Makale


DOI :10.18368/IU/sk.14821   IUP :10.18368/IU/sk.14821    Tam Metin (PDF)

EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ

Aytül Kasapoğlu

Türkiye’de sosyoloji eğitimi Osmanlı İmparatorluğu döneminde İstanbul Darülfünunun’da Genç Osmanlı entelektüellerinden biri olan Ziya Gökalp’in verdiği derslerle başlamıştır. Kurucu olarak Ziya Gökalp, E. Durkheim’ in bir sanayi toplumu olan Fransa’da başta anomi olmak üzere toplumsal sorunları çözmek amacıyla birey yerine topluma öncelik tanıyan yaklaşımını, henüz sanayileşmemiş Osmanlı toplum ve devlet yapısını çöküşten kurtarmak için uygun bularak benimsemiştir. Durkheim’ın “fert yok cemiyet var” ünlü deyişiyle toplumda çatışma yerine dayanışmayı ön plana çıkaran ahlakçı ve bütüncü yaklaşımının politik amaçlarla benimsenmesi, Türkiye’de sosyolojinin bugün hala süregelen sosyoloji nedir ve sosyolog ne yapar gibi önemli kimlik sorunlarına sahip olmasının başlıca nedenlerinden biri olmuştur. Öte yandan Türkiye’de sosyolojinin akademik bir disiplin olarak ön plana çıkarken karşılığında ücret ödenen bir meslek olarak görülmemesi ve dolayısıyla eğitiminde mezunların istihdamının göz ardı edilmesi araştırmanın temel problemini oluşturmaktadır. Bu makale, öğrenci ve mezun sosyologlar ile onların velilerinin görüşlerini de kapsayan geniş bir ampirik çalışmanın özet bir sunumu olarak yayına hazırlanmıştır. Fenomonolojik nitel araştırma geleneği ilkelerine uygun olarak yürütülen çalışmadan elde edilen verilerin analizi, sorunların özünde sosyolojinin kimliğinin belirsizliğinin ve buna bağlı olarak da öğrenci ve mezunların beklentilerini karşılamaktan uzak bir eğitim verilmesinin yattığını ortaya koymuştur.

Anahtar Kelimeler: SosyolojikimlikeğitimfenomenolojiTürkiye.
DOI :10.18368/IU/sk.14821   IUP :10.18368/IU/sk.14821    Tam Metin (PDF)

PHENOMENOLOGICAL ANALYSIS OF PROBLEMS OF SOCIOLOGY ON ITS CENTENNIAL ANNIVERSERY IN TURKEY

Aytül Kasapoğlu

Sociology education in Turkey, started 100 years ago in 1914 at Istanbul University during the Ottoman Empire era led by lessons given by Ziya Gökalp, a young Ottoman intellectual. As a matter of fact Durkheim, the founder of sociology was trying to find  solutions for the problems of industrial societies by developing concepts such as “solidarity” to prevent “anomie”. At that time Ottoman Empire was neither an industrial nor modern society but Ziya Gökalp assessed Durkheim’ s views as appropriated to save the empire from collapsing. Because Durkheim’s sociology were holistic rather than particularistic. In other words the basis of his theory was “communitarian” rather than “individualistic” and applicable to build solidarity instead of conflict. All these background information show that sociology starting from its early foundation days has identity problems which are still continuing. Thus no body hardly knows what sociology is and what sociologists do in Turkey. this paper is limited to examine problems and status of sociology in Turkey based on the views of sociology students and graduates as well as their perants. In this study empirical phenomenological tradition is applied by carrying out deep interviews with 25 students and 20 graduates along with 25 parents. Findings revealed that the status of sociology in Turkey is below the expected level and both the status of sociology and its education at universities are interactively affect each other negatively. The risk for unemployment of sociologists along with identity problems require more attention to see sociology as a profession as well as a scientific discipline limited only in academic studies.

