Makale


DOI :10.17064/iuifd.289384   IUP :10.17064/iuifd.289384    Tam Metin (PDF)

DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE

Ridade Öztürk

Bu çalışmada, Dr. Jekyll ve Mr. Hyde öyküsü, Rouben Mamoulian’ın 1937 yapımı Dr. Jekyll ve Mr. Hyde filmi üzerinden tartışmaya açılacaktır. Jekyll’ın kendi içinden Hyde olarak yeni bir karakter oluşturması, filmin ana fikridir ve bu fikir insanın içindeki iyilik ve kötülük çatışmasını görünür kılan felsefi bir meseleye işaret etmektedir. Mamoulian, filmde Hyde karakterini aynı zamanda ilkel insan metaforu ile birleştirmekte ve insanın içindeki kötülük potansiyelini, insanın ilkel ihtiyaçlarının bastırılmasının sonuçları üzerinden izleyici ile paylaşmaktadır. Mamoulian’ın bu yorumu insanın manevi yönü ile beşer yönü arasındaki çatışmaya işaret etmektedir ve farklı disiplinlerin ışığı altında yorumlanabilecek bir bakış açısı sunmaktadır. Bu açıdan bu çalışmada, öncelikli olarak filmi oluşturan ve Mamoulian’ın ortaya koymaya çalıştığı fikri destekleyen düşünsel arka plan ve bu arka planın karakterleri nasıl şekillendirdiği ele alınmıştır. Ardından bu düşünsel arka planın sınırları genişletilerek filmin tasavvuf ve psikanaliz açısından okunmasının imkânı araştırılmıştır. Bu açıdan öncelikli olarak tasavvuf açısından, terbiye edilmediği sürece insanın karanlık ve beşeri yönünü temsil eden nefsin, Hyde karakteri ile ilişkisi ve nefsin insanda nasıl bir çatışmaya yol açtığı sorgulanmıştır. Sonraki bölümde insandaki kötülük potansiyelinin Carl Jung tarafından psikanalitik teoride nasıl tanımlandığı ortaya konmuş ve Jekyll/Hyde sunduğu çatışma bu kez Jung’un gölge arketipi açısından incelenmiştir. 

Anahtar Kelimeler: NefsGölge ArketipiSinema
DOI :10.17064/iuifd.289384   IUP :10.17064/iuifd.289384    Tam Metin (PDF)

JEKYLL AND NAFS/SHADOW IN THE CONTEXT OF RELIGION, JUNG AND FILM STUDIES

Ridade Öztürk

This work examines the story of Dr. Jekyll and Mr. Hyde through an analysis of the film of Rouben Mamoulian’s, Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1937). The main theme of the film is Jekyll’s creation of a new character, Hyde, from himself. This theme raises a philosophical question regarding the battle between good and evil. Mamoulian associates the character of Hyde with the metaphor of the primitive man; he explores the potential of evil in man as a consequence of the repression of his primitive needs. Mamoulian’s interpretation points to a conflict between the spiritual and material aspects of man. As such, it presents a perspective which can be interpreted by different disciplines. In this regard, this work examines the context which produces and supports both the film and Mamoulian’s theme. It examines how this context shapes the characters. Further, this context is explored as a possible means of reading the film through Sufism and psychoanalysis. In Sufism it is the nafs, when it is not properly tamed, which represents the dark and material aspect of the human. In this respect, this work first investigates the relationship of the nafs with the character Hyde, and the nature of the conflict created by the nafs. Following this, the work outlines Carl Jung’s definition for the potential of evil in psychoanalytic theory and explores the conflict of Jekyll/Hyde by considering the shadow archetype of Jung. 

