Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/CONNECTIST406310   IUP :10.26650/CONNECTIST406310    Tam Metin (PDF)

Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Cemile YabancıFigen AkçaEmrah Ulutaş

Üniversite öğrencilerinin çevrimiçi mahremiyet kaygısı ve duygusal zekâ düzeylerinin çeşitli değişkenlerle anlamlı bir ilişkisinin olup olmadığını ortaya çıkarmak için yapılan bu çalışma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesinde eğitim görmekte olan 147’si kadın ve 295’i erkek olmak üzere toplam 442 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı Ölçeği, Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği- 33-Tr ve demografik bilgi formunu içeren anketten yararlanılmıştır. Analizler yapılırken; cinsiyet değişkenindeki farklılaşmaları incelemek için T-testi ile Mann-Whitney U testi, sayısı ikiden fazla olan gruplarda faklılaşma analizleri için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Korelasyon analizleri yapılırken de Spearman Sıra Fakları korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan farklılaşma analizleri sonucunda; üniversite öğrencilerinin e-posta kullanma kaygısı düzeylerinin; sosyal medyada yapılan paylaşımlara yorum yazma ve sosyal hayatlarında meydana gelen değişim durumlarına göre, çevrimiçi güven kaygısı düzeylerinin ise sosyal medyada insanları doğru tanıma düşüncesi ve yaş değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin yaş ve akademik başarı algısı değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Yapılan korelasyon analizleri sonucunda; üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile çevrimiçi mahremiyet kaygısı, e-posta kullanımı kaygısı, çevrimiçi güven kaygısı ve çevrimiçi ödeme kaygısı düzeyleri arasında anlamlı düzeyde ilişki olmadığı görülmüştür. 

DOI :10.26650/CONNECTIST406310   IUP :10.26650/CONNECTIST406310    Tam Metin (PDF)

Investigating the Relationship between Anxiety and Emotional Intelligence with Regard to Online Privacy

Cemile YabancıFigen AkçaEmrah Ulutaş

This study was conducted as a relational screening model to investigate whether university students’ anxiety and emotional intelligence levels with regard to online privacy are significantly related to various variables. The study group for this research consisted of 442 university students (147 females and 295 males) studying at Bursa Uludağ University Faculty of Education in the 2017-2018 academic year. The data collection tools used included the Online Privacy Anxiety Scale, the Schutte Emotional Intelligence Scale-33-Tr, and the demographic information questionnaire. In order to investigate the differences in gender variables in our analyses, we used the Mann-Whitney U test with T-test. To analyze the variances in groups with more than two numbers, we used the Kruskal-Wallis test with one way variance analysis (ANOVA). Correlation analysis was performed using the Spearman Sequential Differences correlation analysis. As a result of the analysis of differentiation, we found that the level of anxiety for university students with regard to using e-mail was significantly different according to the comments on social media sharing and the changes in social life. We also found that the level of online trust anxiety was significantly different depending on the social recognition of the right people and age. We determined that the levels of emotional intelligence of university students were significantly different according to the variables of age and academic achievement perception. As a result of the correlation analyses, we found no significant relationship between university students’ levels of emotional intelligence and anxiety with regard to online privacy. 


GENİŞLETİLMİŞ ÖZET


The use of the Internet is an integral part of our lives. Its structure appeals to all age groups and brings with it a broad participation of society. This effect is increased based on the widespread use of smart phones and the development of mobile internet. However, along with its increased usage and the advantages and benefits we enjoy, being online also carries risks. Once uploaded to the Internet, the smallest item of personal data becomes owned generally at that moment. One often neglected and forgotten aspect of Internet and social media use is the threat to privacy and the possibility of damage to one’s private life. The concept of privacy states that individuals have the right to determine to what extent they will share information about their life with other individuals (Yüksel, 2003).

