Research Article


DOI :10.26650/jes.2021.007   IUP :10.26650/jes.2021.007    Full Text (PDF)

Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots

Osman Ülker

In the general elections held in India in 2019, the far-right Indian nationalist Narendra Modi managed to be re-elected as Prime Minister. Modi has been criticized for the anti-Islamic discourse he used during his rule and election process. Moreover, there are concerns that the anti-Muslim attitude will divide Indian society. There are justifications for these concerns, given Modi’s political background. Modi and his BJP party are believed to be active in the violence that took place in the state of Gujarat in India in 2002. During the riots, more than 1,000 people lost their lives. According to reports, police officers did not stop attacks against Muslims and they helped Hindu mobs find lethal weapons. In this article, the role of the police will be discussed within the axis of the relationship between the state, politics and civil society. The main reason why the Gujarat riots were chosen as a case study is that the exclusionary policies of Modi across India were experienced at the regional level in 2002. Furthermore, the discriminatory action of police in the violence of the Gujarat riots was supported by Modi and his party. Therefore, it becomes important to examine the role of the police in these riots. The data, which was collected through the documentation method, will be discussed in relation to Rainer’s policing theory. According to Rainer there are four main reasons for police abuse, which are: prejudice, bias, differentiation and discrimination. In addition, the politicization of Indian police will be examined to understand the implicit relationship between government and police abuse. As a result, it has been determined that when motivated ideologically, religiously and ethnically, the police organization acts by excluding certain segments of the society. 

DOI :10.26650/jes.2021.007   IUP :10.26650/jes.2021.007    Full Text (PDF)

Siyaset, Toplum ve Şiddet: 2002 Gujarat Olaylarında Hindistan Polisinin Rolü Üzerine Bir İnceleme

Osman Ülker

2019’da Hindistan’da yapılan genel seçimlerde aşırı sağcı ve Hintli milliyetçi Narendra Modi yeniden Başbakan seçilmeyi başardı. Modi, iktidarı süresince ve seçim esnasında kullandığı İslam karşıtı söylem nedeniyle eleştirilmiştir. Dahası, onun bu Müslüman karşıtı tutumunun Hint toplumunu böleceğine dair endişeler var. Modi’nin siyasi geçmişi göz önüne alındığında, bu endişelerin meşru bir dayanağı olduğu görülür. Bağımsız raporlara göre Modi ve BJP partisinin 2002 yılında Hindistan’ın Gujarat eyaletinde meydana gelen şiddet olaylarında aktif olduğuna dair kanıtlar mevcuttur. İsyan 2002 yılında Hindu hacıları taşıyan bir trenin yanmasıyla başlamıştı. Olayın ardından Müslümanlara yönelik şiddet bir yıl sürdü ve 1000’den fazla kişi hayatını kaybetti. Raporlara göre, polis memurları Müslümanlara yönelik saldırıları engellemedi ve hatta Hindu çetelerin silah bulması için yardım ettiler. Bu yazıda polisin rolü devlet, siyaset ve sivil toplum ilişkisi ekseninde tartışılacaktır. Gujarat isyanının bir vaka olarak seçilmesinin temel nedeni, Modi’nin günümüzde Hindistan geneline yayılan dışlama politikalarının o dönemde bölgesel düzeyde deneyimlenmiş olmasıdır. Üstelik bu süreçte, polisin Gujarat şiddetinde ayrımcı tutumu, Modi ve partisi tarafından desteklenmiştir. Bu nedenle isyanlarda polisin rolünü incelemek önem kazanmaktadır. Belgeleme yöntemiyle toplanan veriler, Rainer’in polislik teorisinde tartışılacaktır. Rainer’e göre polisin tacizinin dört ana nedeni vardır: Tarafgirlik, önyargı, farklılaşma ve ayrımcılık. Buna ek olarak, Hindistan polisinin siyasallaşması, hükümet ve polis tacizi arasındaki örtük ilişkiyi anlamak için incelenecektir. Sonuç olarak polis teşkilatının ideolojik, dini ve etnik yönden motive edildiğinde toplumun belirli kesimlerini dışlayarak hareket ettiği tespit edilmiştir.


