Research Article


DOI :10.26650/CONNECTIST2021-6199   IUP :10.26650/CONNECTIST2021-6199    Full Text (PDF)

Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance

Zeynep ÇetinMiray Özözen Danacı

Recent psychological and physical harm to teachers preventing educational institutions from achieving their objectives has motivated our investigation into the effect of mobbing in vocational secondary schools on the performance of teachers. It has been predicted that the person subject to mobbing may work more efficiently due to higher ambition or fear culture or on the contrary may have a lower performance. Thus, the present study was designed to determine the relationship between mobbing in educational institutions and performance. The study sample consists of 251 teachers; 130 females and 121 males, employed in the vocational secondary schools of the Ministry of National Education in the province of Düzce. The data collection tools used in this study were chosen by taking into account the variables to be measured and included the Personal Information Form which consisted of gender, vocation seniority, branch, educational level, and age information of teachers in secondary schools, the Mobbing Scale consisting of 23 items and developed by Özözen-Danacı (2009), and the Teacher Performance Enhancement Survey, a 5-point Likert scale consisting of 26 items. Results of the study indicated a significant negative relationship between mobbing and performance; female teachers were more exposed to mobbing than male teachers; and, junior teachers suffered the most from mobbing. Awareness of the mobbing phenomenon and necessary preventive measures in education institutions, the informing of teachers and educators and the general consciousness between school personnel about mobbing should be ensured.

DOI :10.26650/CONNECTIST2021-6199   IUP :10.26650/CONNECTIST2021-6199    Full Text (PDF)

Mesleki Ortaöğretim Kurumlarında Yaşanan Psikoşiddetin Öğretmen Performansına Etkisinin İncelenmesi

Zeynep ÇetinMiray Özözen Danacı

Sanayileşme ve iş yaşamına yönelimin artmasıyla dikkatleri üzerine çeken ve psikolojik saldırganlığın kapsamında açıklanan psikoşiddet olgusu son yıllarda eğitim sektöründe de okullarda görev yapan öğretmenlere, psikolojik ve fiziksel zararlar vermesinin yanı sıra eğitim kurumlarının amaçlarını gerçekleştirmelerine de engel olmaktadır. Bu bağlamda mesleki ortaöğretim kurumlarında yaşanan psikolojik şiddetin öğretmen performansına etkisinin araştırılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Çalışmanın örneklemini 2009-2010 eğitim öğretim yılı, Düzce ili Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmî mesleki ortaöğretim kurumlarında görev yapan 130 kız, 121 erkek olmak üzere toplam 251 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla mesleki ortaöğretim kurumları öğretmenlerine yönelik hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, 23 maddeden oluşan Özözen-Danaci’nin (2009) oluşturduğu Psikoşiddet Ölçeği ve 26 maddeden oluşan beşli likert tipi Öğretmenlerin Performans Anketi yer almaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, psikoşiddet olgusu ile performans arasında ters yönlü anlamlı bir ilişki olduğu, psikolojik şiddet yükseldiğinde performansın düştüğü, bayan öğretmenlerin erkek öğretmenlere kıyasla daha çok psikoşiddete maruz kaldığı ve psikoşiddetin en çok, mesleki kıdemi düşük öğretmenler üzerinde uygulandığı saptanmıştır. Elde edilen bulgulara göre önerilerde bulunulmuştur.


