Research Article


DOI :10.26650/arcp2019-5113   IUP :10.26650/arcp2019-5113    Full Text (PDF)

Sense at Music as a Formal Language

Çağla Özcan

Since the time that people began to theorize about music, it has been approached from opposite poles –either as an emotion or as a mathematical form. The same binary approach has also continued to influence the ideas that claim music as a language. In this context, music has been viewed as either a language of emotion or as a formal language. Music as the language of emotions offers a subjective analysis in terms of focusing on the emotions it arouses, rather than the music itself. Moreover, despite its focus on emotions, this subjective analysis claims that it provides a direct analysis to music. Although our study does not reject the power of music for evoking emotions, it opposes the claim that the bond between music and emotions is direct. By analyzing the elements of music, music as a formal language addresses a work on the piece. Music as a formal language is a work on the work itself. To illustrate this, we will show how music is approached as a formal language. In doing so, we will first discuss the structure of music and analyze how emotions take place in this structure. Then, we will explain the formality of the elements of music, pointing out what these elements are. After that, we will discuss the dilemmas of the expression of “music as an emotional language,” by addressing the problematic aspects of the emotion-language assumption. Then, we will focus on the distinction between formal languages and natural languages. From this point of view, we will explain how music, which we have positioned as a formal language, deserves this approach. Finally, we will point out the opportunities of the objective meaning provided by the approach that takes music as a formal language. We will discuss the objective sense drawing on Frege's theory of sense. Considering Frege's distinction between sense, reference and representation, and adopting the distinction between sense and representation in music is essential for understanding the sense of music. Frege distinguishes between the two with an emphasis on the objectivity of sense and the subjectivity of representation. We think that it is necessary to maintain this distinction made by Frege and adapt it to the music in order to capture the objective sense of the music. The objective sense approach would give us the opportunity to focus on the art of music itself. Therefore, providing an alternative approach to the question of how musical sense can be grasped, our study distinguishes itself from other theories that considers music as an instrument of emotion through objective sense.

DOI :10.26650/arcp2019-5113   IUP :10.26650/arcp2019-5113    Full Text (PDF)

Biçimsel Bir Dil Olarak Müzikte Anlam

Çağla Özcan

Üzerine düşünceler üretilmeye başlandığından beri müzik, duygu ve matematiksel biçim olarak iki zıt kutupta ele alınmıştır. Aynı ikili düşünce çizgisi, müziğin bir dil olduğu iddiasında da etkisini sürdürmüştür. Bu bağlamda müzik, bir duygu dili yahut bir biçimsel dil olarak ele alınmıştır. Duygu dili olarak müzik, müzik eserinin kendisine değil, uyandırdığı duygulara odaklanması bakımından öznel bir analiz sunmaktadır. Üstelik bu öznel analiz, müziği duygularla dolayım içinde ele alsa da müzikle doğrudan ilgili olduğu iddiasını taşır. Çalışmamız müziğin duyguları uyandırma gücünü reddetmemekle birlikte, kurulan bağın dolaysız olduğu iddiasına karşı çıkmaktadır. Biçimsel bir dil olarak müzik ise, eserin kendisi üzerine bir çalışmadır. Bunu gösterebilmek için müziğin biçimsel bir dil olarak ele alınışını serimleyeceğiz. Bunu yaparken ilkin müziğin nasıl bir yapı olduğuna ve bu yapıda duyguların ne bakımdan yer aldığına değineceğiz. Ardından müziğin öğelerinin biçimselliğini, bu öğelerin neler olduğuna işaret ederek açımlayacağız. Daha sonra duygu dili varsayımının sorunlu yanlarını ele alarak, “duygusal bir dil olarak müzik” ifadesinin açmazlarını dile getireceğiz. Ardından, biçimsel dillerin doğal dillerle ayrımına değineceğiz. Buradan hareketle bir biçimsel dil olarak konumlandırdığımız müziğin, ne bakımlardan bu ele alınışı hak ettiğini açıklayacağız. Son olarak, müziği bir biçimsel dil olarak ele almanın sağladığı nesnel anlamın olanaklarına işaret edeceğiz. Nesnel anlamı Frege’nin anlam kuramı bağlamında ele alacağız. Frege anlamın nesnelliğine ve tasarımın öznelliğine yaptığı vurguyla ikisini birbirinden ayırır. Frege’nin yaptığı bu ayrımı gözetmenin ve müziğe uyarlamanın, müziğin nesnel anlamını yakalamak için gerekli olduğunu düşünüyoruz. Nesnel anlam görüşü bize müzik eserinin kendisine bakma imkanını verecektir. Buradan hareketle müziksel anlamın nasıl kavranabileceğine bir alternatif oluşturma iddiasındaki çalışmamız, nesnel anlam yoluyla müziği bir duygu aracısı olarak gören kuramlardan ayrılacaktır.


