Research Article


DOI :10.26650/CONS2024-1453714   IUP :10.26650/CONS2024-1453714    Full Text (PDF)

An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”

Mehmet Alişan BudakCenk Güray

The aim of this study is to reveal the theoretical performative elements behind Yorgo Bacanos’ performance of the aranağme [short instrumental passage between verses in Turkish music] at the end of the song “Gülşen-i Ezhar Açtı Her Yana” that he recorded with Hafız Kemal and Sadettin Kaynak. The study first examines preliminary information about Yorgo Bacanos the performer and the musical culture centered in Istanbul. The study then comparatively analyzes the performance of the aranağme and its score in the repertoire using the performance analysis method based on five criteria (i.e., pitches and maqam lines, motivic variations, ornamentation techniques, instrument positions, and form analysis). While this textitaranağme has a simple melodic structure in its original score, it is observed to have taken on a very different character in Bacanos’ performance. With Bacanos’ strong sense of rhythm and the self-confidence that comes from having mastered the ağır aksak usul [a tempo in 9/4], which is frequently used in fasıl [musical overture/series of compositions in the same maqam] performances, he was able to easily diversify the aranağme by using various motifs and practically recomposed it during the performance. By combining his agility in right hand technique with his improvisational skill, Bacanos created a piece that is extremely difficult to perform while at the same time demonstrates his strict adherence to the usul [tempo]. Bacanos’ aranağme performance is an attractive example of musical interpretation.

DOI :10.26650/CONS2024-1453714   IUP :10.26650/CONS2024-1453714    Full Text (PDF)

Yorgo Bacanos’un Mahur Aranağme İcrasının Analizi

Mehmet Alişan BudakCenk Güray

Bu çalışmada Yorgo Bacanos’un Hafız Kemal ve Sadettin Kaynak ile birlikte kaydettikleri, bestesi Basmacı Abdi Efendi’ye ait “Gülşen-i Ezhar Açtı Her Yana” güfteli ağır aksak şarkının sonuna eklediği aranağme icrasının arka planında yatan teorikperformatif öğeleri ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Öncelikle icracı (Yorgo Bacanos) ve icra edilen müzik kültürü (İstanbul merkezli) hakkında ön bilgiler derlenmiştir. Sonrasında beş kriter (perdeler ve makamsal hatlar, motifik çeşitlemeler, süsleme teknikleri, çalgı pozisyonları ve biçim analizi) çerçevesinde oluşturulan performans analizi yöntemi kullanılarak çalışma konusu aranağme icrası ile repertuvardaki notası karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Orijinal notasındaki ezgi yapısı yalın bir karaktere sahip bu aranağmenin, Bacanos’un icrası ile çok farklı bir hüviyete büründüğü gözlemlenmiştir. Bacanos’un sağlam ritim duygusu ve fasıl icralarında sıklıkla kullanılan ağır aksak usulünü içselleştirmiş olmanın verdiği özgüven ile aranağmeyi çeşitli motifler kullanarak kolaylıkla çeşitleyebilmiş ve performans anında adeta yeniden bestelemiştir. Sağ el tekniğindeki kıvraklığını doğaçlama yeteneği ile birleştiren Bacanos, bir yandan icrası son derece güç bir pasaj oluştururken diğer yandan da usul yapısına sıkı bir şekilde bağlı kalabildiğini gözler önüne sermiştir. Çalışmamıza konu olan performans nota-icra farklılığı konusunda sıra dışı bir örnek teşkil etmektedir.


EXTENDED ABSTRACT


In the performance of maqam music, various styles of oud performance can be seen in the unique musical culture of many different geographies, from Iran to the coasts of North Africa and from Anatolia to the Balkans. Among this wide geographical spectrum, Istanbul has been one of the musical centers where the oud instrument has been frequently used, especially since the 1850s. Yorgo Bacanos was one of the most prominent oud players of 20th-century Istanbul. He was born in Istanbul and spent his entire life in this city as a musician who deeply influenced all oud players of his era, as well as those that came after him. Due to having taken part in many recordings and worked at Istanbul Radio for many years, a wide variety of examples of his performances have survived to the present day. His superior improvisational skills, frequent use of ornamentation, ease in preforming passages requiring technical mastery and agility, and unique right-hand plectrum technique are the main features of Bacanos’ performances. These performative characteristics may have resulted in some extreme examples being encountered in Bacanos’ recordings in terms of musical interpretation.