PDF View

References

  • Akal, Z. (2005). Performans değerlendirme. Ankara, Turkey: MPM Publishing. google scholar
  • Alan, H., & Fidanboy, C. (2013). Sinizm, tükenmişlik ve kişilik arasındaki ilişkiler: Bilişim sektörü çalışanları kapsamında bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Büro Yönetimi Dergisi, 1, 165-176. google scholar
  • Arslantaş, İ., İnandi, Y., Ataş, M. (2021). The relationship between mobbing towards teachers and psychological resilience in educational institutions. Education Quarterly Reviews, 4(1), 39-49. google scholar
  • Başaran, I. E. (1985). Örgütlerde işgören hizmetlerinin yönetimi. Ankara, Turkey: Faculty of Education Sciences Publishing. google scholar
  • Bedarkar, M., & Pandita, D. (2014). A study on the drivers of employee engagement impacting employee performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 133, 106-115. google scholar
  • Blase, J., & Blase, J., (2003). The phenomenology of principal mistreatment: Teacher perspectives. Journal of Educational Administration, 41 (4), 367-422. google scholar
  • Bursalıoğlu, Z. (2008). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara, Turkey: Pegem Academy Publishing. google scholar
  • Candan, H. (2013). Örgütsel sinizm ve işgören performansına olası etkileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 181-194. google scholar
  • Celep, C., & Eminoğlu, E. (2012). Primary school teacher’s experience with mobbing and teacher’s self-efficacy perceptions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4761-4774. google scholar
  • Cemaloğlu, N. (2007). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ile yıldırma arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 77-87. google scholar
  • Cerev, G., & Gürsul, A. (2021). İşyerinde teknolojik taciz: dijital mobıng üzerine bir araştırma. Pearson Journal Of Social Sciences & Humanities, 6(12), 117-131. google scholar
  • Çağlayan, A. (2005). Ahlak pusulası: Ahlak ve değerler eğitimi. İstanbul, Turkey: Dem Publishing. google scholar
  • Çiçerali, L.K., & Çiçerali, E. E. (2015). Tüm bilinmeyen yönleriyle mobbing. Ankara, Turkey: Night Library Publications. google scholar
  • Çimen, H., & Saç, F. (2017). Örgüt başarısızlığının nedenlerinden biri: Mobbing. Karadeniz, 33, 183-191. google scholar
  • Çöl, G. (2008). Algılanan güçlendirmenin işgören performansı üzerine etkileri. Doğus Üniversitesi Dergisi, 9(1), 35-46. google scholar
  • Davenport, N. Z. (1999). Mobbing in workplace: Is it an epidemic?, Article of Postgraduate, 13, 1-3. google scholar
  • Davenport, N., R. Elliott, G. E., & Schwartz, R. D. (2014). Mobbing-Psychological abuse in the workplace. Winston-Salem, NC: Ray Publishing. google scholar
  • Demirel, Y. (2009). Psikolojik taciz davranışlarının kamu kurumları arasında karşılaştırılması üzerine bir araştırma. Tisk Akademy, 4(7), 118-136. google scholar
  • Dinçay, İ. H. (2020). Mobbing etki analizi yönetimi ve hukuki boyutları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(73), 885-900. google scholar
  • Einarsen, S. (2005). The nature and causes of bullying at work. International Journal of Manpower, 20, (%), 16-27. google scholar
  • Erdoğan, G. (2005). Mobbing (Psychological harassment in the workplace). Journal of Turkish Bar Association, 83, 318-352. google scholar
  • Field, T. (1996). Bullying in sight: How to predict, resist, challenge and combat. Oxfordshire, UK: Success Unlimited. google scholar
  • Freud, S. (1913). Interpretation of dream (A. A. Brill, Trans.). New York, USA: Macmillan. google scholar
  • Gökce, T. A. (2008). Mobbing: İşyerinde yıldırma nedenleri ve başa çıkma yöntemleri. Ankara, Turkey: Pegem Publications. google scholar
  • Göymen, Y. & Şöhret, M. (2020). Mobbing olgusu: Türk hukuk sistemi ve dünyadaki yeri. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 1-14. google scholar
  • Helvacı, A. (2002). Performans yönetimi sürecinde performans değerlendirmenin önemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi Teftişi Ekonomisi ve Planlaması, 35(1-2), 155-167. google scholar
  • Hoel, H., Einarsen, S., & Cooper, C. L. (2002). Bullying and emotional abuse in the workplace: International perspectives in research and practice. New York, NY: Taylor & Francis e-Library. google scholar
  • Kılıç, S. T. (2006). Mobbing (mobbing practices in the workplace), personal effects, organizational and social costs. (Unpublished Master’s Thesis). Retrieved from: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoste r?key=XohQ0H2mJnBfxLPsY8dG49LEaJ7tOaoUlWc1xhx1uUPu2rMFyRb8MGGSft9Tg_FU google scholar
  • Kılıç, T., Çiftci, S., & Şener, F. (2016). Sağlık çalışanlarında mobbing ve ilişkili faktörler. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(3), 65-72. google scholar
  • Kırel, C. (2008). Örgütlerde psikolojik taciz (mobbing) ve yönetimi. No: 1806, Eskişehir, Turkey: Anadolu Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Koç, M. & Urasoğlu-Bulut, H. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinde mobbing: Cinsiyet yaş ve lise türü değişkenleri açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 64-80. google scholar
  • Koçak, D., & Hayran, N. (2011). Mobbing in working life: The case of Kocaeli-Korfez district. Paper presented at the meeting of 9th International Congress on Knowledge, Economy and Management, Sarajevo, Bosnia-Herzegovina. google scholar
  • Köse, S., & Uysal, S. (2010). Kamu personelinin yıldırma (mobbing) ve boyutları hakkındaki düşünceleri üzerine bir çalışma: Manisa Tarım İl Müdürlüğü örneği. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 261-276. google scholar
  • Küçükçayır, G. A., & Altun, S. A. (2016). Eğitim örgütlerinde etnik-kültürel yıldırma ve yaşantıları üzerine bir durum çalışması. Educational Administration: Theory and Practice, 22(2), 137-164. google scholar
  • Leymann, H., & Gustafsson, A. (1996). Mobbing at work and the development of post-traumatic stress disorders. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5(2), 251-275. google scholar
  • Lodge, D. (2001). Thinks. New York, NY: Viking Publishing. google scholar
  • Monks, C., Smith, P., Naylor, P., Barter, C., Louise, Ireland, J., & Coyne, I. (2009). Bullying in different contexts: Commonalities, differences and the role of theory. Aggression and Violent Behavior, 14(2), 146-156. google scholar
  • Okutan, E., & Sütütemiz, N. (2015). Mobbing and personality relationship: A case study on service sector employees. Journal of Knowledge Economy and Management, 5(1), 1-14. google scholar
  • Özdemir, M. Z. (2013). Mobbing applied to private hospital employees in İstanbul and mobbing applied to private hospital employees in Anatolia (Master’s Thesis). Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ TezGoster?key=1zw6GvYMe-q3Hf6HR-3USzyiXZVJA1GuMvbULRbn4fvRBlMfM63-RmsyxXooKpyP google scholar
  • Özözen, D. M. (2009). The scale of teachers’ performance perception. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Sakarya, Sakarya, Turkey. google scholar
  • Palinkas, L. A., Aarons, G. A., Horwitz, S., Chamberlain, P., Hurlburt, M., & Landsverk, J. (2011). Mixed methods designs in implementation research. Adm Policy Ment Health, 38(1), 44-53. google scholar
  • Ravisy, P. (2000). Le Harcelement moral au travail. Paris, France: Delmas. google scholar
  • Rivers, I., Poteat, V., Noret, N., & Ashurst, N. (2009). Observing bullying at school: The mental health implications of witness status. School Psychology Quarterly, 24(4), 211-224. google scholar
  • Salin, D. (2001). Prevalence and forms of bullying among business professionals: A comparison of two different strategies for measuring bullying. Eurian Journal of Work Organ Psychology, 10, 425-441. google scholar
  • Solmuş, T. (2005). İş yaşamında travmalar: cinsel taciz ve duygusal zorbalık/taciz (mobbing). İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 7(2), 6-7. google scholar
  • Tan, Ç., Aktar, Y., & Akpunar, E.N. (2017). Teachers’ mobbing perception: A qualitative analysis. International Journal of Information and Education Technology, 7(10),768-771. google scholar
  • Tekin, D. (2016). Psikolojik şiddet üzerine yazılan yüksek lisans tezlerine yönelik bir inceleme. İş ve İnsan Dergisi, 1, 31-41. google scholar
  • Temel-Eğinli, A., & Bitirim, E. (2010). Örgütlerde kişilerarası ilişkilerde bir problem: Psikolojik yıldırma (Aktörlerin ve kurbanların iletişim davranışları). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 45-66. google scholar
  • Toytok, E. H. (2017). Perception of mobbing by teachers and organizational depression: A correlational model study. Universal Journal of Educational Research, 5(12A), 168-175. google scholar
  • Tutar, H. (2004). Psychological violence at work (3rd Edition). Ankara, Turkey: Platin Yayım. google scholar
  • Yaman, E. (2009). Mobbing ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Educational Sciences in Theory and Practice, 12(1), 967-988. google scholar
  • Yıldız, S. M. (2016). İşyerinde mobbing davranışlarının spor ve fiziksel etkinlik işletmeleri çalışanlarının örgütsel vatandaşlık davranışına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180. google scholar
  • Zapf, D. (1999). Organizational work group related and personal causes of mobbing/bullying at work. International Journal of Manpower, 20(1/2), 70-85. google scholar
  • Zippel, K. (2003). Individual versus collective strategies. Review of Policy Research 20(1), 97-175. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Çetin, Z., & Özözen Danacı, M. (2021). Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(61), 33-51. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2021-6199


