Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/arcp.1669312   IUP :10.26650/arcp.1669312    Tam Metin (PDF)

Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu

İlker Kömbe

“İnsan, doğası gereği şehir öncesi toplumda ve şehirli toplumda yaşayan canlıdır” ilkesi, Aristoteles’in siyaset felse fesi ve İslâm siyaset felsefesinde insanın toplumsallığını açıklamak için hareket noktası olarak kabul edilmektedir. Bu ilkenin “doğası gereği” ifadesini odağına alan bu makalenin konusu, Aristoteles’in ve Platon’un siyaset felsefesi ile İslâm siyaset felsefesi açısından, şehir öncesi toplum ve şehirli toplumun kaynağı, nedeni, doğallığı ve zorun luluğu problemidir. Sofistler ve Kinikler ile İbn Haldûn, problemle ilgili karşılaştırma yapabilme amacıyla makalenin kapsamına alınmıştır. Bu problem, gerekli durumlarda birincil ve modern çalışmalardan doğrudan alıntı yapılan daha ziyade ise ilgili kaynaklardaki muhtevayı yeterli şekilde yansıtan bir yöntem izlenerek analiz edilmektedir. Makalede ulaşılan ana sonuçlar şunlardır: “Doğası gereği” ifadesi, insanın toplumsallığının kaynağıdır; bu kaynak, Aristoteles ve Meşşâî İslâm felsefesinin doğa teorisi bağlamında beden ve nefsin etkileşiminden meydana gelen insan doğasıdır. İbn Haldûn’a göre, toplumsal varoluş insan doğasıyla açıklanabilse de toplum türleri ve bu toplum ların yaşam tarzları, çevresel koşullarla, yani dış doğayla belirlenmektedir. Sofistler için, şehir devleti, uzlaşmayla yapay olarak kurulmaktadır. Kinikler’e göre, şehir devleti toplumu, zorunlu değildir, hatta gereksizdir. Platon ve İslâm siyaset felsefesi açısından, insanların toplumda yaşamak zorunda olmalarının nedeni, insan doğasının birden fazla işte uzman olmayı mümkün kılacak yeterlilikten yoksun olmasıdır.

Anahtar Kelimeler: Toplumşehirinsan doğasıdoğallıkzorunluluk
DOI :10.26650/arcp.1669312   IUP :10.26650/arcp.1669312    Tam Metin (PDF)

The Source, Cause, Naturality and Necessity of Human Sociality in Ancient Greek and Islamic Political Philosophy

İlker Kömbe

The principle of ‘Man is a creature that lives in precity and city societies by nature’ is accepted as the starting point for explaining human sociality in Aristotle’s political philosophy and Islamic political philosophy. Focusing on the expression ‘by nature’ of this principle, the subject of this article is the problem of the source, cause, naturality and necessity of precity society and city society in terms of the political philosophy of Aristotle and Plato and the political philosophy of Islam. Sophists, Cynics and Ibn Khaldun were also included in the article in order to make comparisons. This problem is analyzed by following a method that quotes primary and modern studies directly where necessary, but rather adequately reflects the content of the relevant sources. The conclusions reached in the article are as follows: The expression ‘by nature’ is the source of human sociality; this source is human nature, which consists of the interaction of body and soul in the context of the theory of nature of Aristotle and Peripatetic Islamic philosophy. According to Ibn Khaldun, although social existence can be explained by human nature, types of societies and their lifestyles are determined by environmental conditions. For the Sophists, the city state is artificially established through convention. According to the Cynics, city state is not necessary or even unnecessary. From the perspective of Plato and Islamic political philosophy, the reason why people have to live in society is that human nature lacks the capacity to be an expert in more than one profession.

Anahtar Kelimeler: Societycityhuman naturenaturalitynecessity

GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


The principle of ‘Man is a creature that lives in precity and city societies by nature’ is accepted as the starting point for explaining human sociality in Aristotle’s political philosophy and Islamic political philosophy. Focusing on the expression ‘by nature’ of this principle, the subject of this article is the problem of the source, cause, naturality and necessity of precity society and city society in terms of the political philosophy of Aristotle and Plato and the political philosophy of Islam. Sophists, Cynics and Ibn Khaldun were also included in the article in order to make comparisons.

According to Aristotle's political philosophy and Islamic political philosophy, human nature is the source of sociality in the sense of precity and city societies. By human nature, not only the physical biological existence of man is meant, but also the soul intellect existence of man. In other words, the inner nature of man is understood as the interaction between physical nature and mental nature. Considering this interaction, the desire, tendency or inclination to realize the precity and city society forms potentially present in physical nature constitutes the source of human social life. The human soul, in connection with the forces of desire and anger, is directly related to the precity form of society, and determines the survival purpose of this society through the satisfaction of bodily needs and affects the social tendency in physical nature by activating it for the realization of this purpose. The rational nature, which corresponds to the form and purpose of city society, determines the lifestyle and purpose of urban society, that is, it mobilizes society to achieve the goal of good life and perfection by satisfying psychological and rational needs through virtues, crafts, sciences and philosophy.