This study aims to reveal the theoretical performative elements behind Yorgo Bacanos’ performance of the aranağme [short instrumental passage between verses in Turkish music] at the end of the song “Gülşen-i Ezhar Açtı Her Yana,” in which he accompanied Hafız Kemal and Sadettin Kaynak. In line with this, the study first compiles some information about Yorgo Bacanos the performer and the music culture centered in Istanbul in order to prepare the groundwork for the analysis. The study then applies the performance analysis method, which includes the five subheadings of pitches and maqam lines, motivic variations, ornamentation techniques, instrument positions, and form analysis, to comparatively analyze the aranağme performance of the article’s subject against the original notes in the repertoire.

The study’s analysis determined the two-part aranağme to have been transformed into four parts through Bacanos’ interpretation. Even before the first measure has been completed, Bacanos can be said to have hastily created a motive and started to create variations with a unique tempo. Thus, a very different and original performance emerges from the original score after a while. Bacanos’ ability to create melodies that are quick and that contain different rhythmic patterns during a performance is a feature that is frequently encountered in his taksim [classical Turkish] performances. Bacanos reflected the basic characteristics of his unique oud playing (e.g., upbeat melodies, rhythmic melody sections) in his compositions. The use of I-V-I chords in the last part of the recording, which resembles a small cadence, can be explained by the fact that Bacanos had borrowed slightly from Western music as a result of his piano training.

Yorgo Bacanos is observed to have achieved a clean and bright tone in this masterful interpretation of the aranağme. The ease of Bacanos’ performance, which challenges the technical possibilities of the oud, reveals his comfort in creative performance and his command of the instrument. With Bacanos’ strong sense of rhythm and the self-confidence that comes from having internalized the ağır aksak usul [a tempo in 9/4], which is frequently used in fasıl [Turkish overture/series of compositions in the same maqam] performances, he was able to easily diversify the arrangement by using a variety of motives. Thanks to his agility in his right-hand technique and his improvisational skills, Bacanos created a passage that is extremely difficult to perform while also managing to adhere strictly to the usul [tempo]. The absence of any accompaniment other than his own instrument on the record may be considered to have allowed Bacanos to interpret freely. However, in order to fill the gap created in the recording by the relatively short duration of the song, he recomposed the four-measure piece live during the performance and extended it to eight measures. Bacanos’ aranağme performance is an attractive example of musical interpretation.