Anahtar Kelimeler: NafsShadow ArchetypeCinema

PDF Görünüm

Referanslar

  • Aksöz, T. (2015). İnsan Benliğinin Arınması. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(31), 81-101. google scholar
  • Alsford, M. (2006). Heroes and Villains. London ve Texas: Baylor University Press. google scholar
  • Aşkar, M. (1998). TC Kültür Bakanlığı Kültür Eserleri. Ankara: TC Kültür Bakanlığı Yayınları. google scholar
  • Ateş, S. (1974). İşari Tefsir Okulu. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. google scholar
  • Augustine, S. (2002). The Confessions of St. Augustine (A. C. Outler, (Trans.). Mineola, New York: Dover Thrift Editions. (Original work published 1955). google scholar
  • Bleeckere, S. D. (1997). The Religious Dimension of Cinematic Consciousness in Postmodern Culture. In J. R. May (Ed.), New Image of Religious Film (95-110). Franklin, Wisconsin: Sheed&Ward. google scholar
  • Bloom, A. B. (2010). The Literary Monster on Film: Five Nineteenth Century British Novels and Their Cinematic Adaptations, North Carolina: Mc Farland & Company Inc. Publishers. google scholar
  • Boyer, P. S., Clark, C. E., Hawley, S. M., Kett, J. F., Rieser, A., Salibury, N., Sitkoff, H., Woloch, N. (2010). The Enduring Vision: A History of the American People, Volume 2: Since 1865. Boston, MA: Cengage Learning. google scholar
  • Brode, D. (2015). Fantastic Planets, Forbidden Zones, and Lost Continents, The 100 Greatest Science-Fiction Films. Austin: University of Texas Press. google scholar
  • Chittick, W. (2013). Bir Gelişme Teolojisine Doğru. In T. Koç (Ed.), Varolmanın Boyutları Tasavvuf ve Vahdetü’l-Vücûd Üstüne Yazılar (21-43). İstanbul: İnsan Yayınları. google scholar
  • Clemens, V. (1999). Return of the Repressed, The: Gothic Horror from The Castle of Otranto to Alien. Albany: State University of New York Press. google scholar
  • Conger, J. P. (2005). Jung & Reich: The Body as Shadow. Berkeley, California: North Atlantic Books. google scholar
  • Cooper, T. D. & Epperson, C. K. (2008). Evil, Satan, Sin & Psychology. New Jersey: Paulist Press. google scholar
  • Coward, H. (2008). The Perfectibility of Human Nature in Eastern and Western Thought. Albany: State University of New York Press. google scholar
  • Coyle, S. M. (2011). Evil in Ausralian Aboriginal Religious Perspectives. In J. H. Ellens (Ed), Explaining Evil Volume 2 History, Global Views, and Events (189-201), Santa Barbara, Denver, Oxford: Praeger. google scholar
  • Çağrıcı, M. (1989). Ahlâk. In TDV İslâm Ansiklopedisi, (1-9), vol: 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. google scholar
  • Çağrıcı, M. (2002). Kibir. In TDV İslâm Ansiklopedisi, (562-563), vol: 25. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. google scholar
  • Çatak, A. (2012). Mevlânâ Celâleddin Rûmî’nin Nefs Anlayışı. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(1), 217-232. google scholar
  • Dancyger, K. (2011). The Technique of Film and Video Editing: History, Theory, and Practice (5th Edition). Massachusetts, Oxon: Focal Press. google scholar
  • Duda, H. L. (2008). The Monster Hunter in Modern Popular Culture. North Carolina: Mc Farland & Company, Inc., Publishers. google scholar
  • Erginli, Z. (2008). İbn Arabî’ye Göre Hz. Adem’de Temel İnsan Nitelikleri. Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l Arabî Özel Sayısı-1), 9(21), 161-197. google scholar
  • Frampton, D. (2013). Filmozofi, Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto (C. Soydemir, Trans.). İstanbul: Metis. (Original work published in 2006). google scholar
  • Günay, Ü., & Ecer, A. V. (1999). Toplumsal Değişme, Tasavvuf, Tarikatlar ve Türkiye. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları No: 112. google scholar
  • Gürol, E. (2006). Giriş. In C. G. Jung, Analitik Psikoloji (9-92), (2th Edition), İstanbul: Payel Yayınevi. google scholar
  • Hickson, M. W. (2013). A Brief History of Problems of Evil. In J. P. Howard-Snyder (Ed.), The Blackwell Companion to the Problem of Evil (1-18). Malden, Oxford: Wiley Backwell. google scholar
  • Hong, A. M. (2005). Interpretive Notes. In C. B. Johnson (Ed.), The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde. New York: Pocket Books. google scholar
  • Horowitz, J. (2013). “On My Way” The Untold Story of Rouben Mamoulian, George Gershwin, and Porgy and Bess. New York: W. W. Norton & Company . google scholar
  • Jung, C. G. (1959). Aion Researches Into the Self Phenomenology of the Self (R. F. Hull, Trans.). New York: Pantheon Books. (Original work published 1951). google scholar
  • Jung, C. G. (2014). Collected Works of C.G. Jung, Volume 11: Psychology and Religion: West and East (2th Edition) (R. F. C. Hull, Trans.). New Jersey: Princeton University Press. (Original work published 1958). google scholar
  • Kâşâni, İ. (2010). Tasavvufun Ana Esasları, Misbâhu’l-Hidâye ve Miftâhu’l-Kifâye. (H. Uygur, Trans.) İstanbul: Kurtuba Kitap. google scholar
  • Kawin, B. F. (2012). Horror and the Horror Film . London, New York: Anthem Press. google scholar
  • Kuhn, A. & Westwell, G. (2012). A Dictionary of Film Studies. Oxford: Oxford University Press. google scholar
  • Large, G. (2001). Werewolves, Vampires, Robots and Extraterrestrials: Problems of Representation in the Performance of Non-human Characters in Science Fiction and Horror Stage and Screen. Madison: University of Wisconsin. google scholar
  • Luhrssen, D. (2013). Mamoulian Life on Stage and Screen. Kentucky: University Press of Kentucky . google scholar
  • Mank, G. W. (1994). Hollywood Cauldron: Thirteen Horror Films from the Genre’s Golden Age. North Carolina: Mc Farland & Company, Inc., Publishers:. google scholar
  • Manzur, İ. (1990). Lisânü’l-Arab (Volume 1). Beyrut: Dâru’s-Sadr. google scholar
  • McGowan, T. (2015). Psychoanalytic Film Theory and The Rules of the Game. New York, London: Bloomsbury Publishing. google scholar
  • Mısrî, N.-i. (1971). İrfan Sofraları (S. Ateş, Trans.). Ankara: Emel Matbaası. google scholar
  • Nagel, C. (2010). Analytical Psychology. In D.A. Leeming, K. Madden, & S. Marlan (Eds.) Encyclopedia of Psychology and Religion (31-35). New York : Springer. google scholar
  • Nollen, S. A. (1994). Robert Louis Stevenson: Life, Literature, and the Silver Screen. North Carolina, London: Mc Farland & Company Inc. Publishers. google scholar
  • Özköse, K. (2007). Ebû Medyen Şuayb el-Ensâri’nin Tasavvufi Düşüncesi. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11(2), 161-196. google scholar
  • Punter, D., & Byron, G. (2004). The Gothic. Malden, Oxford, Victoria: Blackwell Publishing. google scholar
  • Rollins, W. G. (2011). The Three Faces of Evil in Jungian Psychology: The Shadow Side of Reality. In H. H. Ellens (Ed.), Explaining Evil Volume 1 Definitions and Development (294-313). Santa Barbara, Denver, Oxford: Praeger. google scholar
  • Rose, B. A. (1996). Jekyll and Hyde Adapted: Dramatizations of Cultural Anxiety. Westport: Greenwood Publishing Group. google scholar
  • Sarmış, İ. (1997). Teorik ve Pratik Açıdan Tasavvuf ve İslam (2th Edition). İstanbul: Ekin. google scholar
  • Schelde, P. (1993). Androids, Androids, Humanoids, and Other Science Fiction Monsters: Science and Soul in Science Fiction Films. New York, London: New York University Press. google scholar
  • Shah, S. (2016). Education, Leadership and Islam: Theories, Discourses and Practices from an Islamic Perspective. Oxon: Routledge. google scholar
  • Smith, A. (2013). Gothic Literature (2th Edition). Edinburgh: Edinburgh University Press. google scholar
  • Şimşek, S. (2005). Edirneli Kabûli Mustafa Efendi, Hayatı, Eserleri, Tasavvufi Görüşleri, Kenzü’l-Esrâr Ve Divân’ı. İstanbul: Buhara Yayınları. google scholar
  • Vogler, C. (2004). Yazarın Yolculuğu, Senaryo ve Öykü Yazımının Sırları (4th Edition) (K. Şahin, Trans.). İstanbul: Okyanus Yayınları. google scholar
  • Wilcox, L. (1995). Sufism and Psychology. Chicago: ABJAD. google scholar
  • Young, S. D. (2012). Psychology at the Movies. Malden, Oxford: Wiley-Blackwell. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Öztürk, R. (2016). DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(51), 123-141. https://doi.org/10.17064/iuifd.289384