In ancient Greek political philosophy, it can be said that the Sophists, who emphasized that the city state form was established artificially rather than naturally, as it was a product of consensus among the citizens who constituted the society, differed from Aristotle's naturalistic theory in this respect. Cynics, on the other hand, oppose the idea that city state society is necessary because it eliminates freedom and is artificially established. While Ibn Khaldun attributes the social existence of man in relation to nutrition and security to the solidarity and aggression instincts present in human nature, he states that the lifestyle and livelihoods of the noncity, rural community and the lifestyle and livelihoods of the city, settled society stem from habits determined by man's external and second nature, such as climate and geography. It is possible to say that Ibn Khaldun is in common with the philosophers of political philosophy's idea of human nature in the sense of bodily nature, in terms of explaining the source of social existence with the inner nature of man. On the other hand, Ibn Khaldun's basing the lifestyles and livelihoods of the rural and city communities on the external nature surrounding man or on man's second nature differentiates him from the political philosophers' idea of man's inner naturerational nature.

In Plato's political philosophy and Islamic political philosophy, while explaining the necessity as well as the naturalness of sociality, a similarity is established between the human body, which has an organic and hierarchical functioning, and society, and it is claimed that people, like organs, are inherently different in terms of talents and aptitudes, and therefore it is necessary for people who are experts in different professions to help each other and complete their deficiencies. In addition, Aristotle bases the necessity of social life on the approach that life alone belongs to wild animals and God. While explaining this necessity in Islamic political philosophy, the idea that life outside of society is not suitable for virtue is emphasized.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Adıgüzel, Nuri. “Meşşai İslâm Filozoflarında “Tabiat” Kavramı”. Dinî Araştırmalar 5/13 (Mayıs-Ağustos 2002): 41-56. google scholar
  • Agamben, Giorgio. Kutsal İnsan, Çeviren İsmail Türkmen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001. google scholar
  • Anfinsen, Roar. “Nature and The Political Ideal of Aristotle.” Revista Internacional de Filosofia Suplemento 20 (2015): 145-161. google scholar
  • Aristoteles. Nikomakhos’a Etik, Çeviren Saffet Babür. Ankara: BilgeSu Yayınları, 2007. google scholar
  • Aristoteles. Politika, Çeviren Özgüç Orhan. İstanbul: Pinhan Yayınları, 2018. google scholar
  • Aristoteles. Fizik, Çeviren Saffet Babür. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2023. google scholar
  • Arslan, Ahmet. İlkçağ Felsefesi Tarihi Sofistlerden Platon’a. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2006. google scholar
  • Arslan, Ahmet. İlkçağ Felsefesi Tarihi Aristoteles. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007. google scholar
  • Barwicka-Tylek, Iwona. “Aristotle’s Concept of Zoon Politikon: on political benefits oh being not too perfect.” Horyzonty Polityki 15 (2024/50): 229-242. google scholar
  • Câbirî, Muhammed Âbid. İbn Haldun’un Düşüncesi Asabiyet ve Devlet. Çeviren Muhammet Çelik. İstanbul: Mana Yayınları, 2018. google scholar
  • Chappell, Timothy. “Naturalism in Aristotle’s Political Philosophy.” A Companion to Greek and Roman Political Thought. ed. Ryan K. Balot. 382-399. United Kingdom: Blackwell Publishing, 2009. google scholar
  • Chen, Siyi. “Aristotle on The Senses of Nature and The Naturalness of The City.” Mnemosyne A Journal of Classical Studies (2017): 1-22. google scholar
  • Cohen, Martin. Platon’dan Mao’ya Siyaset Felsefesi. Çeviren Hamdi Bravo. Ankara: Fol Kitap, 2020. google scholar
  • Dale, Stephen Frederic. Marakeş’in Portakal Ağaçları İbn Haldun ve İnsan Bilimi. Çeviren Ayşecan Ay, Canan Coşkan. İstanbul: Say Yayınları, 2018. google scholar
  • Devvânî, Celâleddîn. Ahlâk-ı Celâlî. Çeviren Ejder Okumuş. Ankara: Fecr Yayınları, 2019. google scholar
  • Fârâbî. el-Medînetü’l-Fâzıla. Hazırlayan ve Çeviren Yaşar Aydınlı. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2018. google scholar
  • Gökdağ, Kamuran. İktidar Teleolojisi İbn Haldun’un Toplum ve Siyaset Düşüncesinde Asabiyet. İstanbul: Klasik Yayınları, 2019. google scholar
  • Gutas, Dimitri. (2004). “The meaning of madanî in al-Fârâbî’s “political” philosophy,” Mélanges de l’Université Saint-Joseph LVVI (2004): 259-282. google scholar
  • Gutas, Dimitri. (2024). “Fârâbî’nin “Siyaset” Felsefesinde Medenî’nin Anlamı.” Çeviren Tanju Toka. Özne Pragmatizm 41 (2024): 519-543. google scholar
  • İbn Bâcce, Ebû Bekr Muhammed. Şerhu’s-Sima‘ Aristoteles’in Fizik Şerhi. Çeviren Cahid Şenel. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2022. google scholar
  • İbn Haldûn, Ebû Zeyd Veliyyüddîn Abdurrahmân. Mukaddime, 1, thk. Abdullah Muhammed ed-Derviş. Dımaşk: Dâru Ya‘rub, 2004. google scholar