AMA

Çetin Z, Özözen Danacı M. Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. 2021;0(61):33-51. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2021-6199


ABNT

Çetin, Z.; Özözen Danacı, M. Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, [Publisher Location], v. 0, n. 61, p. 33-51, 2021.


Chicago: Author-Date Style

Çetin, Zeynep, and Miray Özözen Danacı. 2021. “Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 61: 33-51. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2021-6199


Chicago: Humanities Style

Çetin, Zeynep, and Miray Özözen Danacı. Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 61 (Apr. 2024): 33-51. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2021-6199


Harvard: Australian Style

Çetin, Z & Özözen Danacı, M 2021, 'Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance', Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 61, pp. 33-51, viewed 27 Apr. 2024, https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2021-6199


Harvard: Author-Date Style

Çetin, Z. and Özözen Danacı, M. (2021) ‘Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance’, Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(61), pp. 33-51. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2021-6199 (27 Apr. 2024).


MLA

Çetin, Zeynep, and Miray Özözen Danacı. Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 61, 2021, pp. 33-51. [Database Container], https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2021-6199


Vancouver

Çetin Z, Özözen Danacı M. Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences [Internet]. 27 Apr. 2024 [cited 27 Apr. 2024];0(61):33-51. Available from: https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2021-6199 doi: 10.26650/CONNECTIST2021-6199


ISNAD

Çetin, Zeynep - Özözen Danacı, Miray. Exploring the Effect of Mobbing in Vocational Secondary Schools on Teacher Performance”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0/61 (Apr. 2024): 33-51. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2021-6199



TIMELINE


Submitted10.11.2020
Accepted18.01.2021
Published Online31.12.2021

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.