AMA

Öztürk R. DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. 2016;0(51):123-141. https://doi.org/10.17064/iuifd.289384


ABNT

Öztürk, R. DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, [Publisher Location], v. 0, n. 51, p. 123-141, 2016.


Chicago: Author-Date Style

Öztürk, Ridade,. 2016. “DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 51: 123-141. https://doi.org/10.17064/iuifd.289384


Chicago: Humanities Style

Öztürk, Ridade,. DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 51 (Apr. 2025): 123-141. https://doi.org/10.17064/iuifd.289384


Harvard: Australian Style

Öztürk, R 2016, 'DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE', Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 51, pp. 123-141, viewed 30 Apr. 2025, https://doi.org/10.17064/iuifd.289384


Harvard: Author-Date Style

Öztürk, R. (2016) ‘DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE’, Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(51), pp. 123-141. https://doi.org/10.17064/iuifd.289384 (30 Apr. 2025).


MLA

Öztürk, Ridade,. DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 51, 2016, pp. 123-141. [Database Container], https://doi.org/10.17064/iuifd.289384


Vancouver

Öztürk R. DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences [Internet]. 30 Apr. 2025 [cited 30 Apr. 2025];0(51):123-141. Available from: https://doi.org/10.17064/iuifd.289384 doi: 10.17064/iuifd.289384


ISNAD

Öztürk, Ridade. DİN, JUNG VE SİNEMA ÇALIŞMALARI AÇISINDAN, JEKYLL VE NEFS/GÖLGE”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0/51 (Apr. 2025): 123-141. https://doi.org/10.17064/iuifd.289384



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim29.02.2016
Kabul22.10.2016
Çevrimiçi Yayınlanma27.12.2016

PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.