One could argue that because technological developments tend to affect new generations the most, it is important to know where teacher candidates stand with regard to privacy, especially those who will train future generations. Understanding their online privacy concerns is important not only because they are role models for their students, but also because it affects the elements of trust in communication with them. As revealed in the research literature, it is thought that emotional intelligence is a matter worthy of examination for teacher candidates because of its importance in all aspects of social life. Emotional intelligence is defined as the ability to correctly perceive, evaluate, and express feelings; the ability to understand emotions and emotional intelligence; and the ability to regulate emotions (Mayer & Salovey, 1997). Recent research on the human brain shows that the true measure of human intelligence is not just cognitive intelligence, and that people’s emotional intelligence is the main determinant of life success (Goleman, 1995). When the literature is examined, there is research about online privacy concerns and emotional intelligence in terms of various variables, but there are no studies that examine these two variables together in our country.

This study was conducted as a relational screening model to investigate whether university students’ anxiety and emotional intelligence levels with regard to online privacy are significantly related to various variables. The study group for this research consisted of 442 teacher candidates (147 females and 295 males) studying at Bursa Uludağ University Faculty of Education in the 2017-2018 academic year. The data collection tools used included the Online Privacy Anxiety Scale, the Schutte Emotional Intelligence Scale-33-Tr, and the demographic information questionnaire. In order to investigate the differences in gender variables in our analyses, we used the Mann-Whitney U test with T-test. To analyze the variances in groups with more than two numbers, we used the Kruskal-Wallis test with one way variance analysis (ANOVA). Correlation analysis was performed using the Spearman Sequential Differences correlation analysis. The study used the Online Privacy Anxiety Scale developed by Buchanan, Paine, Joinson and Reips (2007) and adapted to Turkish culture by Alakurt (2017); the Schutte Emotional Intelligence Scale developed by Schutte at al. (1998) and adapted to Turkish culture by Tatar, Tok, Tekin Bender and Saltukoğlu (2017); and personal information forms. As a result of the analysis of differentiation, we found that the level of anxiety for university students with regard to using e-mail was significantly different according to the comments on social media sharing and the changes in social life. We also found that the level of online trust anxiety was significantly different depending on the social recognition of the right people and age. We determined that the levels of emotional intelligence of university students were significantly different according to the variables of age and academic achievement perception. As a result of the correlation analyses, we found no significant relationship between university students’ levels of emotional intelligence and anxiety with regard to online privacy.

