Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/JTL.2024.1532108   IUP :10.26650/JTL.2024.1532108    Tam Metin (PDF)

Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi

Serkan GörkÜsame Ekici

Ulaştırma sistemleri, sağladığı erişim kolaylığı sayesinde sosyoekonomik gelişme ile yakından ilişkilidir. İyi koordine olmuş bir ulaştırma sisteminin etkinliği sürdürülebilir bir büyüme için önemli rol oynamaktadır. Avrupa’da nüfus ve büyüklük olarak Türkiye ile kıyaslanabilir ülkeler ve Türkiye karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolu ulaşım türleri için ulaşım ağı, yolcu ve yük taşımaları karşılaştırılmıştır. Genel verileri derlenen ülkeler Türkiye’nin yanı sıra Almanya, Fransa, İtalya, İspanya, Polonya ve Birleşik Krallık’tır. Türel dağılımlarda havayolu ve denizyolu modlarına ilişkin verinin analiz yapılan tüm ülkelere ait bilgisi olmadığından dolayı yalnızca kara ulaştırmasındaki (karayolu ve demiryolu) mod payları incelenmiştir. Sonuçlar, Türkiye’nin karayolu taşımacılığında baskın bir pozisyonda olduğunu, ancak demiryolu taşımacılığında gelişim potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir. Yıllık veri serileri incelendiğinde 2020 yılında Covid-19 pandemisinin veri yapısını önemli derecede değiştirdiği sonucuna varılmaktadır. Sonuçlar genel olarak ülkelerin gelişmişlik düzeyi ile ilişkilendirilebilir niteliktedir. Türkiye’nin gelişmiş Avrupa ülkelerine göre ne durumda olduğu çalışmada aktarılmaktadır.

DOI :10.26650/JTL.2024.1532108   IUP :10.26650/JTL.2024.1532108    Tam Metin (PDF)

Comparative Analysis of Türkiye and European Countries with Similar Characteristics in Terms of Transportation Systems

Serkan GörkÜsame Ekici

Transportation systems are closely related to socioeconomic development thanks to the ease of access they provide. The efficiency of awell-coordinated transportation system plays an important role for sustainable growth. Countries in Europe comparable to Türkiye in terms of population and size and Türkiye were compared in terms of transportation network, passenger and freight transportation for road, rail, sea and air transportation types. The countries for which general data were compiled are Germany, France, Italy, Spain, Poland and the United Kingdom, as well as Türkiye. Since the data on airline and sea modes in the modal distributions is not available for all analyzed countries, only the mode shares in land transportation (road and railway) were examined. The results show that Türkiye holds a dominant position in road transportation but has significant potential for development in rail transport. When the annual data series are examined, it is concluded that the Covid-19 pandemic significantly changed the data structure in 2020. The results are generally attributable to the development level of the countries. The study explains Türkiye ’s situation compared to developed European countries.


GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


 Transportation systems are essential for socioeconomic development by ensuring access and mobility. The efficiency of these sys tems, particularly in road and rail transport, significantly influences a country’s economic growth and environmental sustainability. This study offers a comparative analysis of transportation systems in Türkiye and European countries with similar population sizes and geographical characteristics, such as Germany, France, Italy, Spain, Poland, and the United Kingdom. The objective is to assess Türkiye’s current standing in various transportation modes and identify areas for improvement, particularly in rail transport.

This analysis utilizes data from internationally recognized sources, including the OECD, Eurostat, and the World Bank, focusing on the period from 2010 to 2021. It examines transportation infrastructure and modal shares in road and rail transport for both  passenger and freight movement. The study highlights the role of geographical and political factors in shaping transportation preferences across countries.

 The findings reveal that Türkiye relies heavily on road transport, with 99.4% of passenger transportation and 95.1% of freight transportation carried out by road in 2021 when the modal shares in land transportation is analyzed. This level of dependency on a single mode of transport is in stark contrast to the more diversified modal distributions observed in other European countries. For instance, in Germany and France, a more balanced approach is seen, with significant portions of both passenger and freight movement being handled by rail. Germany, in particular, stands out with over 20% of its freight being transported via rail. In Türkiye, by contrast, rail accounts for only 0.6% of passenger transport and 4.9% of freight transport. These figures suggest that Türkiye has significant untapped potential in the rail sector, which could be developed to reduce its overwhelming reliance on road transport.

