Araştırma Makalesi


LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE

Angélica Alexopoulou

Yabancı dil öğretimine, özellikle İspanyolca’nın ikinci yabancı dil olarak öğretimine (E/LE), kültürlerarası unsurların dahil edilmesi, öğrencilerin dili öğrenmesini ve küresel iletişim yeterliliği kazanmasını hızlandıran vazgeçilmez bir gereksinim olarak görülür. Bir yandan hedef dilin konuşulduğu toplumun (her yönüyle) kültürünün tanınması, algılanması ve kavranması, diğer yandan kendi kültürüyle arasındaki farklılık ve benzerliklerinin bilincinde olunması; kültürlerarası yetkinliğin gelişimini ve bunun sonucu olarak, klişelerin üstesinden gelinmesini, hoşgörüyü, kültürel çeşitliliğe saygıyı ve karşılıklı anlayışı teşvik eder. Yaşadığımız bu küresel dünyada, kültürlerarası farkındalığın teşvik edilmesi, yani, kültürlerarası iletişim becerilerinin geliştirilmesi, yabancı dil öğretiminde karşılaşılan en ilginç zorluklardan biri olarak ortaya çıkmaktadır. Bu makalede, Avrupa Ortak Ölçüt Çerçevesi ve Cervantes Enstitüsü Müfredat Programı’nda kültürlerarasılık kavramının nasıl ele alındığının kısa bir değerlendirmesini yaptıktan sonra, E/LE eğitim materyallerinin bu becerinin gelişimine hangi yollarla katkı sağlanabileceği üzerinde duracağız.

LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE

Angélica Alexopoulou

Abstract

LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE

Angélica Alexopoulou

In the field of foreign language teaching and, in particular, in teaching Spanish as a foreign language, the incorporation of the intercultural component is viewed as an indispensible prerequisite that facilitates students’learning and acquisition of global communicative competence. The knowledge, the perception and comprehension of the culture (in all its aspects) of the community in which the target language is spoken on the one hand, and the awareness of similarities and differences with the culture of origin, on the other, promote students’intercultural competence and furthermore help them to surpass stereotypes, and also encourage tolerance, respect for cultural diversity and mutual understanding. In the globalized world in which we live, promoting intercultural consciousness, that is, developing intercultural communicative competence emerges as one of the most interesting challenges the field of foreign language teaching faces. In the present paper, after a brief discussion of the ways in which the Common European Framework of Reference and the Curricular Plan of the Cervantes Institute employ the concept of interculturalism, we focus on the ways in which manuals contribute to the development of this competence.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Aguado Odina, Teresa (2005) “La educación intercultural en la práctica escolar. Investigación en el ámbito español” XXI. Revista de Educación, no:7, 43-51. google scholar
  • Alexopoulou, Angélica (2012) “La dimensión intercultural en la clase de E/LE” El papel de la literatura, el cine y la prensa (TV/Internet/MAV) en la configuración y promoción de criterios, valores y actitudes sociales. Ed. López Criado et al. Andavira Editores, Santiago de Compostela, 19-26. google scholar
  • Alexopoulou, Angélica, y Susana Lugo Mirón (2012) “La competencia intercultural en los manuales de Español con Fines Específicos” Cahiers duGERES, no:5, http://www.geres-sup.com/cahiers/cahiers-du-geres-n-5 (21.03.2014). google scholar
  • Bachman, Lyle F. (1990) Fundamental considerations in language testing, Oxford University Press, Oxford. google scholar
  • Barañano, Ascensión (2007) Diccionario de relaciones interculturales: diversidad y globalización, Editorial Complutense, Madrid. google scholar
  • Barros García, Benamí y Galina M. Kharnásova (2012) “La interculturalidad como macrocompetencia en la enseñanza de lenguas extranjeras: revisión bibliográfica y conceptual” Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, no:18, 97-114. google scholar
  • Buendía Cambronero, María, y Raquel Ezquerra Martínez (2011), Protagonistas B2, Ediciones SM, Madrid. google scholar
  • Byram, Michael, y Geneviève Zárate (1994) Definitions, objectives and assessment of sociocultural competence, Council of Europe, Strasbourg. google scholar
  • Byram, Michael, y Michael Fleming (2001) Perspectivas interculturales en el aprendizaje de idiomas, Cambridge University Press, Madrid. google scholar
  • Canale, Michael, y Merrill Swain (1980) “Theoretical Bases of Communicative Approches to Second Language Teaching and Testing” Applied Linguistics,no:1, 1, 1-47. google scholar
  • Celce-Murcia, Marianne, Zoltán Dörnyei, y Sarah Thurrell (1995) “Communicative competence: A pedagogically motivated model with content specifications” Issues in Applied Linguistics, no:6, 5-35. google scholar
  • Colectivo Amani (1994) Educación intercultural. Análisis y resolución de conflictos. Edit. Popular, Madrid. 76 La dimensión intercultural en los manuales de E/LE google scholar
  • Consejo de Europa (2002) Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación, Secretaría General Técnica del MEC, Anaya e Instituto Cervantes, Madrid. google scholar
  • García Santa-Cecilia, Álvaro (1995) El currículo de español como lengua extranjera, Edelsa, Madrid. google scholar
  • Giménez, Carlos (1996) “La integración de los inmigrantes y la interculturalidad. Bases teóricas para una propuesta práctica” Arbor CLIV, no: 607, 119-147. google scholar
  • Gutiérrez Chávez, Terese, y Alfredo Noriega Fernández (2012) Latitud 0, Manual de español intercultural, SGEL, Madrid. google scholar
  • Iglesias Casal, Isabel (2000) “Diversidad cultural en el aula de e/le: la interculturalidad como desafío y como provocación” Espéculo, Universidad Complutense de Madrid, http://www.ucm.es/info/especulo/ele/intercul.html (25.03.2014). google scholar
  • Instituto Cervantes (2006) Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Instituto Cervantes- Biblioteca nueva, Madrid. google scholar
  • Kramsch, Claire (2001) “El privilegio del hablante intercultural” Perspectivas interculturales en el aprendizaje de idiomas. Enfoques a través del teatro y de la etnografía. Ed. Michael Byram y Michael Fleming, Cambridge University Press, Madrid. google scholar
  • Malgesini, Graciela, y Carlos Giménez (2000) Guía de conceptossobre migraciones, racismo e interculturalidad, Los Libros de la Catarata, Madrid. google scholar
  • Porcher, Louis (1986) La civilisation, Clé international, Paris. google scholar
  • Rodrigo Alsina, Miquel (1997) “Elementos para una comunicación intercultural” RevistaCidob d’AfersInternacionals, no: 36, www.cidob.org/ca/content/.../file/36rodrigo_cast.pdf (21.03.2014). google scholar
  • Verdía, Elena, Mercedes Fontecha, Javier Fruns, Felipe Martín, & Nuria Vaquero (2007) En acción 3, EnClave-ELE, Madrid. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Alexopoulou, A. (2013). LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE. Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 26(1), 61-76. https://doi.org/null


AMA

Alexopoulou A. LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE. Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi. 2013;26(1):61-76. https://doi.org/null


ABNT

Alexopoulou, A. LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE. Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, [Publisher Location], v. 26, n. 1, p. 61-76, 2013.


Chicago: Author-Date Style

Alexopoulou, Angélica,. 2013. “LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE.” Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi 26, no. 1: 61-76. https://doi.org/null


Chicago: Humanities Style

Alexopoulou, Angélica,. LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE.” Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi 26, no. 1 (Nov. 2024): 61-76. https://doi.org/null


Harvard: Australian Style

Alexopoulou, A 2013, 'LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE', Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, vol. 26, no. 1, pp. 61-76, viewed 24 Nov. 2024, https://doi.org/null


Harvard: Author-Date Style

Alexopoulou, A. (2013) ‘LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE’, Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 26(1), pp. 61-76. https://doi.org/null (24 Nov. 2024).


MLA

Alexopoulou, Angélica,. LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE.” Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, vol. 26, no. 1, 2013, pp. 61-76. [Database Container], https://doi.org/null


Vancouver

Alexopoulou A. LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE. Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi [Internet]. 24 Nov. 2024 [cited 24 Nov. 2024];26(1):61-76. Available from: https://doi.org/null doi: null


ISNAD

Alexopoulou, Angélica. LA DIMENSIÓN INTERCULTURAL EN LOS MANUALES DE E/LE”. Litera: Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi 26/1 (Nov. 2024): 61-76. https://doi.org/null



ZAMAN ÇİZELGESİ


Çevrimiçi Yayınlanma01.06.2013

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.