Anahtar Kelimeler: SociologyeducationidentityphenomenologyTurkey

PDF Görünüm

Referanslar

  • Akşit, B. (1986), “Türkiye’de Sosyoloji Araştırmaları: Bölmelenmişlikten Farklılaşma ve Çeşitlenmeye”, İç. Türkiye’de Sosyal Bilimlerin Gelişimi, (Der. Sevil Atauz), Ankara, Olgaç Yayını, s.187-238. google scholar
  • Alataş, S. F. (2010), “The Definition of Alternative Discourses”, İç. Facing an Unequal World, Challanges for a Global Sociology, (Der. Michael Burawoy, M. Chang ve M.F. Hsieh), s.139-158. google scholar
  • Arlı, A., Bulut, Y. (2008), “Türkiye’de Sosyoloji ile 100 Yıl: Mirası ve Bugünü”, Literatür Dergisi, 11, s. 13-32. google scholar
  • Ayalp, B. (2005), “Öğretmenler”, İç. Değişen Toplumda Karakter, (Der. Aytül Kasapoğlu), Ankara, Ütopya Yayını, s.66-96. google scholar
  • ASA (2013), Carrier in Sociology (www2.asanet.org/student/ career/homepage.html) google scholar
  • Berkes, N. (1978), Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, Doğu-Batı Yayını. google scholar
  • Bynum, J., Boyle, H., Presnall, N., Wemhaner, D. (1977), “Sociology as a Profession: A Graduate Seminar on Anticipatory Socialization”, Teaching Sociology, 2, 193-202. google scholar
  • Bulut, Y. (2014), “Türkiye’de Sosyolojinin 100. Yılı”, Sosyoloji Dergisi, 2014: 1-21. google scholar
  • Burawoy, M. (2004), “Public Sociologies: Contradictions, Dilemmas and Possibilities.” Social Forces, 82, 1603-1618. google scholar
  • Colaizzi, P. F. (1978), “Psychological Research as the Phenomenologist Views It”, In R. Vaile and M. King (eds.), Existential Phenomenological Alternatives for Psychology, New York, Oxford University, pp.48-71. google scholar
  • Collins, R. (1986), “Is 1980’s Sociology in the Doldurums”, American Journal of Sociology, 91, 1336-1355. google scholar
  • Collins, R. (1987), “Looking Forward or Looking Back? Reply to Denzin”, Amercian Journal of Sociology, 93, 180-184. google scholar
  • Cole, S. (1994), “Introduction: What’s Wrong With Sociology?”, Sociological Forum, 9, 129-131. google scholar
  • Coşkun, İ. (1991), “Sosyoloji Bölümünün Tarihine Dair”, 75. Yılında Türkiye’de Sosyoloji (ed. İ. Coşkun). İstanbul, Bağlam Yayını, ss.13-23. google scholar
  • Crafford, G. (2012), Video Gamers, London, Routledge. google scholar
  • Creswell. J. W. (1998), Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions, London, Saige. google scholar
  • Creswell, J. W. (2009), Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. London:Sage. google scholar
  • Davis, J. (1994), What’s Wrong With Sociology?, Sociological Forum, 9: 179-197. google scholar
  • Denzin, N. (1987), “The Death of Sociology in the 1980s: Comment on Collins”, American Journal of Sociology, 93: 175-180. google scholar
  • Depelteau, F., Powell C. (2013), (der.) Applying Relational Sociology: Relations, Networks and Society. New York: Palgrave. google scholar
  • Doğan, A. (2006), Osmanlı Aydınları ve Sosyal Darwinizm, Istanbul: Bilgi Üniversitesi Yayını. google scholar
  • Erickson, R. J. & Cottingham, M. D. (2014), “Family and Emotions”. In Handbook of the Sociology of Emotions: Volum II. (eds. J. Stets and J. H. Turner). Netherland: Springer. pp.359-383. google scholar
  • Gökalp, Z. (1970), Türkçülüğün Esasları, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. google scholar
  • Gökalp, Z. (1988), Türkleşmek, İslamlaşmak ve Muasırlaşmak, İstanbul: Toker Yayını. google scholar
  • Habermas, J. (1975), Legimation Crisis, (çev. Thomas McCarthy) Boston: Beacon. google scholar
  • Husserl, E. (1931), Ideas: General Introduction to Pure Phenomenology (D.Carr, trans) Evanston IL: North-western University Press. google scholar
  • ILO. (2011), Youth Employment in Turkey, Ankara: ILO. google scholar
  • Kara, Z. (2013), Sosyolog Istihdamı Araştırması, (www.personelatama.com/2013/08/sosyologistihdami-arastirma-raporu/) google scholar
  • Kocabas, E.F. & Hanedar, A. (2013), Problems of Sociology in the 100 th Anniversary in Turkey, Basılmamış TUBITAK Proje Raporu. Ankara. google scholar
  • Kasapoğlu, A. (1991), Yüksek Öğretimde Sosyoloji Eğitiminin Sorunları, Ankara: Ankara Üniversitesi, 153 ss. google scholar
  • Kasapoğlu, A. (1999), 60 Yıllık Gelenek: DTCF’de Uygulamalı Sosyoloji, Ankara: Ümit Ofset. google scholar
  • Kasapoğlu, A. (2005), Sociological Studies of Higher Education In Turkey, International Educational Journal, 6: 537-546. google scholar
