Türkiye’nin ulusötesi televizyon yapımlarının koşulları ve sonuçları: Amerikalı kadın izleyiciler üzerine bir araştırma
Uğur Baloğlu, Lee ArtzBugün, küresel etkileşimlerin yoğunlaştığı ve kültürlerarası iletişimin arttığı dünyada, ulusötesi medya kültürel alışveriş için yollar oluşturmakta ve dünya çapındaki izleyicilerin çeşitli hikayelerle etkileşim kurma biçimlerini sürekli dönüştürmektedir. Latin Amerika, Avrupa ve Orta Doğu pazarlarında geniş izleyici kitlesi tarafından takip edilen ve yaygın bir popülerlik kazanan Türk dizileri, bu küresel değişimi belirgin bir şekilde örneklemekte ve Amerikalı izleyicilere Türk kültürüyle karşılaşma fırsatı sunmaktadır. Araştırma, Türk dizilerinin Amerikalı izleyicilerin kültürel algılarını ve kültürlerarası etkileşim pratiklerini nasıl şekillendirdiğini incelemektedir. Her ne kadar bu diziler Türk toplumunun idealize edilmiş veya ticarileştirilmiş versiyonlarını sunsa da, izleyicilerin otantik Türk kültürü, tarihi ve sosyal pratiklerine olan ilgisini canlandıran önemli ilk temas noktaları olarak işlev görmektedir. İzleyici etnografisi ve derinlemesine mülakatlar yoluyla, Türk dizilerinin Türk kültürünün takdir edilmesini geliştirdiğini, yerleşik kalıp yargılara meydan okuduğunu ve küresel kültürlerarası ilişkilerin anlaşılmasını güçlendirdiğini göstermektedir. Ayrıca, ulusötesi medyanın kültürlerarası diyaloğu teşvik etmedeki önemli rolünü vurgularken, kâr odaklı medya ortaklıklarının getirdiği kısıtlamalara dikkat çekmektedir. Diziler kültürlerarası diyaloğu teşvik edip daha kapsayıcı ve sürdürülebilir bir küresel medya ortamını desteklerken, kültürel alışveriş potansiyeli ulusötesi medya işbirliklerinin ve ortak girişimlerin altında yatan ticari amaçlar tarafından şekillendirilmektedir.
Conditions and consequences of Türkiye’s transnational TV production: A study of American women audiences
Uğur Baloğlu, Lee ArtzIn today’s globally connected landscape, transnational media establish pathways for cultural interchange, transforming how worldwide audiences interact with varied stories. Turkish TV dramas (dizi), which have gained widespread popularity in Latin America, Europe and the Middle East markets, exemplify this global shift and offer American viewers the opportunity to encounter Turkish culture. The research examines how Turkish TV series shape the cultural perceptions and intercultural interaction practices of American viewers. Although these series present idealized or commercialized versions of Turkish society, they function as important first points of contact that stimulate viewers’ interest in authentic Turkish culture, history, and social practices. Through audience ethnography and in-depth interviews, it shows that Turkish dramas improve appreciation of Turkish culture, challenge stereotypes, and enhance comprehension of global intercultural relationships. It also emphasizes transnational media’s role in encouraging intercultural dialogue, while noting the constraints imposed by profit-driven media partnerships. While dizi Turkish TV dramas--promote intercultural dialogue and support a more inclusive global media environment, the potential for cultural exchange is shaped by the commercial purposes underlying transnational media collaborations and joint ventures.