EXTENDED ABSTRACT


2014 yılında iktidara gelen Narendra Modi, 2019 yılında yeniden Hindistan’ın Başbakanı olarak seçildi. Başbakan Modi, uzun yıllardır tartışmalı bir siyasetçi olmuştur. Milliyetçiliği sadece bir ideoloji ya da gelenek olarak değil, Müslümanlara karşı sistematik dışlama yapmak maksadıyla da kullanmaktadır. Bu sebeple milliyetçi parti BJP önderliğinde yeniden iktidara gelmesi, Hindistan’daki insan hakları ihlallerinin büyüyeceği yönünde endişeleri arttırdı. Özellikle Hint çetelerinin sık sık Müslümanlara saldırması, devlet tarafından tolere edilen bir gerçek. Özellikle polisin yaşanan saldırıları görmesine rağmen bunlara müdahale etmemesi, ayrımcılığın boyutlarını göstermektedir. Milliyetçi parti BJP ve Modi hükümetine yönelik endişeler sadece küçük olaylarla sınırlı değil. 20 yıl önce Modi, Hindistan’ın Gujarat eyalerinde Başkan iken bir yıla yakın devam eden şiddet olayları ve bu olaylarda yerel hükümetin ve polisin rolü, günümüzde artmakta olan tansiyona yönelik endişeleri haklı çıkaran önemli bir tarihi örnektir. “2002 Gujarat olayları” olarak bilinen şiddet yanlısı gösteriler, Hintli hacıları taşıyan bir trenin yanması sonucu patlak vermişti. Sonraki yıllarda yapılan çalışmalarda trenin kazara içerden başlayan bir yangınla tutuştuğu anlaşılmış olsa da, bu o dönemde Müslüman karşıtı şiddeti önlemeye yetersiz kalmıştır. Olaylarda binin üzerinde insan hayatını kaybetmiş, 60 binden fazla Müslüman eyaletten kaçarak sığınma kamplarına yerleşmek zorunda kalmıştır. 

Çalışmanın birinci bölümünde Gujarat olayları ele alınmış ve bu olaylarda polisin rolü incelenmiştir. Yaşana olaylar üzerine hazırlanan raporlar, görgü tanıklarının ve mağdurların ifadesinden hareketle, Hint polisinin bilerek olaylara müdahale etmediğini ortaya koymaktadır. Saldırı bölgelerinden polis istasyonlarına yapılan telefon aramaları “sizi kurtarmakla ilgili bir emir almadık” cevabıyla karşılaşmış, polis gözetiminde Müslüman mahalleler tespit edilerek ateşe verilmiştir. Yine bu raporlarda, Modi’nin ve milliyetçi BJP parti mensuplarının olaylarda aktif rol aldığına dair işaretler bulunmuştur. Bunun üzerine Hindistan Yüksek Mahkemesi Modi hakkında bir soruşturma başlatmış, bir çok Avrupa ülkesi Modi’ye ülkeye girme yasağı  koymuştur. Fakat Modi’ye karşı bu tavır onun Başbakan seçilmesi ile birlikte yumuşamıştır. Fakat günümüzde Modi ve BJP’nin açıktan Müslümanları hedef alan açıklamaları ve Müslümanlara ayrımcılığı meşrulaştıran kanunlar, 20. Yıldönümüne gelen Gujarat olaylarının bir benzerinin, bütün ülke sathında yaşanmasına yol açabileceği gerçeğini göstermektedir. Üstelik Modi’nin Müslümanlara yönelik polis şiddetini kışkırtması, benzer olayların çok daha büyük felaketler doğurma ihtimalini göstermektedir. 

İkinci bölümde ise, polisliğin kötü kullanılması dört başlık altında toplanmıştır. Bunlar:

a. “Tarafgirlik”: karşılıklı iki grup arasında çıkan olaylara müdahale eden polisin, bir tarafı diğer tarafa tercih ederek hareket ettiği durumlar için kullanılmaktadır. Polis, olaylara müdahale ederken, Hintli götericilere müdahale etmezken, Müslümanlara yönelik keyfi tutuklamalara gitmiştir.

b. “Önyargı”: Yani bir grubun tamamının veya çoğunun suç davranışı potansiyeline sahip olduğu algısıdır. Hindistan konseptinde Sabarmati Ekspresi’nin Godhra’da yakılmasının ardından Gujarat’taki tüm Müslüman cemaati olaydan sorumlu tutulması bir tarafgirlik örneğidir. Üstelik yapılan incelemenin ardından yangının trenin içinde kazara çıktığı ortaya çıkmasına rağmen, bu yaklaşım değişmemiştir.