PDF View

References

  • Alperson, Philip, “The Philosophy of Music: Formalism and Beyond”, Aesthetics, Ed. by. Peter Kivy, Hoboken, Blackwell Publishing, 2004. google scholar
  • Apel, Willi, Harvard Dictionary of Music, Massachusette, Harvard University Press, 1944. Bay, Evren, Temel Müzik Eğitimi, (Çevrimiçi) http://www.erhanbirol.com/othersites/TemelMuzikEgitimi/ sozluk.htm, 20 Haziran 2019. google scholar
  • Borchert, Donald M., Encyclopedia Of Philosophy, Vol 01, Mac Millan, 2006, (Çevrimiçi) https://www. encyclopedia.com/humanities/encyclopedias-almanacs-transcripts-and-maps/music-philosophy, 16 Haziran 2019. google scholar
  • Briggs, Kendall Durelle The Language and Materials of Music: A Treatise of Common Practice Harmony, New York, Highland Heritage Press, Third Edition, 2011, p. 3. google scholar
  • Gözkan, Bülent, “Çevirenin Sunuşu: Frege ve Aritmetiğin Temelleri” Aritmetiğin Temelleri içinde, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2008. google scholar
  • Clark, Ann, “Is Music a Language?”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 41, No. 2, Winter, 1982. google scholar
  • Daintith, John; Wright, Edmund, “A Dictionary of Computing”, (Çevrimiçi) https://www.encyclopedia. com/science-and-technology/computers-and-electrical-engineering/computers-and-computing/formallanguage, 30 Haziran 2019. google scholar
  • Denkel, Arda, Anlam ve Nedensellik, İstanbul, Kabalcı Yayınevi, 1996. google scholar
  • Deore, Sunita N. Manisha Sawant, N., “Natural and Formal Languages: The Difference Analysis”, International Journal of Computer & Mathematical Sciences, Vol. 7, 5 May 2018. google scholar
  • Enrico Fubini, Müzikte Estetik, Çev. Fırat Genç, Ankara, Dost Kitabevi Yayınları, 2001. google scholar
  • Frege, Gottlob, “Anlam ve Yönletim Üzerine”, Çev. H. Şule Elkatip, Felsefe Tartışmaları, 5. Kitap, İstanbul, Kent Basımevi, Mayıs 1989. google scholar
  • Güven, Özgüç, Doktora tezi, “Kant, Frege ve Bolzano’da Yargıların Temellendirilmesi ve A Priorilik Sorunu”, İstanbul Üniversitesi, Haziran, 2012. google scholar
  • Güven, Özgüç, "Frege'de Sayının Temellendirilmesi", Kutadgubilig Felsefe - Bilim Araştırmaları Dergisi, Sayı 23, Mart 2013, s. 69-89. google scholar
  • Hanslick, Eduard, The Beautiful in Music, Translated by Gustav Cohen, 7. bs., London, Novello and Company Limited, 1891. google scholar
  • İrina, Mihaela, Doktora tezi, “19. Century Music Criticism and Aesthetics: Mutual Influences”, Hamilton, McMaster University, 2006. google scholar
  • Jones, Bill, “Is Music a Language?”, The British Journal of Aesthetics, Volume 10, Issue 2, April 1970. google scholar
  • Katz, Ruth, A Language of Its Own Sense and Meaning in the Making of Western Art Music, Chicago, University of Chicago Press, 2010. google scholar
  • Kivy, Peter, “Music, Language, and Cognition: Which Doesn’t Belong”, Music, Language and Cognition, Oxford, Oxford University Press, 2007. google scholar
  • Oliphant, Robert, “Music and Language: A New Look at an Old Analogy”, Music Educators Journal, Thousand Oaks, Sage Publications, Vol. 58, No. 7, March 1972. google scholar
  • Shapiro, Stewart; Kissel, Teresa Kouri, “Classical Logic”, March 11, 2018, (Çevrimiçi) https://plato.stanford. edu/entries/logic-classical/#FeatSynt, 30 Haziran 2019. google scholar
  • Soykan, Ömer Naci, Estetik ve Sanat Felsefesi, İstanbul, Pinhan Yayıncılık, 2015. google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Özcan, Ç. (2019). Sense at Music as a Formal Language. Archives of Philosophy, 0(51), 187-201. https://doi.org/10.26650/arcp2019-5113


AMA

Özcan Ç. Sense at Music as a Formal Language. Archives of Philosophy. 2019;0(51):187-201. https://doi.org/10.26650/arcp2019-5113


ABNT

Özcan, Ç. Sense at Music as a Formal Language. Archives of Philosophy, [Publisher Location], v. 0, n. 51, p. 187-201, 2019.


Chicago: Author-Date Style

Özcan, Çağla,. 2019. “Sense at Music as a Formal Language.” Archives of Philosophy 0, no. 51: 187-201. https://doi.org/10.26650/arcp2019-5113


Chicago: Humanities Style

Özcan, Çağla,. Sense at Music as a Formal Language.” Archives of Philosophy 0, no. 51 (Jun. 2024): 187-201. https://doi.org/10.26650/arcp2019-5113


Harvard: Australian Style

Özcan, Ç 2019, 'Sense at Music as a Formal Language', Archives of Philosophy, vol. 0, no. 51, pp. 187-201, viewed 24 Jun. 2024, https://doi.org/10.26650/arcp2019-5113


Harvard: Author-Date Style

Özcan, Ç. (2019) ‘Sense at Music as a Formal Language’, Archives of Philosophy, 0(51), pp. 187-201. https://doi.org/10.26650/arcp2019-5113 (24 Jun. 2024).


MLA

Özcan, Çağla,. Sense at Music as a Formal Language.” Archives of Philosophy, vol. 0, no. 51, 2019, pp. 187-201. [Database Container], https://doi.org/10.26650/arcp2019-5113


Vancouver

Özcan Ç. Sense at Music as a Formal Language. Archives of Philosophy [Internet]. 24 Jun. 2024 [cited 24 Jun. 2024];0(51):187-201. Available from: https://doi.org/10.26650/arcp2019-5113 doi: 10.26650/arcp2019-5113


ISNAD

Özcan, Çağla. Sense at Music as a Formal Language”. Archives of Philosophy 0/51 (Jun. 2024): 187-201. https://doi.org/10.26650/arcp2019-5113



TIMELINE


Submitted27.12.2019
Accepted30.12.2019

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.