Research Article


DOI :10.26650/JECS2019-0093   IUP :10.26650/JECS2019-0093    Full Text (PDF)

How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers

Mehmet Ali Akyurt

As a result of economic and social transformations, new professions arise, and some established professions diminish or reform themselves. In this context, small shopkeepers based on commercial or arts & crafts activities develop new methods to survive in new settings. In order to explore this phenomenon qualitatively, a neighborhood in the inner city of Istanbul with a rich variety of small businesses was chosen. In-depth interviews and participant observations we re conducted with a limited sample of shops that have survived at least 15 years. They compete against increasing taxes, changing laws and legislations, a growing impact of chain stores and authorized sellers, and changing cooperation and conflict relations with local economic actors. They also try to keep up with changing consumption patterns and expectations of their clients. Small shopkeepers’ efforts to survive we re analyzed referring to the concept of “tactic,” defined by de Certeau as practical solutions created by ordinary individual actors, as opposed to “strategies”, meaning institutional macro regulations. In particular, we re-analyzed three types of tactics developed by small shopkeepers against changing socio-economic conditions: widening the range of products and services within the borders of their professions, providing customer-specific services, and creating informal solidarity networks.

DOI :10.26650/JECS2019-0093   IUP :10.26650/JECS2019-0093    Full Text (PDF)

Sosyo-Ekonomik Değişmeyle Başa Çıkmak: Küçük Esnafın Taktikleri

Mehmet Ali Akyurt

Toplumsal ve iktisadi dönüşümlerin meydan okuması karşısında yeni iş kolları ortaya çıkmakta, eski mesleklerin bazıları yok olurken bazıları biçim değiştirmektedir. Çalışma zincir mağazaların/yetkili bayilerin yaygınlaşması, teknolojik gelişmeler, değişen mevzuat/vergiler, işbirliği/çatışma ilişkileri, müşterilerin değişen tüketim alışkanlık ve beklentileri gibi bileşenlerin oluşturduğu bağlamda küçük esnafın sergilediği ayakta kalma çabasına odaklanmaktadır. Düşük sermayeye sahip küçük işletmelerin failliği, de Certeau’nün kurumsal makro düzenlemeleri ifade eden “stratejiler”in karşısında, sıradan bireysel aktörlerin ortaya koyduğu pratik çözümler olarak tanımladığı “taktik” kavramı kullanılarak değerlendirilmektedir. Küçük esnafın merkezi, siyasi ve hukuki aktörlerden çok yerel, iktisadi ve toplumsal aktörlerle ilişkilerine eğilen bu nitel çalışma kapsamında İstanbul ili Fatih ilçesinde esnaf yoğunluğu ve çeşitliliği yüksek olan İskenderpaşa mahallesi seçilmiş; 15 yıldan uzun süredir faaliyet gösteren bakkal, yufkacı, terzi, ayakkabı tamircisi, araba tamircisi, lastikçi, pideci vb. aktörlerle derinlemesine mülakat gerçekleştirilmiş, iş yerlerinde katılımlı gözlem yapılmıştır. Çalışmada küçük esnafın değişen sosyo-ekonomik şartlar karşısında ayakta kalmak için geliştirdiği ürün/hizmet portföyünü genişletmek, müşteriye özel hizmetler sunmak ve kayıt dışı dayanışma ağları kurmak şeklindeki üç taktik teşhis ve analiz edilmektedir.


EXTENDED ABSTRACT


Economic and social transformations, especially after the 1980s, reshaped the whole economic realm. This development constituted a big challenge, especially for small business. Macro-scale developments such as increasing taxes, changing laws and legislations, a growing impact of chain stores and authorized sellers, and changing cooperation and conflict relations with local economic actors are some of the problems that small shopkeepers face. Another issue for small businesses is related to the dramatic change of their clients’ tastes, expectations and consumption patterns.

Although there is a widespread belief that the life chances of small business has decreased gradually in the neoliberal era, some cyclical fashion-like trends can be identified such as eco-friendly hand-made products, slow food, haute couture etc. which have increased the survival capacities of small shopkeepers. This period h as also been an age of opportunities for them because of diminishing state control. So, small businesses have been able to find a chance to create new ways to survive in this new setting.