c. ‘Farklılaşma’: sosyal statülerine göre polisin davranışını bir gruptan diğerine değiştirmesidir. Örneğin Gujarat şiddeti sırasında Ahmedabad’daki ayaklanmalardan birinde çatışmalar o kadar şiddetlendi ki polis silah kullanmak zorunda kaldı. Ancak olayların ardından polisin daha çok Müslümanları hedef aldığı anlaşıldı. Bu ve benzeri örnekler, polisin şiddetin kaynağına farklı bir yaklaşım sergilediğini göstermektedir.

d. ‘Ayrımcılık’: polisin herhangi bir hukuki sebep olmaksızın bireylere veya belirli bir gruba yönelik önyargılı tutumlarıdır. Reiner ayrımcılık sürecini altı türe ayırır: kategorik, istatistiksel, geçişken, etkileşimsel, durumsal ve kurumsal. Hindistan’daki polis eylemlerinde kategorik ve kurumsal ayrımcılık ön plana çıkmaktadır. Kategorik ayrımcılık, ayrımcılığın somut anlamını ifade eder. Gujarat isyanları sırasında, Hindistan polisinin önyargılı tutumları, basitçe Müslümanlara yönelik kategorik ayrımcılık olarak açıklanabilir. 

Gujarat olaylarında polislerin belirgin bir bicinde kurumsal olarak Müslümanlara yönelik ayrımcılık yapması, şiddeti arttıran ve daha çok insanın canını kaybetmesine yol açan bir olgudur. Üstelik kurumsal şiddeti ortaya çıkaran en önemli nokta, polisin dışlayıcı tutumunun yerel yönetim tarafından desteklenmiş olmasıdır. Bu durum ise polisin politize olması başlığında daha detaylı olarak incelenmiştir. Bu başlıkta temel soru; eğer polis halkı denetliyor ise polisi kimin denetleyeceğidir. Polisin Müslümanlara karşı hukuk dışı tutumu, onu denetlemesi gereken kurum tarafından desteklendiğinde şiddetin büyümesi kaçınılmaz olmaktadır. Nitekim BJP’nin sivil toplum hareketi olarak çıktığı dönemden itibaren aşırıcı milliyetçi tutumu, iktidara geldikleri bölgelerde yönetim biçimi haline gelmekte, böylece polisin Müslümanlara karşı keyfi tutumu meşrulaşmaktadır. Hatta sistematik şiddetin karşısında duran kolluk kuvvetleri, iktidarın mobbing uygulamasına maruz kalmıştır. Sonuçta aşırı Hint milliyetçiliği, devletin ideolojisine dönüşürken, polislerin Müslümanlara karşı dışlayıcı uygulamaları normalleşmeye başlamaktadır. Çıkan olaylar, Hint toplumunu parçalamakta ve ülke içinde azınlık konumundaki Müslümanları güvensiz hale getirmektedir. Modi, 2002 yılında elindeki gücü şiddeti sonlandırmak için kullanmayarak, olayların büyümesine göz yummuş ve bu çatışmadan siyasi bir çıkar elde etmek istemiştir. Günümüzde bütün Hindistan’ı saran ayrımcılığın, büyük şiddet olaylarını çıkarma potansiyeli görülmeli ve ülkedeki polisin rolü yeniden gözden geçirilmelidir.