  • İbn Sînâ, Ebû Ali. Kitâbu’ş-Şifâ Metafizik. Çeviren Ekrem Demirli, Ömer Türker. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2004. google scholar
  • İbn Sînâ, Ebû Ali. Kitâbu’ş-Şifâ Fizik. Çeviren Muhittin Macit, Ferruh Özpilavcı. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2014. google scholar
  • İbn Rüşd, Ebü’l-Velîd Muhammed. Siyasete Dair Temel Bilgiler (ed-Darûrî fi’s-Siyase: Muhtasaru fi’s-Siyase li-Eflatun). Çeviren Muharrem Hilmi Özev. İstanbul: Bordo Siyah Yayınları, 2018. google scholar
  • Kınalızâde, Ali Çelebi. Ahlâk-ı Alâî. Hazırlayan Mustafa Koç. İstanbul: Klasik Yayınları, 2007. google scholar
  • Kirk, Gregory. “Natural Tensions in Aristotle’s Polis and Their Contemporary Manifestations.” Springer Nature (2018): 1-11. google scholar
  • Koca, Engin. “Aristotelesçi Sistemde Fizik ve Sanat İlişkisi.” Dîvân Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi 22/43 (2017/2): 1-23. google scholar
  • Kocaman, Ayşe Çiğdem. “Aristoteles’te İnsan Doğası, Etik ve Siyaset İlişkisi.” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 39/1 (2022): 296-311. google scholar
  • Korkut, Şenol. “İbn Haldun’un ‘es-Siyâsetü’l-medeniyye’ Teorisini Eleştirisi.” İslâm Araştırmaları Dergisi 15 (2006): 115-140. google scholar
  • Köse, Hızır Murat. “Siyaset.” Diyanet İslâm Ansiklopedisi 37 (2009): 294-299. google scholar
  • Lord, Carnes. “Aristoteles.” Siyaset Felsefesi Tarihi. ed. Leo Strauss, Joseph Cropsey, Çeviren Birdal Akar. İstanbul: Babil Kitap, 2022, 141-179. google scholar
  • Luck, Georg. Köpeklerin Bilgeliği Antikçağ Kiniklerinden Metinler. Çeviren Oğuz Özügül. İstanbul: Say Yayınları, 2011. google scholar
  • Macit, Muhittin. İbn Sînâ’da Doğa Felsefesi ve Meşşâî Gelenekteki Yeri. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2013. google scholar
  • Oraldi, Antonio. “Human and Non-Human Political Animals: Aristotle’s ‘Metaphysical Biology’ As The Basis Of Political Animality.” Naturaleza y Libertad Revista de Estudios İnterdisciplinares (2023): 141-161. google scholar
  • Pekcan, Ali. “İhtiyaç Kavramı ve İbn Haldun’un Umran Teorisine Etkileri.” İslâmî Araştırmalar Dergisi 4.16 (2003): 524-532. google scholar
  • Peters, Francis E. Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü. Hazırlayan ve Çeviren Hakkı Hünler. İstanbul: Paradigma Yayıncılık, 2004. google scholar
  • Platon. Devlet. Çeviren Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1992. google scholar
  • Rohde, Erwin. Psykhe. Yunanlarda Ruhlar Kültü ve Ölümsüzlük İnancı. Çeviren Özgüç Orhan. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2020. google scholar
  • Ross, David. Aristoteles. Çeviren Ahmet Arslan, vd. İstanbul: Kabalcı Yayınları, 2002. google scholar
  • Sağsöz, Ozan. İbn Haldun’un Mukaddime’sinde Maişet Yolları. İstanbul: Vakıfbank Yayınları, 2019. google scholar
  • Strauss, Leo. Klasik Siyaset Felsefesinde Şehir ve İnsan. Çeviren Birdal Akar. İstanbul: Babil Kitap, 2024. google scholar
  • Şar, Güvenç. Sofistik Düşüncenin Arka Planı Dissoi Logoi Üzerine Yorumlar. İstanbul: Dergâh Yayınları, 2017. google scholar
  • Şenel, Alâeddin. Siyasal Düşünceler Tarihi. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1995. google scholar
  • Şirvânî, Mehmet Emin. el-Fevâidü’l-Hâkâniyye. Editör Ahmet Kâmil Cihan. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2019. google scholar
  • Taşköprîzâde, Ahmed Efendi. Şerhu’l-Ahlâki’l-Adudiyye. Çeviren Mustakim Arıcı. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı, 2014. google scholar
  • Taylor, Alfred Edward. Platon, Bilgi, Ruh ve Devlet. Çeviren Cengiz İskender Özkan. Ankara: Fol Kitap, 2021. google scholar
  • Tiryaki, Mehmet Zahit. “İbn Sînâ’nın Kitâbü’n-Nefs’inde Beden ve Bedensellik”. İnsan Nedir? İslam Düşüncesinde İnsan Tasavvurları. Editör Ömer Türker, İbrahim Halil Üçer. İstanbul: İlem Yayınları, 2019, 371-431. google scholar
  • Toksöz, Hatice. İslâm Düşüncesinde Sevgi Teorileri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2016. google scholar
  • Topdemir, Hüseyin Gazi. “Aristoteles’in-Doğa-Fizik Felsefesi”. Felsefe Dünyası 39 (2004/1): 3-19. google scholar
  • Tûsî, Nasîruddin. Ahlâk-ı Nâsırî. Çeviren Anar Gafarov, Zaur Şükürov. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2007. google scholar
  • Türker, Ömer. “İbn Haldun’un Mülk Teorisi: Toplumbilimini Yeniden Düşünmenin İmkânı”. Kavram Geliştirme Sosyal Bilimlerde Yeni İmkanlar, ed. Kübra Bilgin Tiryaki, Lütfi Sunar. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2016, 173-199. google scholar
  • Üçer, İbrahim Halil. “İbn Sînâcı İnsan Tasavvurunu Yeniden Düşünmek: Madde, Doğa ve İnsanî Haller.” İnsan Nedir? İslam Düşüncesinde İnsan Tasavvurları. ed. Ömer Türker, İbrahim Halil Üçer. İstanbul: İlem Yayınları, 2019, 335-371. google scholar
  • Welnak, Shawn C. “Priority, Nature, And Political Animals In Aristotle’s Politics.” Cygnifiliana: Essays in Classics, Comparative Literature, and Philosophy Presented to Professor Roy Arthur Swanson on the Occasion of his Seventy-Fifth Birthday. New York: Peter Lang Publishing, 2005, 190-213. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Kömbe, İ. (2025). Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu. Felsefe Arkivi, 0(62), 28-43. https://doi.org/10.26650/arcp.1669312