Actually, this issue has been dealt with from different theoretical perspectives from various disciplines. For example, the discipline of organization management deals with the same topic under the title of “small business survival”. Human geography sees it as an example of “social resilience”. Another example comes from political science or analysis of social movements; i.e. Bayat’s “quiet encroachment of the ordinary”. Even if our emphasis on ordinary people’s agency would call to mind Bayat’s concept, this article restricts itself to the relations of ordinary people with social and economic actors, rather than to political and legal ones. This paper aims to handle the mentioned issue from a more sociological point of view.

This research article concentrates on the survival efforts of small shopkeepers in terms of a structure-agency dichotomy, and looks for instances of agency performed by small shopkeepers as “craftsmen” in Sennettian terms. Their efforts to survive and examples of creativity are seen from the perspective developed by de Certeau. In this theoretical framework drawn mainly by the strategy-tactic distinction, he defines “tactics” as practical solutions created by ordinary individual actors, as opposed to “strategies”, meaning institutional macro regulations

In order to explore this phenomenon, a neighborhood in the inner city of Istanbul with a rich variety of small businesses was chosen. In-depth interviews and participant observations were conducted with tailors, quilt makers, pastry makers, butchers, mechanics, shoe repairers, restaurant staff, grocery keepers, real estate agents, confectioners, and glassmen who have been working for more than 15 years in this neighborhood.

Through the analysis of interviews and observations, this paper identifies three dimensions of the craft of small shopkeepers. For example the pastry maker has a chance to survive with the help of the quality of the product, i.e. his hand made pastries made from special ecologically produced raw materials. The second dimension is the level of confidence and frankness in his relations and daily life conversations both with his customers and suppliers. And the third important dimension is related to his bureaucratic capacity to follow new legal arrangements and regulations, and to fulfill economic procedures such as tax payments on time.

In the field, three types of tactics developed by small shopkeepers against changing socio-economic conditions were observed. The first one is widening or changing the range of products and services within the borders of their professions, which eases to adapt not only minor temporal transformations but also macro-economic, legal and technological changes, which affect the fundamental structure of the profession. It necessitates a kind of far-seeing ability to foresee and confront sectoral changes and transitions. The second tactic is developing customer-specific services, in other words special, boutique, personal, tailor made services addressing their clients. The third and last one is creating close relations and informal solidarity networks not only with neighboring small shopkeepers, but also with customers and suppliers.