PDF View

References

  • Baker, Peter, and Thomas Kaplan. “Trump Defends Police, but Says He’ll Sign Order Encouraging Better Practices”. The New York Times, 11 June 2020, blm. U.S. https://www.nytimes.com/2020/06/11/us/politics/ trump-biden-police.html. google scholar
  • Bhatt, Chetan. Hindu Nationalism: Origins, Ideologies and Modern Myths. Oxford: Berg, 2001. google scholar
  • Bock, Pauline. “Emmanuel Macron’s Year of Cracking Heads”. Foreign Policy, 29 November 2019. https:// foreignpolicy.com/2019/11/29/emmanuel-macrons-france-yellow-jackets-police-europe-year-of-crackingheads/. google scholar
  • Chhibber, Pradeep. “Who Voted for the Bharatiya Janata Party?” British Journal of Political Science 27, no 4 (October 1997): 619-59. google scholar
  • Chipper, Pradeep, and Rahul Verma. “The BJP’s 2014 Resurgence”. in Electoral Politics in India: The Resurgence of the Bharatiya Janata Party, 15-33. Taylor & Francis, 2017. google scholar
  • Cohen, Stanley. Visions of Social Control: Crime, Punishment and Classification. Cambridge: Polity Press, 1985. google scholar
  • Corbridge, Stuart, Nikhila Kalra, and Kayoko Tatsumi. “The Search for Order: Understanding Hindu-Muslim Violence in Post-Partition India”. Pacific Affairs 85, no 2 (2012): 287-311. google scholar
  • Curran, Jean A. “The RSS: Militant Hinduism”. Far Eastern Survey 19, no 10 (1950): 93-98. doi:10.2307/3023941. google scholar
  • Engineer, Asghar Ali. “Gujarat Riots in the Light of the History of Communal Violence”. Economic and Political Weekly 37, no 50 (2002): 5047-54. google scholar
  • ———. “Srikrishna Commission Report: Painstaking Documentation”. Economic and Political Weekly 33, no 33/34 (1998): 2215-16. google scholar
  • Ghosh, Deepshikha. “Amit Shah Termite Remark On Immigrants Unwanted, Says Bangladesh”, 24 September 2018. https://www.ndtv.com/india-news/amit-shah-termite-remark-on-immigrants-unwanted-saysbangladesh- 1921088. “Gujarat chief minister resigns”, 19 July 2002. http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/2139008.stm. “Gujarat riot death toll revealed”, 11 May 2005. http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/4536199.stm. google scholar
  • Hasisi, Badi, and Ronald Weitzer. “Police Relations with Arabs and Jews In Israel”. The British Journal of Criminology 47, no 5 (2007): 728-45. google scholar
  • “Hindustan News”, 03 May 2002. google scholar
  • “India”. International Religious Freedom Report 2002. https://2009-2017.state.gov/j/drl/rls/irf/2002/14023.htm. google scholar
  • “India braces for religious violence”, 28 February 2002. https://edition.cnn.com/2002/WORLD/asiapcf/ south/02/27/india.train/index.html. google scholar
  • “India: Gujarat Officials Took Part in Anti-Muslim Violence”. Human Rights Watch, 30 April 2002. https:// www.hrw.org/news/2002/04/30/india-gujarat-officials-took-part-anti-muslim-violence. “Indian MPs Back Gujarat Motion”, 06 May 2002. http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/1970415.stm. google scholar
  • “Intimidation and Harassment of Witnesses, Human Rights Activists, and Lawyers Pursuing Accountability for the 2002 Communal Violence in Gujarat”. Human Right Watch, 24 April 2004. https://www.hrw.org/ legacy/backgrounder/asia/india/gujarat/gujarat0904.pdf. Jaffrelot, Christophe. google scholar
  • “Communal Riots in Gujarat: The State at Risk?” Working paper. C. 17, 2003. “Kashmir’s special status: Five things to know”, 05 July 2019. https://www.aljazeera.com/news/2019/8/5/ kashmir-special-status-explained-what-are-articles-370-and-35a. google scholar
  • Katju, Manjari. Vishva Hindu Parishad and Indian Politics. Hyderabad: Orient Longman, 2003. Khan, Yasmin. The Great Partition: The Making of India and Pakistan. London: Yale University Press, 2007. google scholar
  • Macpherson, Sir William. “The Stephen Lawrence Inquiry”. UK Secretary of State for the Home Department,1999. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_ data/file/277111/4262.pdf. google scholar
  • McDonnell, Duncan, and Luis Cabrera. “The right-wing populism of India’s Bharatiya Janata Party (and why comparativists should care)”. Democratization 26, no 3 (03 April 2019): 484-501. google scholar
  • McLeod, John. The History of India. First Edition. Westport, Conn: Greenwood, 2002. google scholar
  • Metcalf, Barbara D., and Thomas R. Metcalf. A Concise History of Modern India. 3. ed. Cambridge Concise Histories. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. google scholar
  • Mitra C., Kamal, S. P. Shukla, and K. S. Subramanian. “Dr Kamal Mitra Chenoy, S. P. Shukla, K. S. Subramanian, Achin Vanaik”. The Independent Fact Finding Mission, 2002. google scholar
  • Perrigo, Billy. “Supreme Court Orders Review of Internet Shutdown in Kashmir”. Time, 10 January 2020. https://time.com/5762751/internet-kashmir-supreme-court/. google scholar
  • Rao, Rajyasri. “Profile: The Vishwa Hindu Parishad”, 07 Mart 2002. http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_ asia/1860202.stm. google scholar
  • Reiner, Robert. The Politics of the Police. 4th edition. Oxford ; New York: Oxford University Press, 2010. google scholar
  • Repucci, Sarah. “A Leaderless Struggle for Democracy”. Washington: Freedom House, 2020. “Scores Killed in India Train Attack”, 27 February 2002. http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/1843591.stm. google scholar
  • Scull, Andrew. Social Order/Mental Disorder: Anglo-American Psychiatry in Historical Perspective. Berkeley: University of California Press, 1989. google scholar
  • Setalvad, Teesta. “When guardians betrays : the role of the police”. in Gujarat, the making of a tragedy, editör Siddharth Varadarajan, 177-210. New Delhi ; New York: Penguin Books, 2002. google scholar
  • “ ‘Shoot the Traitors’ Discrimination Against Muslims under India’s New Citizenship Policy”. Human Right Watch, 2020. google scholar
  • Sridharan, E. “Electoral Politics in India”. in Middle-Class Votes for BJP, 270-81. Routledge India, 2017. google scholar
  • Bhalotra Sonia, Irma Clots-Figueras and Lakshmi Iyer, Politician Identity, Policy Implementation and Human Development Outcomes, International Growth Center: London, 2013. google scholar
  • Stewart, Eric A., Eric P. Baumer, Rod K. Brunson, and Ronald L. Simons. “Neighborhood Racial Context and Perceptions of Police-Based Racial Discrimination Among Black Youth”. Criminology 47, no 3 (2009): 847-87. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Ülker, O. (2021). Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots. Journal of Eurasian Inquiries, 10(1), 149-166. https://doi.org/10.26650/jes.2021.007