AMA

Kömbe İ. Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu. Felsefe Arkivi. 2025;0(62):28-43. https://doi.org/10.26650/arcp.1669312


ABNT

Kömbe, İ. Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu. Felsefe Arkivi, [Publisher Location], v. 0, n. 62, p. 28-43, 2025.


Chicago: Author-Date Style

Kömbe, İlker,. 2025. “Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu.” Felsefe Arkivi 0, no. 62: 28-43. https://doi.org/10.26650/arcp.1669312


Chicago: Humanities Style

Kömbe, İlker,. Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu.” Felsefe Arkivi 0, no. 62 (Aug. 2025): 28-43. https://doi.org/10.26650/arcp.1669312


Harvard: Australian Style

Kömbe, İ 2025, 'Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu', Felsefe Arkivi, vol. 0, no. 62, pp. 28-43, viewed 14 Aug. 2025, https://doi.org/10.26650/arcp.1669312


Harvard: Author-Date Style

Kömbe, İ. (2025) ‘Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu’, Felsefe Arkivi, 0(62), pp. 28-43. https://doi.org/10.26650/arcp.1669312 (14 Aug. 2025).


MLA

Kömbe, İlker,. Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu.” Felsefe Arkivi, vol. 0, no. 62, 2025, pp. 28-43. [Database Container], https://doi.org/10.26650/arcp.1669312


Vancouver

Kömbe İ. Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu. Felsefe Arkivi [Internet]. 14 Aug. 2025 [cited 14 Aug. 2025];0(62):28-43. Available from: https://doi.org/10.26650/arcp.1669312 doi: 10.26650/arcp.1669312


ISNAD

Kömbe, İlker. Antik Yunan ve İslâm Siyaset Felsefesinde İnsanın Toplumsallığının Kaynağı, Nedeni, Doğallığı ve Zorunluluğu”. Felsefe Arkivi 0/62 (Aug. 2025): 28-43. https://doi.org/10.26650/arcp.1669312



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim02.04.2025
Kabul13.06.2025
Çevrimiçi Yayınlanma17.06.2025

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ



İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.