Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/arcp2019-589797   IUP :10.26650/arcp2019-589797    Tam Metin (PDF)

Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu

Nermin Urgancı

Thomas Mann (1875-1955), 20. Yüzyıl edebiyatına büyük yön vermiş ve kendisinden de oldukça söz ettiren bir yazar olmuştur. Romanlarının yazarı olmasının dışında karşıtların ustası olarak da tanınmaktadır. Özellikle Buddenbrooks (1901), Venedik’te Ölüm (1912), Büyülü Dağ (1924) adlı yapıtları dünya edebiyatında yazıldığı günden bugüne değin okurlarında aynı tutkuyu yaratmaya devam etmektedir. Bu yapıtlar kimi zaman edebiyatın, psikanalizin konusu olurken kimi zamanda felsefede adından oldukça söz ettirmiştir. Özellikle felsefi açıdan Büyülü Dağ adlı yapıtı incelemek, araştırmaya başlama nedenlerimiz arasında yer almaktadır. İncelememiz boyunca modernist özellikleri sergilemenin yanında, yapıtın çağa ayna tutan yönlerini de ortaya koyacağız. Büyülü Dağ, 19. Yüzyılda hızla yayılmış ve çaresi bulunamayan ama araştırılmaya devam eden verem hastalığından mustarip kişilerin sağlıklarına tekrar kavuşabilmek için gönderilen bir sanatoryumda geçmektedir. Temiz hava, iyi beslenme, zengin bir diyet, hafif egzersiz vaat eden tüberküloz sanatoryumları için yüksek dağlara sahip İsviçre seçilmiştir. Davos kasabasındaki hastaneler, zengin hastaların lekelerini gidermeye çalışırken bir yandan da onları olabildiğince disiplinli bir yaşama zorlamışlardır. Lekeli insanların sanatoryuma gelişi, yeryüzüne bir daha dönmek istememeleri araştırmamızın başlıkları arasında yer almaktadır. Bizim için asıl ilginç olan şey ise yeryüzü ve kasabanın büyülü dağları arasında geçen olay dizileri olmuştur. Dünyaya ait olan bu yerlerin nasıl oluyor da insanlar tarafından farklı algılanıyor oluşu romanın anlatımı boyunca göz önünde tutacağımız şey olacaktır.

Anahtar Kelimeler: Modernizmlekeyeryüzüzamanhızyaşam
DOI :10.26650/arcp2019-589797   IUP :10.26650/arcp2019-589797    Tam Metin (PDF)

An Interpretation of Thomas Mann's Magical Mountain in Terms of Modernism

Nermin Urgancı

Thomas Mann (1875-1955), was a leading figure in the 20th century and is writer who has been widely mentioned in world litetarure. He is known not only as the writer of milestone novels but also as the master of oppositions. The Buddenbrook’s Family (1901), The Death in Venice (1912), and The Magıc Mountain (1924) in particular are inspiring the same emotions in the readers of today as the day they were written. While these masterpieces have been the subject of literature research and psychoanalysis, they have also been of interest in the realm of philosophy. In particular, from the perspective of philosophy, The Magic Mountain, was the main concern of this study. This study will indicate both the modern aspects of the story as well as try to show how this work was a mirror for its time. The story takes place in a sanatorium where people who suffering from tuberculosis are sent to recover. This is an illness without remedy in its time and which was widespread through the 19th century. Switzerland, with its lofty mountains, was chosen as a location for tuberculosis senatoriums which offered fresh air, good nutrition, and light exercise. While the hospitals of Davos village tried to treat the patients’ lung spots, they also forced them to follow a life of dicipline. The fact that the “spotted” people went to the senatorium, with no intention of going back to their previous life is the main concern of this study. The most interesting fact here is the chain of events that connected earth to the mystical mountains of this town. The main issue will be the question of why people perceived this earthly place in such a different way

Anahtar Kelimeler: Modernismspotearth surfacetimespeedlife

PDF Görünüm

Referanslar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Urgancı, N. (0001). Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu. Felsefe Arkivi, 0(50), 79-96. https://doi.org/10.26650/arcp2019-589797


AMA

Urgancı N. Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu. Felsefe Arkivi. 0001;0(50):79-96. https://doi.org/10.26650/arcp2019-589797


ABNT

Urgancı, N. Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu. Felsefe Arkivi, [Publisher Location], v. 0, n. 50, p. 79-96, 0001.


Chicago: Author-Date Style

Urgancı, Nermin,. 0001. “Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu.” Felsefe Arkivi 0, no. 50: 79-96. https://doi.org/10.26650/arcp2019-589797


Chicago: Humanities Style

Urgancı, Nermin,. Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu.” Felsefe Arkivi 0, no. 50 (Feb. 2025): 79-96. https://doi.org/10.26650/arcp2019-589797


Harvard: Australian Style

Urgancı, N 0001, 'Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu', Felsefe Arkivi, vol. 0, no. 50, pp. 79-96, viewed 5 Feb. 2025, https://doi.org/10.26650/arcp2019-589797


Harvard: Author-Date Style

Urgancı, N. (0001) ‘Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu’, Felsefe Arkivi, 0(50), pp. 79-96. https://doi.org/10.26650/arcp2019-589797 (5 Feb. 2025).


MLA

Urgancı, Nermin,. Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu.” Felsefe Arkivi, vol. 0, no. 50, 0001, pp. 79-96. [Database Container], https://doi.org/10.26650/arcp2019-589797


Vancouver

Urgancı N. Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu. Felsefe Arkivi [Internet]. 5 Feb. 2025 [cited 5 Feb. 2025];0(50):79-96. Available from: https://doi.org/10.26650/arcp2019-589797 doi: 10.26650/arcp2019-589797


ISNAD

Urgancı, Nermin. Thomas Mann’ın Büyülü Dağ Adlı Yapıtının Modernizm Açısından Bir Yorumu”. Felsefe Arkivi 0/50 (Feb. 2025): 79-96. https://doi.org/10.26650/arcp2019-589797



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim04.03.2019
Son Revizyon14.03.2019
Kabul21.03.2019

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.