PDF View

References

  • Akdeniz, A. ve Budak, M. A. (2021). Yorgo Bacanos’a Ait Hüseyni Şarkının Makamsal Analizi (C. III., ss. 621-629). 16. Uluslararası Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Kongresi Tam Metinleri, sunulmuş bildiri, Rize google scholar
  • Aslan, E. M. (2017). İstanbul Lavtası ve Yorgo Bacanos’un Ud İcrasındaki Lavta Etkileri. EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, (11), 73-84. google scholar
  • Bacanos, Y. (1997). Udi Yorgo Bacanos [CD]. İstanbul: Kalan Müzik. google scholar
  • Gülmez, K. (2020). Yorgo Bacanos’un Taş Plaklardaki Gazel Eşliklerinin Teknik ve Makamsal Açıdan Analizi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. google scholar
  • Güray, C. (2023). Rast’tan Doğan Makamlar. C. Güray , N.O. Levendoğlu, M. Gönül, F. Çaylı, İ. Karadeniz ve N. Şahin (Ed.), Türk Müziği kitabı II. cilt içinde (s. 137-170). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. google scholar
  • Güray, C. ve Bayraktarkatal, M. E. (2023). Ezgi Çekirdeklerine Dayalı Bir Makam Modeli Önerisi. C. Güray , N.O. Levendoğlu, M. Gönül, F.Çaylı, İ. Karadeniz ve N. Şahin (Ed.), Türk Müziği kitabı II. cilt içinde (s. 9-22). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. google scholar
  • Işıktaş, B. (2016). Kuramdan İcraya Müziğin İntikal Aracı: Ud’un Dünü ve Bugünü, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (44), 673-682. google scholar
  • İlhan, A. B. (2003), Klasik Türk Mûsikîsi 5 ila 10 Zamanlı Usûllerde Usûl-Aruz Vezni İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anabilim Dalı. google scholar
  • Karadeniz, İ. (2021). Müzik Performansı Analizinde Kıyaslamalı Değerlendirme ve Yorumda Estetik Arayışı. Konservatoryum, 8 (2), 149-177. DOI: 10.26650/CONS2021-981170 google scholar
  • Karakaya, F. (2012). Ud. TDV İslam Ansiklopedisi. https://islamansiklopedisi.org.tr/ud adresinden erişildi. google scholar
  • Kaynak, S. (1999). Kendi Sesinden -Hafız Sadettin Kaynak [CD]. İstanbul: Kalan Müzik. google scholar
  • Mesci, U. (2022). Anadolu Müzik Hafızasını Orta Anadolu Abdalları Üzerinden Anlamak: Muharrem Ertaş İcralarının Çok Katmanlı Makamsal Analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Geleneksel Türk Müzikleri Anabilim Dalı. google scholar
  • Tanrıkorur, C. (2014). Türk Müzik Kimliği. İstanbul: Dergâh Yayınları. google scholar
  • Torun, M. (1993). Ud Metodu. İstanbul: Çağlar Yayınları. google scholar
  • TRT Repertuvarı (2010), Türk Halk Müziği Repertuvarı, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı’nın katkılarıyla Türk Müzik Kültürünün Hafızası Nota Derlemesi, http://www.devletkorosu.com/index.php/nota-arsivi/nota-arsivi (erişim tarihi 14 Mart 2024) google scholar
  • Turgay, N. Ö. ve Ayangil, R. (2016). Fasıl Müziği İcrasında Nota Dışı Farklılıklar. Rast Müzikoloji Dergisi, 4(1), 1165-1184. doi:10.12975/rastmd.2016.04.01.00073 google scholar
  • Ünlü, C. (2004). Git zaman, gel zaman: Fonograf, gramofon, taş plak. İstanbul: Pan Yayıncılık. google scholar
  • Yahya, G. (1993). Türk Saz Mûsikîsinde İcra-Nota Farklılığı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya. google scholar
  • Yahya, G. (2000). Yorgo Bacanos’un Ud Taksimleri. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniveristesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Müzik Eğitimi Anabilim Dalı., Ankara. google scholar
  • Yahya Kaçar, G. (2005). Geleneksel Türk Sanat Müziği’nde Süslemeler ve Nota Dışı google scholar
  • İcralar. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 25, Sayı 2, 215-228. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Budak, M.A., & Güray, C. (2024). An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”. Conservatorium, 11(1), 136-146. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1453714


AMA

Budak M A, Güray C. An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”. Conservatorium. 2024;11(1):136-146. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1453714


ABNT

Budak, M.A.; Güray, C. An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”. Conservatorium, [Publisher Location], v. 11, n. 1, p. 136-146, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Budak, Mehmet Alişan, and Cenk Güray. 2024. “An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”.” Conservatorium 11, no. 1: 136-146. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1453714


Chicago: Humanities Style

Budak, Mehmet Alişan, and Cenk Güray. “An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”.” Conservatorium 11, no. 1 (May. 2025): 136-146. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1453714


Harvard: Australian Style

Budak, MA & Güray, C 2024, 'An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”', Conservatorium, vol. 11, no. 1, pp. 136-146, viewed 26 May. 2025, https://doi.org/10.26650/CONS2024-1453714


Harvard: Author-Date Style

Budak, M.A. and Güray, C. (2024) ‘An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”’, Conservatorium, 11(1), pp. 136-146. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1453714 (26 May. 2025).


MLA

Budak, Mehmet Alişan, and Cenk Güray. “An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”.” Conservatorium, vol. 11, no. 1, 2024, pp. 136-146. [Database Container], https://doi.org/10.26650/CONS2024-1453714


Vancouver

Budak MA, Güray C. An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme”. Conservatorium [Internet]. 26 May. 2025 [cited 26 May. 2025];11(1):136-146. Available from: https://doi.org/10.26650/CONS2024-1453714 doi: 10.26650/CONS2024-1453714


ISNAD

Budak, MehmetAlişan - Güray, Cenk. “An Analysis of Yorgo Bacanos’ Performance of “Mahur Aranağme””. Conservatorium 11/1 (May. 2025): 136-146. https://doi.org/10.26650/CONS2024-1453714



TIMELINE


Submitted15.03.2024
Accepted15.04.2024
Published Online07.05.2024

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.