AMA

Ülker O. Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots. Journal of Eurasian Inquiries. 2021;10(1):149-166. https://doi.org/10.26650/jes.2021.007


ABNT

Ülker, O. Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots. Journal of Eurasian Inquiries, [Publisher Location], v. 10, n. 1, p. 149-166, 2021.


Chicago: Author-Date Style

Ülker, Osman,. 2021. “Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots.” Journal of Eurasian Inquiries 10, no. 1: 149-166. https://doi.org/10.26650/jes.2021.007


Chicago: Humanities Style

Ülker, Osman,. Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots.” Journal of Eurasian Inquiries 10, no. 1 (Mar. 2025): 149-166. https://doi.org/10.26650/jes.2021.007


Harvard: Australian Style

Ülker, O 2021, 'Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots', Journal of Eurasian Inquiries, vol. 10, no. 1, pp. 149-166, viewed 15 Mar. 2025, https://doi.org/10.26650/jes.2021.007


Harvard: Author-Date Style

Ülker, O. (2021) ‘Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots’, Journal of Eurasian Inquiries, 10(1), pp. 149-166. https://doi.org/10.26650/jes.2021.007 (15 Mar. 2025).


MLA

Ülker, Osman,. Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots.” Journal of Eurasian Inquiries, vol. 10, no. 1, 2021, pp. 149-166. [Database Container], https://doi.org/10.26650/jes.2021.007


Vancouver

Ülker O. Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots. Journal of Eurasian Inquiries [Internet]. 15 Mar. 2025 [cited 15 Mar. 2025];10(1):149-166. Available from: https://doi.org/10.26650/jes.2021.007 doi: 10.26650/jes.2021.007


ISNAD

Ülker, Osman. Politics, Society and Violence: The Role of the Indian Police in the 2002 Gujarat Riots”. Journal of Eurasian Inquiries 10/1 (Mar. 2025): 149-166. https://doi.org/10.26650/jes.2021.007



TIMELINE


Submitted25.12.2021
Accepted06.03.2021
Published Online31.03.2021

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.