Geographical conditions and political strategies play a key role in determining transportation infrastructure choices. Türkiye’s vast, mountainous terrain has historically favored road transport due to its flexibility. In contrast, flatter landscapes in countries like Germany and France have enabled more effective investment in rail networks, contributing to higher rail usage rates. The role of EU transportation policies, which promote sustainable and integrated transport systems, has also been crucial in shaping the transportation strategies of European countries.

 Based on these findings, several recommendations are made to enhance Türkiye’s transportation system. First, increasing investment in rail infrastructure is essential to reduce reliance on road transport. Expanding and modernizing the rail network, particularly for freight transport, will improve logistics efficiency. Second, enhancing multimodaltransportationsystems,especially by integrating road and rail transport, will lead to more efficient logistics operations. This can be encouraged through government policies and incentives that promote the use of rail for long-distance freight. Lastly, promoting sustainable transportation is critical. Prioritizing the development of electric and hybrid vehicles, expanding public transit systems, and investing in green transportation infrastructure will contribute to reduced carbon emissions and align with global sustainability objectives.

 This comparative analysis underscores both the strengths and weaknesses of Türkiye’s current transportation system. While Türkiye has a dominant position in road transport, its underdeveloped rail sector presents a strategic opportunity for investment and policy reform. By addressing these areas and implementing the suggested improvements, Türkiye can enhance its transportation efficiency, support sustainable development, and strengthen its competitiveness in the global logistics market.

Providing access to more up-to-date data in future studies will contribute to obtaining more accurate and comprehensive results in the analysis of transport systems. Especially with the inclusion of data for the period after 2023-2024 in international databases, the long-term effects of the pandemic on the transport sector and the effects of the investments made in this process can be evaluated more clearly. Making national and international data sources more accessible, improving data collection processes and evaluating the latest developments in countries’ transport policies will make an important contribution to future research.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Bilgiç, Ş., & Evren, G. (2002). A suggestion for evaluation of transportation investments in Turkey. Itu Journal, 1(2), 88-89. google scholar
  • Darby, J., & Özdemir, D. (2010). Environmental concerns and sustainable transport systems in the european union and Turkey. Transformation, 10, 12. google scholar
  • Eurostat. (2023, Ekim 1). Country level - passengers embarked and disembarked in all ports. Eurostat- Data Browser: https://ec.europa.eu/ eurostat/databrowser/view/MAR_MP_AA_CPH__custom_7661203/default/table?lang=en adresinden alındı google scholar
  • Eurostat. (2023, Ekim 6). Modal split of inland freight transport. Eurostat - Data Browser: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ TRAN_HV_FRMOD__custom_7726764/default/table?lang=en adresinden alındı google scholar
  • Eurostat. (2023, Ekim 6). Modal split of inland passenger transport. Eurostat - Data Browser: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ TRAN_HV_PSMOD__custom_7726750/default/table?lang=en adresinden alındı google scholar
  • Eurostat. (2023, Ekim 1). Railway transport - length of lines, by number of tracks. Eurostat Web Sitesi: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/ view/RAIL_IF_TRACKS__custom_7632536/default/table?lang=en adresinden alındı google scholar
  • Eurostat. (2023, Ekim 1). Sea transport of goods. Eurostat - Data Browser: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ttr00009/default/ table?lang=en adresinden alındı google scholar
  • Karataş, İ. A. (2017). Bazı Avrupa ülkeleri ile Türkiye’nin lojistik sektörünün karşılaştırmalı analizi. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 8(1), 1-22. google scholar
  • OECD. (2023, Eylül 27). ITF Transport Statistics. OECD İLibrary Web Sitesi: https://stats.oecd.org/BrandedView.aspx?oecd_bv_id= trsprt-data-en&doi=2122fa17-en adresinden alındı google scholar
  • Özoğlu, B., & Demirci, S. B. (2021). Turkiye’de karayolu taşımacılığının değerlendirilmesi: Bir literatur taraması. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(2), 670-687. google scholar
  • Senir, G., & Büyükkeklik, A. (2023). Karayolu taşımacılığında sürdürülebilirlik performansının ölçülmesi: Karşılaştırmalı bir analiz. Business & Management Studies: An International Journal, 11(1), 10-30. google scholar
  • Şahan, D. (2017). Türkiye’de taşımacılığın çevresel sürdürülebilirlik çerçevesinde analizi. Politik Ekonomik Kuram, 1(2), 1-15. google scholar
  • UAB. (2018). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2018. Ankara: T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. google scholar
  • UAB. (2019). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2019. Ankara: T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. google scholar
  • UAB. (2020). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2020. Ankara: T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. google scholar
  • UAB. (2021). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2021. Ankara: T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. google scholar
  • UAB. (2022). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2022. Ankara: T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. google scholar
  • UDHB. (2013). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2013. Ankara: T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. google scholar
  • UDHB. (2014). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2014. Ankara: T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. google scholar
  • UDHB. (2016). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2015. Ankara: T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. google scholar
  • UDHB. (2016). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2016. Ankara: T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. google scholar
  • UDHB. (2017). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2017. Ankara: T.C. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı. google scholar
  • UNECE. (2023, Eylül 27). United Nations Economic Commission for Europe. https://w3.unece.org/PXWeb2015/pxweb/en/STAT/STAT_ _40-TRTRANS__11-TRINFRA/ adresinden alındı google scholar
  • Van Egmond, P., Nijkamp, P., & Vindigni, G. (2003). A comparative analysis of the performance of urban public transport systems in Europe. International Social Science Journal, 55(176), 235-247. google scholar
  • WorldBank. (2023, Eylül 27). The World Bank - Data. The World Bank Web Sitesi: ttps://data.worldbank.org/indicator/IS.AIR.GOOD.MT.K1? end=2021&start=2000&view=chart adresinden alındı google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Görk, S., & Ekici, Ü. (2024). Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi. Journal of Transportation and Logistics, 9(2), 311-329. https://doi.org/10.26650/JTL.2024.1532108