As we examined and discussed the results of the research, we established a parallel relationship between the lack of a relationship between online privacy concerns and emotional intelligence levels. Derin and Yurtdaş’ (2017) study findings show that people with higher levels of emotional intelligence prefer face-to-face communication over connecting online. The finding that university students’ concerns about online trust increased in proportion to their age was supported by Bergström’s (2015) findings. The finding that university students with high anxiety about e-mail usage anxiety also have high anxiety about making comments on social media sharing platforms can be explained by the concept of the privacy paradox. The privacy paradox explains the contradiction that users don’t take action to protect their privacy despite their concerns about the abuse of their personal information (Gross & Acquisti, 2005; Norberg, Horne, & Horne, 2007). The finding that the level of emotional intelligence increases as academic achievement increases is supported by the findings of Yeşilyaprak (2002) and Titrek (2004). The knowledge that emotional intelligence levels increase as age increases is also supported by the literature (Asi Karakaş, & Küçükoğlu, 2011; Dicle, 2006; Goleman, 1996). In addition, when evaluating the research results, more information is provided about what limitations users should consider with regard to their Internet use.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Acılar A., & Aydemir M. (2010). Students’ attitudes towards software piracy-the gender factor: A case of a public university in an emerging country. In The Eleventh ETHICOMPInternational Conference on the Social and Ethical Impacts of Information and Communication Technology (p. 2–8). Spain: Universitat Rovira i Virgili, Tarragona. google scholar
  • Acılar, A., & Mersin, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin Facebook kullanımı ile mahremiyet kaygısı arasındaki ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54), 103–114. google scholar
  • Acılar, A., Olgun, H., & Görür, A. (2015). Kamu çalışanlarının internette mahremiyet kaygısı: Bursa ilinde bir çalışma. Research Journal of Business and Management, 2(3), 334–347 google scholar
  • Alakurt, T. (2017). Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanması. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(4), 611–636. google scholar
  • Altman, I. (1975). The environment and social behaviour. Monterey, CA: Brooks/Cole. google scholar
  • Asi Karakaş, S., & Küçükoğlu, S. (2011). Bir eğitim hastanesinde çalışan hemşirelerin duygusal zekâ düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3), 8–13. google scholar
  • Aslanyürek, M. (2016). İnternet ve sosyal medya kullanıcılarının internet güvenliği ve çevrimiçi gizlilik ile ilgili kanaatleri ve farkındalıkları. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(1), 80–106. google scholar
  • Avcı, A. (2017). Her zaman çevrimiçi olmak. Epokhe Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 1–24. google scholar
  • Bergström, A. (2015). Online privacy concerns: A Broad approach to understanding the concerns of different groups for different uses. Computers in Human Behavior, 53, 419–426. google scholar
  • Boyd, D., & Hargittai, E. (2010). Facebook privacy settings: Who cares? First Monday, 15(8). Retrieved from http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/3086/2589 google scholar
  • Buchanan, T., Paine, C., Joinson, A. N., & Reips, U. D. (2007). Development of measures of online privacy concern and protection for use on the Internet. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(2), 157–165. google scholar
  • Caplan, S. E. (2003). Preference for online social interaction: A theory of problematic internet use and psychosocial well-being. Communication Research, 30, 625–648. google scholar
  • Çetinkaya, Ö., & Alparslan, A. M. (2011). Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 363–377. google scholar
  • Deniz, M. E., Traş, Z., & Aydoğan, D. (2009). Akademik erteleme ve denetim odağının duygusal zekâ açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(2), 607–632. google scholar
  • Deniz, M. E., & Yılmaz, E. (2004, Temmuz). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ yetenekleri ve yaşam doyumları arasındaki ilişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya. google scholar
  • Deniz, M. E., & Yılmaz, E. (2006). Üniversite öğrencilerinde duygusal zekâ ve stresle başa çıkma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 25, 17–26. google scholar
  • Derin, G. D., & Yurtdaş, G. T. (2017). Facebook kullanmama tercihinin kendini açma biçimi ve etkileşim kaygısı bağlamında incelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 1(45), 25–44. google scholar
  • Dicle, A. N. (2006). Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin duygusal zekâ ve bazı kişisel özelliklerine göre incelenmesi (Yüksek lisans tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun). google scholar
  • Dutoğlu, G., & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 11–32. google scholar
  • Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York, NY: Bantam. google scholar
  • Goleman, D. (1996). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. London, UK: Cox & Wyman Ltd. google scholar
  • Goleman, D. (2000). İş başında duygusal zekâ. İstanbul, Turkey: Varlık yayınları. google scholar
  • Göçet, E. (2006). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişki (Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya). google scholar
  • Gross, R., & Acquisti, A. (2005). Information revelation and privacy in online social networks. In Proceedings of the 2005 ACM Workshop on Privacy in the Electronic Society (pp. 71–80). Alexandria, VA: ACM. google scholar
  • Güven, Z. Z. (2016). The relationship between universıty students’ attitudes towards ıct and media tools in learning English and their emotional intelligence. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(3), 17–33. google scholar
  • Hamissi, J., Babaie, M., Hosseini, M., & Babaie, F. (2013). The relationship between emotional intelligence and technology addiction among university students. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health, 5(5), 310–319. google scholar
  • Harrod, N. R., & Scheer S. D. (2005). An exploration of adolescent emotional intelligence in relation to demographic characteristics. Adolescence, 40(159), 503–512. google scholar
  • Hong, W., & Thong, J. Y. L. (2013). Internet privacy concerns: An integrated conceptualizatıon and four empirical studies. MIS Quarterly, 37(1), 275–298. google scholar