PDF View

References

  • Akarçay, E. ve Suğur, N. (2015). Dışarıda yemek: Eskişehir’de yeni orta sınıfın fast-food yeme-içme örüntüleri. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(1), 1−29. google scholar
  • Akgül, D. (2017). Ahilik kültüründeki etik ilkelerin günümüz işletmelerine yansımaları: Kırşehir İli örneği. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 8−26. Akyüz, K. C. (1995). Trabzon ilindeki küçük ve orta ölçekli orman ürünleri sanayi işletmelerinin sosyo ekonomik tahlili. (Yayımlanmamış orman endüstri mühendisliği yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. google scholar
  • Alkibay, S. ve Songür, N. (2000). Küçük işletmelerin demografik profilleri ve bazı sorun alanlarının belirlenmesine yönelik bir araştırma (OSTİM örneği). Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 39−61. google scholar
  • Aydın, G. (2014). Esnaf ve sanatkarların istihdama ilişkin sorunlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış çalışma ekonomisi yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. google scholar
  • Bali, R. N. (2008). Mayer mağazası ve Georg Mayer. Türk Çarşısı: Şark’ta Ticaretin Püf Noktaları içinde (s. ix−xxxix). İstanbul: Kitabevi. google scholar
  • Barkan, Ö. (2011). Osmanlı İmparatorluğu’nda esnaf cemiyetleri. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 41(1−4), 39−46. google scholar
  • Bates, T. (1990). Entrepreneur human capital inputs and small business longevity. The Review of Economics and Statistics, 72(4), 551−559. doi:10.2307/2109594 google scholar
  • Bayat, A. (2006). Ortadoğu’da maduniyet: Toplumsal hareketler ve siyaset. (S. Deren ve Ö. Gökmen, Ed.). İstanbul: İletişim. google scholar
  • Baykara, T. (1992). İzmir ve İstanbul’un XIX. yüzyıl ortalarında esnaf listeleri. Tarih İncelemeleri Dergisi, 7(1), 1−15. google scholar
  • Baykul, A. (2009). Isparta il merkezindeki esnaf sorunları ve esnafın yerel ekonomi ile ilişkisi. (Yayımlanmamış i̇ktisat yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta. google scholar
  • Baykul, A. ve Dulupçu, M. A. (2009). Isparta il merkezindeki gıda hizmet sektöründe çalışan esnafın sorunları üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (10), 63−81. google scholar
  • Boratav, K. (2004). İstanbul ve Anadolu’dan Sınıf Profilleri. İmge Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Bozkurt, V. (2013). Toplumsal dönüşümün evreleri: Pre-endüstriyel, endüstriyel ve post-endüstriyel toplumlar. V. google scholar
  • Bozkurt ve N. Suğur (Ed.), Endüstri sosyolojisi içinde (2. bs., s. 2−35). Ankara: Anadolu Üniversitesi. google scholar
  • Buğra, A. (2015). Devlet ve işadamları. (F. Adaman, Çev.) (9. bs.). İstanbul: İletişim. google scholar
  • Bush, M. (2016). Strategies affecting the sustainability of small businesses. (Doctor of Business Administration (D.B.A.)). http://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/1961 adresinden erişildi. google scholar
  • Carlisle, E. ve Flynn, D. (2005). Small business survival in China: Guanxi, legitimacy, and social capital. Journal of Developmental Entrepreneurship, 10(1), 79−96. google scholar
  • Certeau, M. de. (2009). Gündelik hayatın keşfi. (L. Arslan Özcan, Çev.) (1.baskı.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları. google scholar
  • Cındık, H. ve Akyüz, K. C. (1998). Trabzon ilindeki küçük ve orta ölçekli orman ürünleri sanayi işletmelerinin yapısı, sorunları ve çözüm önerileri. Journal of Agriculture and Forestry, (22), 7−11. google scholar
  • Çam, A. V. ve Kabadayı, T. (2017). Esnafların karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri: Gümüşhane İlinde bir uygulama. Global Journal of Economics and Business Studies, 6(11), 98−108. google scholar
  • Çelebi, A. K., Yanıkkaya, H., Gökbunar, R., Altın Gülova, A. ve Pala, M. (2009). Avrupa Birliği yolunda esnaf ve sanatkârlar. Manisa: Manisa Esnaf ve Sanatkârları Odaları Birliği (MESOB). google scholar
  • Deniz, A. Ç. (2015). Öğrenci işi: Üniversite öğrencilerinin gündelik hayatı: İstanbul örneği (2. bs.). İstanbul: İletişim. google scholar
  • Deniz, A. Ç. ve Kentel, F. (2016). De Certeau: Operasyonlar, strateji, taktik ve kent. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 9(25), 747−761. google scholar
  • Dönmez, A. (2013). Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin finansal sorunları: Karabük ili örneği. (Yayımlanmamış i̇şletme yüksek lisans tezi). Karabük Üniversitesi, Karabük. google scholar
  • Duneier, M. (1999). Sidewalk. New York: Farrar, Straus and Giroux. google scholar
  • Ender, R. (2015). Kolay gelsin: Meslekler ve mekanlar (2. bs.). İstanbul: İletişim. google scholar
  • Ergenç, Ö. (1984). Osmanlı şehrindeki “mahalle”nin işlev ve nitelikleri üzerine. Osmanlı Araştırmaları, (4), 69−78. google scholar