  • Kasapoğlu, A., Kaya, N., Ecevit, M. (2009), Centre- Periphery Relationship Between Turkish and Western Sociologies”, İç Facing an Unequal World Challenges (der. M. Burawoy & M. Chang) ISA Publication 3: 97-117. google scholar
  • Kasapoğlu, A. (2011), Kurumlar Sosyolojisi. Ankara : UZEM. google scholar
  • Kasapoğlu, A. (2011), Bir Halk Sosyolojisi Örneği Olarak Adımlar Dergisinin Semiyotik İncelemesi. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 1: 134-191. google scholar
  • Kasapoğlu, A., Kavas, B., Kılıç, E., Çınar, S., Kılıkbiçen, M. (2014) “Türkiye’de Sosyoloji Eğitiminin Sorunları” (www.yurtvedunyadergisi.wordpress.com). google scholar
  • Kıray, M. B. (1964), Ereğli Ağır Sanayiden Önce Bir Sahil Kasabası, Ankara: DPT yayınları. google scholar
  • Kıray, M. B. (1986), “Toplum, Bilgi ve Türkiye”, İç. Türkiye’de Sosyal Bilim Araştırmalarının Gelişimi, (der. Sevil Atauz). Ankara: Olgaç. ss.187-194. google scholar
  • Mardin; Ş. (1983), Jön Türklerin Siyasi Fikirleri (1895-1908), Istanbul: İletisim Yayınları. google scholar
  • Mardin, Ş. (1998), Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu (çev. M. Türköne, F. Unan ve İ. Erdogan) İstanbul: İletişim Yayınları. google scholar
  • Meadows, L. M., Morse, J. M. (2001), “Constructing Evidence in Qualitative Project”, İç. Nature of Qualitative Evidence (der. J. M. Morse, J: M. Swansen ve A. Kuzel) Thousand Oaks Ca: Sage. ss.187-200. google scholar
  • Mills, C.W. (1959), Sociological Imagination, New York: Oxford University Pres. google scholar
  • Molotch, H. (1994), “Going Out”, Sociological Forum, 9: 221-239. google scholar
  • Moustakas, C. (1994), Phenomenological Research Methods, Thousand Oaks CA: Sage. google scholar
  • Nalbantoğlu, H. Ü. (2003), ‘Üniversite A.Ş.’de Bir Homoacademicus “Ersatz Yuppie Akademisyen.”’, Toplum ve Bilim, 97: 7-42. google scholar
  • Odabaş, Y. Z. (2009), “Türkiye’de Akademik Sosyolojinin Problemleri ve Statüsü”, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 12: 33-54. google scholar
  • Öncü, A. (1986), “Sosyoloji Araştırmaları Üzerine Yorum.” İç. Türkiye’de Sosyal Bilim Araştırmalarının Gelişimi (der. Sevil Atauz), Ankara: Olgaç, ss.223-238. google scholar
  • Parla, T. (2006), Ziya Gökalp, Kemalizm ve Türkiye’de Korporatizm (der. F.Üstel ve S. Yücesoy). İstanbul: İletişim. google scholar
  • Ramazanoglu, C., Holland, J. (2002), Feminist Methodology: Challenge and Choices. New Delhi: Sage. google scholar
  • Sayar, A. G. (2006), Sabri Ülgener’in Eserlerinin Toplu Olarak Yayınlanması Üzerine Düşünceler. İç. İktisadi Çözülmenin Ahlak ve Zihniyet Dünyası (S. Ülgener). İstanbul Derin Yayınları, ss. I-V. google scholar
  • Sennet, R. (1998), Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. New York: WW. Norton. google scholar
  • Sezer, B. (1991), “Türk Sosyolojinin Önündeki Sorunlar.”, İç. 75. Yılında Türkiye’de Sosyoloji (ed. İ. Coşkun). İstanbul: Bağlam, pp.7-12. google scholar
  • Sezer, B. (1991), “75.Yıl Açılış Konuşması.”, İç. 75. Yılında Türkiye’de Sosyoloji (ed. İ. Coşkun). İstanbul: Bağlam Yayınları, pp.25-28. google scholar
  • Singleton, R.A. (1998), Is Sociology a Science? (paper presented at the annual meetings of the ASA. San Francisco. google scholar
  • Sowell, T. (1993), Inside American Education: The Decline, the Deception, the Dogmas. New York: Free Press. google scholar
  • Tahir, K. (1992), Notlar: Batılılaşma. İstanbul: Bağlam. google scholar
  • Turner, S. P. & Turner, J. H. (1990), The Imposible Science: An Institutional Analysis of American Sociology. Newburry Park. CA: Sage. google scholar
  • Ülgener, S. (1951; 2006), İktisadi Çözülmenin Ahlak ve Zihniyet Dünyası. İstanbul Derin Yayınları. google scholar
  • Ülken, H. Z. (1939; 2014), Yarım Adam. İstanbul: İş Bankası Kültür Yay. google scholar
  • Ülken, H. Z. (1941; 2014 ), İnsan Meddücezri: Posta Yolu. İstanbul: İş Bankası Kültür Yay. google scholar
  • Ülken, H. Z. (1963; 1981), Tarihsel Maddeciliğe Reddiye. İstanbul: İstanbul Kitapevi. google scholar
  • Wallerstein, I. (1998), “The Heritage of Sociology and the Future of Social Sciences in the 21st. Century”. Current Sociology, 2: 1-40. google scholar
  • Wallace, L.W. (1971), Logic of Science in Sociology, Chicago, Aldine. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Kasapoğlu, A. (2016). EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ. Journal of Economy Culture and Society, 0(52), 131-156. https://doi.org/10.18368/IU/sk.14821


