Araştırma Makalesi


DOI :10.26650/CONNECTIST2024-1406846   IUP :10.26650/CONNECTIST2024-1406846    Tam Metin (PDF)

Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı

Erkan YükselAbdullah KoçakAli Emre Dingin

Üçüncü Aşama (Ağ) Gündem Belirleme araştırmalarında, bireylerin zihnindeki konu ya da kişiler hakkındaki düşünce bağlantılarıyla medya içeriklerindeki bağlantılar arasındaki benzerlik sorgulanmaktadır. Bu araştırma alanındaki önemli sorulardan biri de bir konunun medya gündemindeki önemlilik düzeyinin o konunun kamu gündemindeki önemlilik düzeyini optimum seviyede belirleyebilmesi için gereken sürenin ne olduğudur. Bu çalışmada Yüksel ve arkadaşlarının (2022) verilerinden hareketle, gündemde öne çıkan sekiz konu ele alınmıştır. Medya gündemi ağ bağlantıları içerik analiziyle saptanmıştır. Bunun için en fazla izlenen üç televizyon ana haber bülteni (Fox Ana Haber, Show Ana Haber, ATV Ana Haber), en yüksek tiraja sahip üç gazete (Sözcü, Sabah, Hürriyet) ve yüksek erişime sahip üç internet haber sitesi (ensonhaber.com, mynet.com.tr, milliyet.com.tr) 1 Nisan-30 Eylül 2021 tarihleri arasında takip edilmiştir. Ayrıca kamu zihnindeki bağlantıların ölçümü için 1-15 Temmuz 2021 tarihleri arasında ve 1-15 Ekim 2021 tarihleri arasında, Türkiye nüfusunu temsil edecek şekilde 12 İl’de 2.401 kişilik hane örnekleminde iki ayrı anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Bulgular bir konuya ilişkin kamu zihninde medya ağ bağlantılarıyla en yüksek benzerliğin oluşması için gereken sürenin çoğunlukla altı hafta olduğuna işaret etmektedir.

DOI :10.26650/CONNECTIST2024-1406846   IUP :10.26650/CONNECTIST2024-1406846    Tam Metin (PDF)