  • Eyice, S. (2011). İstanbul’da “yayla” cami’leri ve şehrin tarihî topoğrafyasının yanlış îzah edilen bir meselesi. Tarih Dergisi, 7(10), 31−42. google scholar
  • Faroqhi, S. (2014). Orta halli Osmanlılar. (H. Çalışkan, Çev.) (2. bs.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Flynn, D. ve Luodan, X. (2002). Small business survival. Journal of East-West Business, 7(4), 79−94. google scholar
  • Freyer, H. (1957). XIX. ve XX. Yüzyılların Sosyal Tarihi Üzerine (Marx Sosyolojisinin Bir Tenkidi). Tarih Araştırmaları Dergisi, (1), 39-51. google scholar
  • Gavcar, E., Uçma, T. ve Köroğlu, Ç. (2006). Seyyar pazar esnafının sorunları ve çözüm önerileri (Muğla İli örneği).İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 133−142. google scholar
  • Genç, M. (2017). Osmanlı İmparatorluğu’nda devlet ve ekonomi (14. bs.). Ötüken Neşriyat. google scholar
  • Gökalp-Yılmaz, G. (2013). Tactics in daily life practices and different forms of resistance: The case of Turks in Germany. Procedia—Social and Behavioral Sciences, World Conference on Psychology and Sociology 2012, 82, 66−73. doi:10.1016/j.sbspro.2013.06.226 google scholar
  • Gökalp-Yılmaz, G. (2014). The voice of invisible pluralities in everyday life: Resistance in everyday life and German Turks as a case study. International Journal of Arts & Sciences, 07(05), 41−48. google scholar
  • Gökalp-Yılmaz, G. (2017). Gündelik hayat sosyolojisinden kente ve kültüre bakmak: Certeau’cu bir taktik alanı olarak kent. C. Ergun ve S. Öğrekçi (Ed.), Sosyal Bilimlerde Kültür Tartışmaları içinde (1. bs., s. 64−78). Ankara: Gece Ki̇tapliği. google scholar
  • Gökalp-Yılmaz, G. ve Tuna, M. (2014). Considering everyday life practices as tactics for a new perspective for German Turks. G. Raţă, H. Arslan ve P.-L. Runcan (Ed.), Interdisciplinary Perspectives on Social Sciences içinde (s. 1−11). Cambridge Scholars Publishing. google scholar
  • Göksu, G. (2017, 15 Ağustos). Mahallem İstanbul 1-6. CNN Türk. cnnturk.com/video/turkiye/sanat-merkezlerinekim-nasil-ulasiyor-mahallem-istanbul-4 adresinden erişildi. google scholar
  • Gündüz, N. ve Eraslan, İ. (2013). Dindarlık ve dünyevileşme arasında İslam ve insan (C. 2, s. 359−368). VII. Ulusal Sosyoloji Kongresi, sunulmuş bildiri, Ankara: Sosyoloji Derneği. google scholar
  • Haug, M. R. (1996). Profesyonelleşmeme: Gelecek için alternatif bir hipotez. Z. Cirhinlioğlu (Ed.), Meslekler ve sosyoloji içinde (s. 129−150). Ankara: Gündoğan Yayınları. google scholar
  • Işık, O. ve Pınarcıoğlu, M. M. (2015). Nöbetleşe yoksulluk: Gecekondulaşma ve kent yoksulları: Sultanbeyli örneği (10. bs.). İstanbul: İleti̇şi̇m Yayinlari. google scholar
  • Jacobs, J. (2017). Büyük Amerikan şehirlerinin ölümü ve yaşamı. (B. Doğan, Çev.) (3. bs.). Metis Yayınları. google scholar
  • Kalleberg, A. L. ve Leicht, K. T. (1991). Gender and organizational performance: Determinants of small business survival and success. The Academy of Management Journal, 34(1), 136−161. google scholar
  • Keck, M. ve Sakdapolrak, P. (2013). What is social resilience? Lessons learned and ways forward. Erdkunde, 67(1), 5−19. doi:10.3112/erdkunde.2013.01.02 google scholar
  • Kenar mahalle. (t.y.).Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.593fef9f0b3aa7.15638340 adresinden erişildi. google scholar
  • Kenar semt. (t.y.).Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.593fef9f0b3aa7.15638340 adresinden erişildi. google scholar
  • Keyder, Ç. (2015). Türkiye’de Devlet ve Sınıflar (20. bs.). İleti̇şi̇m Yayinlari. google scholar
  • Kılıçlı, Y. ve Aygün, M. (2018). KOBİ’lerin finansman sorunları ve çözüm önerileri: Van Organize Sanayi Bölgesi üzerine bir inceleme. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 71−88. google scholar
  • Kırlı, C. (2016). İstanbul’da hemşehrilik tabanlı tabakalar/yoğunlaşmalar. C. Yılmaz (Ed.), Antik Çağ’dan XXI. Yüzyıla Büyük İstanbul Tarihi (10 Cilt) içinde (ss. 72-79). İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları. google scholar
  • Kırlı, C. ve Başaran, B. (2011). 18. Yüzyıl sonlarında Osmanlı esnafı. F. Demirel (Ed.), Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Esnaf ve Ticaret içinde (s. 7−20). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. google scholar
  • Kızılay, Ş. E. (2011). Küreselleşme, madun kamusallığı ve taktikler: Afyon Çavuşbaş mahallesi örneği. İdeal Kent: Kent Araştırmaları Dergisi, (3), 94−129. google scholar
  • Koyagialo, K. F. (2016). Small business survivability beyond five years. (Doctor of Business Administration (D.B.A.)). http://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/2554 adresinden erişildi. google scholar
  • Koyuncu, M. (1999). Türkiye’de ve dünyada küçük ve orta büyüklükteki işletme tanımı. Öneri Dergisi, 2(11),169−174. doi:10.14783/maruoneri.685762 google scholar