AMA

Kasapoğlu A. EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ. Journal of Economy Culture and Society. 2016;0(52):131-156. https://doi.org/10.18368/IU/sk.14821


ABNT

Kasapoğlu, A. EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ. Journal of Economy Culture and Society, [Publisher Location], v. 0, n. 52, p. 131-156, 2016.


Chicago: Author-Date Style

Kasapoğlu, Aytül,. 2016. “EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 52: 131-156. https://doi.org/10.18368/IU/sk.14821


Chicago: Humanities Style

Kasapoğlu, Aytül,. EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ.” Journal of Economy Culture and Society 0, no. 52 (Dec. 2024): 131-156. https://doi.org/10.18368/IU/sk.14821


Harvard: Australian Style

Kasapoğlu, A 2016, 'EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ', Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 52, pp. 131-156, viewed 23 Dec. 2024, https://doi.org/10.18368/IU/sk.14821


Harvard: Author-Date Style

Kasapoğlu, A. (2016) ‘EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ’, Journal of Economy Culture and Society, 0(52), pp. 131-156. https://doi.org/10.18368/IU/sk.14821 (23 Dec. 2024).


MLA

Kasapoğlu, Aytül,. EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ.” Journal of Economy Culture and Society, vol. 0, no. 52, 2016, pp. 131-156. [Database Container], https://doi.org/10.18368/IU/sk.14821


Vancouver

Kasapoğlu A. EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ. Journal of Economy Culture and Society [Internet]. 23 Dec. 2024 [cited 23 Dec. 2024];0(52):131-156. Available from: https://doi.org/10.18368/IU/sk.14821 doi: 10.18368/IU/sk.14821


ISNAD

Kasapoğlu, Aytül. EĞİTİME BAŞLANMASININ 100. YILINDA TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİNİN SORUNLARININ FENOMENOLOJİK İNCELEMESİ”. Journal of Economy Culture and Society 0/52 (Dec. 2024): 131-156. https://doi.org/10.18368/IU/sk.14821



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim11.12.2015
Çevrimiçi Yayınlanma03.12.2016

PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.