cami/. google scholar
  • Suzanne Harris Brandts, Angela Wheeler ve Vladimer Shioshvili. The Wooden Mosques Of Adjara-Georgia. Batum, 2018. google scholar
  • Şavkar, Ferah ve Oğuzhan Kabalcı. “Safranbolu Evlerindeki Kalemişi Süsleme Motifleri”. Uluslararası Geçmişten Günümüze Karabük ve Çevresinde Dini, İlmi ve Kültürel Hayat Sempozyumu (11-12 Ekim 2019) Bildiriler Kitabı. Karabük: Karabük Üniversitesi Yayınları, 2020, 320-335. google scholar
  • Şener, Dilek. XVIII. ve XIX. Yüzyıllarda Anadolu Duvar Resimleri. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, 2011. google scholar
  • Tali, Şerife. “Giresun Yağlıdere Tekke Köyü Cami Kalem İşi Bezemeleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 7/31 (2014): 489-497. google scholar
  • Tali, Şerife. “Kırşehir/Mucur’daki Hüseyin Ağa Camii ile Emine Hanım Camii’nin Kalemişleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi Prof. Dr. Hamza Gündoğdu Armağanı 6/25 (2013): 504-528. google scholar
  • Tanman, M. Baha. “Merzifon Kara Mustafa Paşa Camii Şadırvanının Kubbesinde Zile’li Emin’in Yarattığı “Osmanlı Dünyası” ve Bu Dünyaya Yansıyan Kişiliği”. Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar Güner İnal’a Armağan. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 1993, 491-522. google scholar
  • Taşkan, Demet. Trabzon İli Camilerinde Ahşap Minberler. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, 2016. google scholar
  • Tavukcuoğlu, Gülnur. Osmanlı Dönemi Trabzon Yapılarında Duvar Resimleri. Yüksek Lisans tezi, Karabük Üniversitesi, 2022. google scholar
  • Tekinalp Şahin, Ayşe Pelin. “Batılılaşma Dönemi Duvar Resimleri”. Türkler Ansiklopedisi. 15. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları, 2014, 440-457. google scholar
  • Topaloğlu, Bekir. “Cennet”. TDV İslam Ansiklopedisi. 7. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1993, 376-386. google scholar
  • Tripadvisor. “Carullah Bin Süleyman Camii Eski Camii Emre Köyü”. Erişim 27 Mart 2023. https:// www.tripadvisor.com.tr/LocationPhotoDirectLink-g2018545-d8785144-i389099239-Carullah_ Bin_Suleyman_Cami-Kula_Manisa_Province.html. google scholar
  • Türkiye Kültür Portalı. “Başçavuş Camii - Yozgat”. Erişim 27 Mart 2023. https://www.kulturportali. gov.tr/turkiye/yozgat/gezilecekyer/bascavus-camii. google scholar
  • Türkiye Kültür Portalı. “Camili Köyü Merkez Camii - Artvin”. Erişim 27 Mart 2023. https://www. kulturportali.gov.tr/turkiye/artvin/kulturenvanteri/camili-koyu-merkez-camii. google scholar
  • Türkiye Kültür Portalı. “Mahmut Paşa Cami - Tokat”. Erişim 27 Mart 2023. https://www. kulturportali.gov.tr/turkiye/tokat/gezilecekyer/mahmut-pasa-cam google scholar
  • Türkiye Kültür Portalı. “Yörük Köyü - Karabük”. Erişim 27 Mart 2023. https://www.kulturportali. gov.tr/turkiye/karabuk/gezilecekyer/yoruk-koyu. google scholar
  • Türkiyenin Tarihi Eserleri. “Sadabad (Aziziye ) Cami - Kağıthane-İstanbul”. Erişim 26 Şubat 2023. https://turkiyenintarihieserleri.com/?oku=188. google scholar
  • Üçer, Müjgan. A. Süheyl Ünver Atölyesi Yorumuyla Türk Kültür ve Sanatında Hayat Ağacı. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, 2022. google scholar
  • Yavuz, Mehmet. “Doğu Karadeniz Köy Camilerinde Bezeme Anlayışı”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi II/7 (2009): 306-322. google scholar
  • Yazar, Turgay ve Şuayip Çelemoğlu. “Sivas-Ulaş Acıyurt Camisi ve Bezemeleri”. Sanat Tarihi Dergisi 29/2 (2020): 635-677. Erişim 12 Ocak 2022. https://doi.org/10.29135/std.696059. google scholar
  • Yetiş, Ezgin ve Kutalmış Bayraktar, “Tokat ve Amasya’daki Bazı Geç Dönem Duvar Resimlerinin Biçim Açısından Değerlendirmesi”. SDÜ ART-E 13/26 (2020): 634-663. Erişim 01 Mart 2023. https://doi.org/10.21602/sduarte.790824. google scholar
  • Yetiş, Ezgin. “Bafra Ulu Cami Duvar Resimlerinin Koruma ve Onarım Değerlendirmeleri”. Akademik Sanat; Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi (Summer/Yaz 2018): 88-110. google scholar
  • Yıldırım, Savaş. “Amasya Gümüşhacıköy Türbelerindeki Kalem İşi Süslemeler”. Art Sanat 10. (2018): 293-327. Erişim 10 Haziran 2023. https://doi.org/10.26650/artsanat.2018.10.0013. google scholar
  • Yurtsal, Tuğçe. Aydın ve Denizli Camilerinde Duvar Resimleri. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, 2009. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Önal, R.Ç., & Özkan Koç, E. (2024). Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments. Art-Sanat, 0(21), 467-501. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.21.1103009


AMA

Önal R Ç, Özkan Koç E. Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments. Art-Sanat. 2024;0(21):467-501. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.21.1103009


ABNT

Önal, R.Ç.; Özkan Koç, E. Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments. Art-Sanat, [Publisher Location], v. 0, n. 21, p. 467-501, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Önal, Raziye Çiğdem, and Esra Özkan Koç. 2024. “Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments.” Art-Sanat 0, no. 21: 467-501. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.21.1103009


Chicago: Humanities Style

Önal, Raziye Çiğdem, and Esra Özkan Koç. Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments.” Art-Sanat 0, no. 21 (May. 2024): 467-501. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.21.1103009


Harvard: Australian Style

Önal, RÇ & Özkan Koç, E 2024, 'Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments', Art-Sanat, vol. 0, no. 21, pp. 467-501, viewed 7 May. 2024, https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.21.1103009


Harvard: Author-Date Style

Önal, R.Ç. and Özkan Koç, E. (2024) ‘Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments’, Art-Sanat, 0(21), pp. 467-501. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.21.1103009 (7 May. 2024).


MLA

Önal, Raziye Çiğdem, and Esra Özkan Koç. Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments.” Art-Sanat, vol. 0, no. 21, 2024, pp. 467-501. [Database Container], https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.21.1103009


Vancouver

Önal RÇ, Özkan Koç E. Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments. Art-Sanat [Internet]. 7 May. 2024 [cited 7 May. 2024];0(21):467-501. Available from: https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.21.1103009 doi: 10.26650/artsanat.2024.21.1103009


ISNAD

Önal, RaziyeÇiğdem - Özkan Koç, Esra. Trabzon/Şalpazarı/Doğancı Neighborhood Central Mosque Hand Drawn Ornaments”. Art-Sanat 0/21 (May. 2024): 467-501. https://doi.org/10.26650/artsanat.2024.21.1103009



TIMELINE


Submitted13.04.2022
Accepted24.01.2024
Published Online31.01.2024

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.