  • Hsu, C. L., & Lin, J. C. C. (2016). An empirical examination of consumer adoption of internet of things services: Network externalities and concern for iınformation privacy perspectives. Computers in Human Behavior, 62, 516–527. google scholar
  • İşmen, A. E. (2001). Duygusal zekâ ve problem çözme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 111–124. google scholar
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara, Turkey: Nobel Yayınları. google scholar
  • Lopes, P. N., Salovey, P., & Straus, R. (2003). Emotional intelligence, personality, and the perceived quality of social relationships. Personality and Individual Differences, 35(3), 641–658. google scholar
  • Mayer, J. D., & Salowey, P. (1997). What is Emotional Intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3–31). New York, NY: Basic Books. google scholar
  • Norberg, P. A., Horne, D. R., & Horne, D. A. (2007). The privacy paradox: Personal information disclosure intentions versus behaviors. Journal of Consumer Affairs, 41(1), 100–126. google scholar
  • Oktuğ Zengin, M., & Zengin, İ. (2015). Facebook’ ta güvenlik davranışı ve mahremiyet kaygısı: İstanbul’da yaşayan kullanıcılara ilişkin bir araştırma. Uluslararası Hakemli İletişim ve Araştırma Dergisi, 6, 1–33. google scholar
  • Özer, E., & Deniz, M. E. (2014). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık düzeylerinin duygusal zekâ açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 13(4), 1240–1248. google scholar
  • Palmer, B., Donaldson, C., & Stough, C. (2002). Emotional intelligenceand life satisfaction. Personality and Individual Differences, 33, 1091–1100. google scholar
  • Parker, J. D. A., Taylor, R. N., Eastabrook, J. M., Schell, S. L., Wood, L. M. (2008). Problem gambling in adolescence: Relationships with internet misuse, gaming abuse and emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 45, 174–180. google scholar
  • Reisoğlu, İ., Gedik, N., & Göktaş, Y. (2013). Öğretmen adaylarının özsaygı ve duygusal zekâ düzeylerinin problemli internet kullanımıyla ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 38(170), 150–164. google scholar
  • Saeri, A. K., Ogilvie, C., La Macchia, S. T., Smith, J. R., & Louis, W. R. (2014). Predicting Facebook users’ online privacy protection: Risk, trust, norm focus theory, andthetheory of planned behavior. The Journal of Social Psychology, 154(4), 352–369. google scholar
  • Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185–211. google scholar
  • Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional inteligence”, Personality And Individual Differences, 25, 167–177. google scholar
  • Siyez, D. M. (2015). Üniversite öğrencilerinde onay bağımlılığı ve empatinin sosyal fayda aracılığıyla aşırı internet kullanımına etkisi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16(1), 30–36. google scholar
  • Shapiro, L. E. (2002). Yüksek EQ’lu bir çocuk yetiştirmek (Ü. Kartal, Trans.). İstanbul, Turkey: Varlık. google scholar
  • Taddicken, M. (2013). The ‘Privacy paradox’ in the social web: The impact of privacy concerns, individual characteristics, and the perceived social relevance on differentforms of self-disclosure. Journal of Computer-Mediated Communication, 19, 248–273. google scholar
  • Tambağ, H., Kaykunoğlu, M., Gündüz, Z., & Demir, Y. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelik Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(1), 41–46. google scholar
  • Tanılır, M. N. (2002). İnternet suçları ve bireysel mahremiyet. Ankara, Turkey: Liberte Yayınları. google scholar
  • Taşdelen, B., & Çataldaş, İ. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya ve mahremiyete yönelik görüşleri: Lefke Avrupa Üniversitesi örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 826–844. google scholar
  • Tatar, A., Tok, S., Tekin Bender, M., & Saltukoğlu, G. (2017). Asıl form Schutte duygusal zekâ testinin Türkçeye çevirisi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(2), 139–146. google scholar
  • Thon, M., & Jucks, R. (2014). Regulating privacy in interpersonal online communication: The role of self-disclosure. Studies in Communication Sciences, 14, 3–11. google scholar
  • Titrek, O. (2004). Eğitim Fakültesi öğretim üyelerinin duygusal zekâ yeterliklerini iş yaşamında kullanma ve akademik başarı düzeylerine ilişkin karşılaştırmalı bir araştırma (Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). google scholar
  • Turan, Y. (2015, Mart). İletişim araçlarının mahremiyet algısını şekillendirmedeki rolü. Din, Gelenek ve Ahlak Bağlamında Mahremiyet Algıları Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Samsun. google scholar
  • Turan, Z., & Göktaş, Y. (2011, September). Online social networking sites: Why don’t students use Facebook? Retrieved from http://web.firat.edu.tr/icits2011/papers/27767.pdf google scholar
  • Tüfekçi, Z. (2008). Can you see me now? Audience and disclosure regulation in online social network sites. Bulletin of Science, Technology & Society, 28, 20–36. google scholar
  • Warren, S., & Brandies, L. B. (1890). The right to pivacy. Cambridge, MA: Harward Law Review. google scholar
  • Weisinger, H. (1998). İş yaşamında duygusal zekâ. İstanbul, Turkey: MNS. google scholar
  • Wing, F. J., Schutte, S. N., & Byrne, B. (2006). The effect of positive writing on emotional intelligence and life satisfaction. Journal of Clinical Psychology, 62(10), 1291–1302. google scholar
  • Yeşilyaprak, B. (2001). Duygusal zekâ ve eğitim açısından doğurguları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25, 139–146. google scholar
  • Yıldırım, F. E. (2016). İnternetten sonra mahremiyet ve bu konudaki çalışmalar üzerine bir inceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(33), 568–582. google scholar
  • Yıldız, A. K. (2012). Sosyal paylaşım sitelerinin dijital yerlilerin bilgi edinme ve mahremiyet anlayışına etkisi. Bilgi Dünyası, 13(2), 529–542. google scholar
  • Yılmaz Karabulutlu, E., Yılmaz, S., & Yurttaş, A. (2011). Öğrencilerin duygusal zekâ düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2), 75–79. google scholar
  • Yüksel, M. (2003), Mahremiyet hakkı ve sosyo-tarihsel gelişimi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 58(1), 181–213. google scholar
  • Wearesocial.com. (2017). İnternet ve sosyal medya kullanıcı istatistikleri-2017. Retrieved from https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Yabancı, C., Akça, F., & Ulutaş, E. (2018). Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(54), 191-218. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST406310