  • Küçükaşcı, M. S. ve Yel, A. M. (2003). Mahalle. İslam Ansiklopedisi (TDV). Ankara: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi. http://www.islamansiklopedisi.info/ adresinden erişildi. google scholar
  • Küçükerman, Ö. ve Mortan, K. (2010). Çarşı, pazar, ticaret ve Kapalıçarşı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. google scholar
  • Mardin, Ş. (1991). Tanzimat’tan Sonra Aşırı Batılılaşma. Türk Modernleşmesi: Makaleler 4 içinde (1. bs., ss. 23-81). İstanbul: İletişim. google scholar
  • Modilim, P. (2016). Strategies for growing and sustaining successful small businesses. (Doctor of Business Administration (D.B.A.)). http://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/3050 adresinden erişildi. google scholar
  • Öncü, A. ve Weyland, P. (Ed.). (2005). Mekan, kültür, iktidar: Küreselleşen kentlerde yeni kimlikler. (L. Şimşek ve N. Uygun, Çev.). İletişim Yayınları. google scholar
  • Öz-Alp, Ş. (1970). Küçük işletme kavramı ve bu kavrama ilişkin ölçülerin tespiti. Eskişehir İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Dergisi, 6(2), 1−17. google scholar
  • Özdemir, H. A. (Ed.). (2013). Yeni İpek Yolu Dergisi: Konya Kitabı XIV: Ahilik, Ahilik Teşkilatı ve Konya’daki İzleri. Konya: Konya Ticaret Odası. google scholar
  • Özdemir, M. Ç. ve Salt, A. M. (2019). Esnaf kültüründeki değişim: Sakarya esnafları üzerine bir araştırma. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 364−398. google scholar
  • Özgener, Ş. (2003). Büyüme sürecindeki KOBİ’lerin yönetim ve organizasyon sorunları: Nevşehir un sanayii örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (20), 137−161. google scholar
  • Özsan, G. (2019). Cinsiyet, Dükkan ve Semt – Moda’nın Esnaf Kadınları. Libra Kitapçılık Ve Yayıncılık. google scholar
  • Öztürk, C. (2017). Küresel zincirlere eklemlenme: Türkiye’de kapitalizmin gelişme dinamikleri ve KOBİ’ler. Fiscaoeconomia, 1(1), 99−113. doi:10.25295/fsecon.281594 google scholar
  • Rancière, J. (2009). Filozof ve yoksulları. (A. U. Kılıç, Çev.). İstanbul: Metis. google scholar
  • Rancière, J. (2015). Cahil hoca: Zihinsel özgürleşme üstüne beş ders. (S. Kılıç, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. google scholar
  • Sarıal, F. (2016, 22 Ağustos). İskenderpaşa Mahallesi Muhtarı ile görüşme. google scholar
  • Scott, J. C. (2018). Tahakküm ve direniş sanatları: Gizli senaryolar. (A. Türker, Çev.) (3. bs.). İstanbul: Ayrıntı. google scholar
  • Seçer, Ş. (2013). Meslekler. V. Bozkurt ve N. Suğur (Ed.), Endüstri sosyolojisi içinde (2. bs., s. 2−35). Ankara: Anadolu Üniversitesi. google scholar
  • Sennett, R. (2011). Yeni kapitalizmin kültürü. (A. Onacak, Çev.) (2. bs.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Sennett, R. (2013). Zanaatkâr. (M. Pekdemir, Çev.) (2. bs.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. google scholar
  • Suğur, N. (2013). Yeni yönetim metotları. V. Bozkurt ve N. Suğur (Ed.), Endüstri sosyolojisi içinde (2. bs., s. 2−35). Ankara: Anadolu Üniversitesi. google scholar
  • Sunar, L. (2016). Türkiye sosyo-ekonomik statü (SES) endeksi geliştirme projesi ( No: 113K506). İstanbul: TÜBİTAK. google scholar
  • Şatıroğlu, A. ve Okan, O. (2011). Çarşı—Esnaf: Kapalıçarşı. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası. google scholar
  • Şeker, M. (2017). Mahallem İstanbul. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi ve İSTKA. google scholar
  • Toprak, Z. (1995, Yaz). Tüketim örüntüleri ve Osmanlı mağazaları. Cogito, Dünya Büyük Bir Mağaza(5), 25-28. google scholar
  • Tunç, N. (2016). İyi esnaf. TRT Belgesel. https://www.youtube.com/watch?v=n8GrIfrrE2A adresinden erişildi. Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK). (2008). Esnaf ve Sanatkar Raporu: Mevcut Durum, Sorunlar, Öneriler. Ankara. google scholar
  • Ulusoy, C. (2015). Taşrada kent ve aydın: Bursa örneği (1930−1950). (Yayımlanmamış doktora tezi). Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi Anabilim Dalı, İstanbul. google scholar
  • Yıldız, A., Gavcar, E. ve Kavacık, M. (2013). Dalaman esnafının sorunları ve çözüm önerileri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 122−134. google scholar
  • Yılmaz, A. (2013). 1930’lu yıllarda Cumhuriyet Halk Fırkası (Partisi), iktisadi kriz ve küçük esnaf. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 11(21), 59−90. google scholar
  • Yücel, F. (2008). Kent esnaf ve zanaatkârlarının ekonomik sorunları, tehditler ve çözüm önerileri. Toplumsal Güvenlik ve Yerel Siyaset, 67−73. google scholar
  • Yücel, F., Bardakçı, A., Hacıloğlu, Ş. B., Karagöz, M., Yanıkkaya, H. ve Çiftçi, H. (2008). Kent Esnaf ve Zanaatkarların Sorunları ve Çözüm Önerileri. Ankara: Kent Araştırmaları Merkezi (KAM). google scholar