AMA

Görk S, Ekici Ü. Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi. Journal of Transportation and Logistics. 2024;9(2):311-329. https://doi.org/10.26650/JTL.2024.1532108


ABNT

Görk, S.; Ekici, Ü. Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi. Journal of Transportation and Logistics, [Publisher Location], v. 9, n. 2, p. 311-329, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Görk, Serkan, and Üsame Ekici. 2024. “Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi.” Journal of Transportation and Logistics 9, no. 2: 311-329. https://doi.org/10.26650/JTL.2024.1532108


Chicago: Humanities Style

Görk, Serkan, and Üsame Ekici. Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi.” Journal of Transportation and Logistics 9, no. 2 (Dec. 2024): 311-329. https://doi.org/10.26650/JTL.2024.1532108


Harvard: Australian Style

Görk, S & Ekici, Ü 2024, 'Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi', Journal of Transportation and Logistics, vol. 9, no. 2, pp. 311-329, viewed 23 Dec. 2024, https://doi.org/10.26650/JTL.2024.1532108


Harvard: Author-Date Style

Görk, S. and Ekici, Ü. (2024) ‘Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi’, Journal of Transportation and Logistics, 9(2), pp. 311-329. https://doi.org/10.26650/JTL.2024.1532108 (23 Dec. 2024).


MLA

Görk, Serkan, and Üsame Ekici. Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi.” Journal of Transportation and Logistics, vol. 9, no. 2, 2024, pp. 311-329. [Database Container], https://doi.org/10.26650/JTL.2024.1532108


Vancouver

Görk S, Ekici Ü. Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi. Journal of Transportation and Logistics [Internet]. 23 Dec. 2024 [cited 23 Dec. 2024];9(2):311-329. Available from: https://doi.org/10.26650/JTL.2024.1532108 doi: 10.26650/JTL.2024.1532108


ISNAD

Görk, Serkan - Ekici, Üsame. Türkiye ve Benzer Özellik Gösteren Avrupa Ülkelerinin Ulaştırma Sistemleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi”. Journal of Transportation and Logistics 9/2 (Dec. 2024): 311-329. https://doi.org/10.26650/JTL.2024.1532108



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim12.08.2024
Kabul09.10.2024
Çevrimiçi Yayınlanma14.10.2024

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.