AMA

Yabancı C, Akça F, Ulutaş E. Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. 2018;0(54):191-218. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST406310


ABNT

Yabancı, C.; Akça, F.; Ulutaş, E. Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, [Publisher Location], v. 0, n. 54, p. 191-218, 2018.


Chicago: Author-Date Style

Yabancı, Cemile, and Figen Akça and Emrah Ulutaş. 2018. “Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 54: 191-218. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST406310


Chicago: Humanities Style

Yabancı, Cemile, and Figen Akça and Emrah Ulutaş. Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 54 (Aug. 2025): 191-218. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST406310


Harvard: Australian Style

Yabancı, C & Akça, F & Ulutaş, E 2018, 'Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi', Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 54, pp. 191-218, viewed 13 Aug. 2025, https://doi.org/10.26650/CONNECTIST406310


Harvard: Author-Date Style

Yabancı, C. and Akça, F. and Ulutaş, E. (2018) ‘Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi’, Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(54), pp. 191-218. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST406310 (13 Aug. 2025).


MLA

Yabancı, Cemile, and Figen Akça and Emrah Ulutaş. Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 54, 2018, pp. 191-218. [Database Container], https://doi.org/10.26650/CONNECTIST406310


Vancouver

Yabancı C, Akça F, Ulutaş E. Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences [Internet]. 13 Aug. 2025 [cited 13 Aug. 2025];0(54):191-218. Available from: https://doi.org/10.26650/CONNECTIST406310 doi: 10.26650/CONNECTIST406310


ISNAD

Yabancı, Cemile - Akça, Figen - Ulutaş, Emrah. Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0/54 (Aug. 2025): 191-218. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST406310



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim15.03.2018
Kabul16.05.2018

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ



İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.