Citations

Copy and paste a formatted citation or use one of the options to export in your chosen format


EXPORT



APA

Akyurt, M.A. (2020). How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers. Journal of Economy Culture and Society, 0(1), 291-314. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0093


AMA

Akyurt M A. How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers. Journal of Economy Culture and Society. 2020;0(1):291-314. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0093


ABNT

Akyurt, M.A. How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers. Journal of Economy Culture and Society, [Publisher Location], v. 0, n. 1, p. 291-314, 2020.


Chicago: Author-Date Style

Akyurt, Mehmet Ali,. 2020. “How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 1: 291-314. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0093


Chicago: Humanities Style

Akyurt, Mehmet Ali,. How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 1 (Dec. 2024): 291-314. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0093


Harvard: Australian Style

Akyurt, MA 2020, 'How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers', Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 1, pp. 291-314, viewed 27 Dec. 2024, https://doi.org/10.26650/JECS2019-0093


Harvard: Author-Date Style

Akyurt, M.A. (2020) ‘How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers’, Journal of Economy Culture and Society, 0(1), pp. 291-314. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0093 (27 Dec. 2024).


MLA

Akyurt, Mehmet Ali,. How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers.” Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 1, 2020, pp. 291-314. [Database Container], https://doi.org/10.26650/JECS2019-0093


Vancouver

Akyurt MA. How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers. Journal of Economy Culture and Society [Internet]. 27 Dec. 2024 [cited 27 Dec. 2024];0(1):291-314. Available from: https://doi.org/10.26650/JECS2019-0093 doi: 10.26650/JECS2019-0093


ISNAD

Akyurt, MehmetAli. How to Cope with Socio-economic Change: Tactics Developed by Small Shopkeepers”. Journal of Economy Culture and Society 0/1 (Dec. 2024): 291-314. https://doi.org/10.26650/JECS2019-0093



TIMELINE


Submitted14.11.2019
Accepted29.01.2020
Published Online11.09.2020

LICENCE


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


SHARE




Istanbul University Press aims to contribute to the dissemination of ever growing scientific knowledge through publication of high quality scientific journals and books in accordance with the international publishing standards and ethics. Istanbul University Press follows an open access, non-commercial, scholarly publishing.