The optimal time-lag for media’s third-level agenda-setting effect

Erkan YükselAbdullah KoçakAli Emre Dingin

Third-level (or network) agenda-setting research investigates the similarity between the links of thought that occur about issues or people in individuals’ minds and their links in media content. One of the most important questions in this area of research involves the time that is required for the level of importance of an issue on the media agenda to optimally determine the level of importance of that issue on the public agenda. This study examines eight issues that stand out on the agenda based on data from Yüksel et al. (2022). The research monitored the three most-watched television main news bulletins (FOX, Show, ATV), three newspapers with the highest circulation (Sözcü, Sabah, Hürriyet), and the three Internet news sites with the highest reach (ensonhaber.com, mynet.com.tr, milliyet. com.tr) between April 1-September 30, 2021 and identified the media agenda network connections through content analysis. Also, the study conducted two separate surveys between July 1-15, 2021 and October 1-15, 2021 among a sample of 2.401 households in 12 provinces representing the population of Türkiye to measure the links in public thought. The findings indicate six weeks to mostly be the time required for the highest similarity to media network connections to occur in the public mind on a specific issue.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Cheng, Y., & Chan, C. M. (2015). The third level of agenda setting in contemporary China: Tracking descriptions of moral and national education in media coverage and people’s minds. International Journal of Communication, 9, 1090-1107. google scholar
  • Dearing, J. W. & Everett, M. (1996). Communication concepts 6: Agenda-setting. Sage. google scholar
  • Dingil, A. E. (2018). Üçüncü aşama gündem belirleme araştırması: Sağlık haberleri özelinde medya ve kamuoyu bağlantısı [Unpublished Doctoral Dissertation]. Anadolu University. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp google scholar
  • Dingin, A. E. (2019). Kadına yönelik şiddet haberlerinin kamuoyuna etkisi: Üçüncü aşama gündem belirleme çalışması. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 15, 53-72. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1017779 google scholar
  • Dingin, A. E. (2020). Ekonomi haberlerine yönelik üçüncü aşama gündem belirleme araştırması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8 (1), 133-154. https://dergipark.org.tr/tr/pub/e-gifder/ issue/53420/649542 google scholar
  • Guo, L., & McCombs, M. (2011a). Network agenda setting: A third level of media effects [Conference presentation]. ICA 2011 Convention, Boston, United States. http://www.leiguo.net/publications/guo_nas_2011_ica.pdf (15.10.2023). google scholar
  • Guo, L., & McCombs, M. (2011b). Toward the third level of agenda setting theory: A network agenda setting model [Conference presentation]. AEJMC 2011 Convention, St. Louis, Missouri, United States. http://www.leiguo.net/publications/guo_nas_2011_aejmc.pdf (15.10.2023). google scholar
  • Guo, L., Chen, Y. K., Vu, H., Wang, Q., Aksamit, R., Guzek, D., ... McCombs, M. (2015). Coverage of the Iraq war in The United States, Mainland China, Taiwan and Poland: A transnational network agenda-setting study. Journalism Studies, 16 (3), 343-362. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1461670X.2014.885198. google scholar
  • Guo, L., Vu, H. T., & McCombs, M. (2012). An expanded perspective on agenda setting effects: Exploring the third level of agenda setting. Revista de Comunicacion, 11, 51-68. https://revistadecomunicacion.com/pdf/2012/ Art051-068.pdf google scholar
  • İrvan, S. (2001). Gündem belirleme yaklaşımının genel bir değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 69-106. google scholar
  • Luo, Y., Burley, H., Moe, A., & Sui, M. (2018). A meta-analysis of news media’s public agenda-setting effects 19722015. Journalism & Mass Communication Quarterly, 91 (1), 150-172. https://journals.sagepub.com/doi/ abs/10.1177/1077699018804500 google scholar
  • McCombs, M., & Valenzuela, S. (2021). Setting the agenda. Polity. google scholar
  • McCombs, M., Danielian, L., & Wanta, W. (1995). Issues in the news and the public agenda: the agenda-setting tradition. T. L. Glasser, & C. T. Salmon (Eds), Public Opinion and the Communication of Consept (pp. 281-300). The Guilford Press. google scholar
  • Nuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Sage. google scholar
  • Roberts, M., Wanta, W., & Dzwo, T. D. (2002). Agenda setting and issue salience online. Communication Research, 29, 452-465. google scholar
  • Severin, W. J., & Tankard, J. W. (1994). İletişim kuramları (A. A. Bir & S. Sever, Trans.). Kibele. google scholar
  • Shoemaker, P. J., Wanta, W., & Leggett, D. (1989). Drug coverage and public opinion, 1972-1986. P. J. Shoemaker (Ed), Communication Campaigns About Drugs (pp. 67-80). LEA. google scholar
  • Stone, G. C., & McCombs, M. E. (1981). Tracing the time lag in agenda-setting. Journalism Quarterly, 58 (1), 51-55. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/107769908105800108 google scholar
  • Vargo, C. J., Guo, L., McCombs, M., & Shaw, D. L. (2014). Network issue agendas on Twitter during the 2012 U.S. presidential election. Journal of Communication, 64 (2), 296-316. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ abs/10.1111/jcom.12089 google scholar
  • Vu, H. T., Guo, L., & McCombs, M. (2014). Exploring ‘the world outside and the pictures in our heads’: A network agenda-setting study. Journalism & Mass Communication Quarterly, 91 (4), 669-689. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/1077699014550090 google scholar
  • Wanta, W., & Hu, Y. W. (1994). Time-lag differences in the agenta-setting process: An examination of five news media. International Journal of Public Opinion Reserach, 6, 225-240. https://academic.oup.com/ijpor/ article/6/3/225/880876 google scholar
  • Wanta, W., Golan, G., & Lee, C. (2004). Agenda setting and international news: Media influence on public perceptions of foreign nations. Journalism & Mass Communication Quarterly, 81, 364-377. https://journals. sagepub.com/doi/10.1177/107769900408100209 google scholar
  • Winter, J. P., & Eyal, C. H. (1981). Agenda setting for the civil right issue. The Public Opinion Quarterly, 45 (3), 376383. https://www.jstor.org/stable/2748612 google scholar
  • Y üksel, E., & Dingin, A. E. (2020a). Does “it” work in Turkey? A network agenda-setting research. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (1), 435-450. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/943305 google scholar
  • Y üksel, E., & Dingin, A. E. (2020b). Medya, kamuoyu ve siyaset gündeminde köşe kapmaca. Literatürk. google scholar
  • Y üksel, E., Koçak, A., Dingin, A. E., & Karaca, N. G. (2023). Medyadan zihnimize üçüncü aşama gündem belirleme Türkiye araştırması. Literatürk. google scholar
  • Y üksel, E., Koçak, A., Karaca, N. G., & Dingin, A. E. (2022). Medyadan Zihnimize Üçüncü Aşama Gündem Belirleme Türkiye Araştırması. TÜBİTAK Project No: 120R028. https://drive.google.com/file/d/1h3c1fm4TmYNZ23_ 79ztCT4k1wTxY8AJP/view google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Yüksel, E., Koçak, A., & Dingin, A.E. (2024). Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(66), 231-248. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2024-1406846


AMA

Yüksel E, Koçak A, Dingin A E. Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. 2024;0(66):231-248. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2024-1406846


ABNT

Yüksel, E.; Koçak, A.; Dingin, A.E. Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, [Publisher Location], v. 0, n. 66, p. 231-248, 2024.


Chicago: Author-Date Style

Yüksel, Erkan, and Abdullah Koçak and Ali Emre Dingin. 2024. “Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 66: 231-248. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2024-1406846


Chicago: Humanities Style

Yüksel, Erkan, and Abdullah Koçak and Ali Emre Dingin. Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 66 (Dec. 2024): 231-248. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2024-1406846


Harvard: Australian Style

Yüksel, E & Koçak, A & Dingin, AE 2024, 'Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı', Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 66, pp. 231-248, viewed 22 Dec. 2024, https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2024-1406846


Harvard: Author-Date Style

Yüksel, E. and Koçak, A. and Dingin, A.E. (2024) ‘Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı’, Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(66), pp. 231-248. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2024-1406846 (22 Dec. 2024).


MLA

Yüksel, Erkan, and Abdullah Koçak and Ali Emre Dingin. Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 66, 2024, pp. 231-248. [Database Container], https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2024-1406846


Vancouver

Yüksel E, Koçak A, Dingin AE. Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences [Internet]. 22 Dec. 2024 [cited 22 Dec. 2024];0(66):231-248. Available from: https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2024-1406846 doi: 10.26650/CONNECTIST2024-1406846


ISNAD

Yüksel, Erkan - Koçak, Abdullah - Dingin, AliEmre. Medyanın üçüncü aşama gündem belirleme etkisi için en uygun zaman aralığı”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0/66 (Dec. 2024): 231-248. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2024-1406846



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim19.12.2023
Kabul03.05.2024
Çevrimiçi Yayınlanma12.07.2024

LİSANS


Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.


PAYLAŞ




İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.