Makale


DOI :10.17064/iuifd.289386   IUP :10.17064/iuifd.289386    Tam Metin (PDF)

GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Murat Seyfiİbrahim Arpacı

İletişim teknolojilerindeki gelişmeler sadece insanların iletişim alışkanlıklarını değil aynı zamanda yaşam biçimlerinide değiştirmektedir. Özellikle sosyal medya ile entegre olabilen iletişim uygulamaları çok hızlı bir şekilde toplumsal yaşamın merkezine oturabilmektedir. Son yıllarda her geçen gün popüleritesi artan özçekim uygulamalarıda insanların toplumsal yaşam içerisindeki konumlarını doğrudan etkilemeye başlamıştır. Özellikle gençler arasında her geçen gün popüleritesinin artması ile birlikte konunun alt faktörlerinin araştırılması bir zorunluluk haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı bireylerin psikolojik ve sosyal gelişimleri ile ilgili olan görünüş kaygısı ile, sosyal medyada özçekim paylaşımı arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Görünüş yönelimi ve görünüş değerlendirme’nin sosyal medya perspektifinde incelenmesi bu çalışmayı diğer görünüş kaygısı ile ilgili çalışmalardan ayırmaktadır. Çalışma kapsamında sosyal medya kullanımı perspektifinde Görünüş yönelimi ve değerlendirme davranışları 294 lisans ve yüksek lisans öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilen bir anket çalışması ile ölçülmüştür. Sosyal medyada özçekim paylaşanlar ile paylaşmayanlar arasındaki görünüş yönelimi ve değerlendirme farklılıklarını tespit etmek için normallik ve güvenilir testleri yapılmış olup, elde edilen sonuçlar çerçevesinde değişkenler arasındaki ilişkiyi açıklamak için bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Sonuçlar, sosyal medyada özçekim paylaşanların paylaşmayanlara nispeten daha yüksek görünüş yönelimi ve değerlendirmesi puanına sahip olduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçları ve sınırlılıkları tartışılmıştır.

DOI :10.17064/iuifd.289386   IUP :10.17064/iuifd.289386    Tam Metin (PDF)

THE RELATIONSHIP BETWEEN APPEARANCE CONCERNS AND SELFIE SHARING ON SOCIAL MEDIA

Murat Seyfiİbrahim Arpacı

Developments in communication technologies change not only communication habits but also life styles of people. Particularly, communication applications which can be integrated into social media can rapidly center on the social life. Selfie applications whose popularity have been increasing each passing day in the recent years also started to affect status of people in social life as well. Researching sub-factors of the topic has become an obligation with the increasing popularity of these applications especially among youth as days pass. This study aims to analyze the relationship between appearance concerns which pertain to psychological and social development of individuals, and selfie sharing on social media. What makes this study stand out among the other studies regarding appearance concerns is that this study analyzes appearance orientation and appearance evaluation from the perspective of social media. Within the context of the study, attitudes of appearance orientation and evaluation from the perspective of social media were measured by using a questionnaire that was completed by 294 graduate and undergraduate students. To determine the appearance orientation and evaluation differences between the students who share and do not share selfies on social media, normality and reliability tests were performed, and to explain the relationship between the parameters within the framework of the results, an independent samples t-test was employed. The results show the students who share selfies on social media have higher appearance orientation and evaluation scores compared to the students who do not share. Implications and limitations of the study are discussed.


PDF Görünüm

Referanslar

  • Adami, G. F., Meneghelli, A., Bressani, A., & Scopinaro, N. (1999). Body Image in Obese Patients Before And After Stable Weight Reduction Following Bariatric Surgery. Journal of Psychosomatic Research, 46(3), 275-281. google scholar
  • Baymur, F. (1994). GeneL Psikoloji (13th edition). İstanbul: Inkılap Publishing. google scholar
  • Borzekowski, D. L., Robinson, T. N., & Killen, J. D. (2000). Does the camera add 10 pounds? Media use, perceived importance of appearance, and weight concerns among teenage girls. Journal of Adolescent Health, 26(1), 36-41. google scholar
  • Brown, T. A., Cash, T. F., & Mikulka, P. J. (1990). Attitudinal Body-Image Assessment: Factor Analysis of the Body-Self Relations Questionnaire. Journal of Personality Assessment, 55(1-2), 135-144. google scholar
  • Carroll, J. M. (2001). Community Computing As Human‐Computer Interaction. Behaviour & Information Technology, 20(5), 307-314. google scholar
  • Cash, T. F. (1994). The Situational Inventory of Body-Image Dysphoria: Contextual assessment of a negative body image. The Behavior Therapist, 17, 133-134. google scholar
  • Cash, T. F. & Fleming, E. C. (2002). The impact of body image experiences: Development of the body image quality of life inventory. Journal of Eating Disorder, 31, 455-460. google scholar
  • Cash, T.F., Santos, M.T., & Fleming Williams, E. (2005). Coping with body-image threats and challenges: Validation of the Body Image Coping Strategies Inventory. Journal of Psychosomatic Research, 58, 191-199. google scholar
  • Cohen, S. (2002). Folk Devils And Moral Panics: The Creation of the Mods and Rockers. Psychology Press. google scholar
  • Deniz, A. (2012). Social Network Use And Perception of Self in Social Networks: The Muğla City Example (Unpublished Master Thesis). Ege University, Turkey. google scholar
  • Dixon, J. B., Dixon, M. E., & O’Brien, P. E. (2002). Body Image: Appearance Orientation And Evaluation in the Severely Obese. Changes With Weight Loss. Obesity Surgery, 12(1), 65-71. google scholar
  • Dogan, O. & Dogan, S. (1992). Çok Yönlü Beden-ilişkileri Ölçeği El Kitabı. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Basımevi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları. google scholar
  • Duver Miclot, S. (2015). It’s All About Me: A phenomenological exploration of the trending phenomenon of the selfie as a transmedia storytelling communication technique of disassociating with the real self (Unpublished Doctoral dissertation). Colorado Technical University, USA. google scholar
  • Foster, G. D., Wadden, T. A., & Vogt, R. A. (1997). Body Image In Obese Women Before, During, And After Weight Loss Treatment. Health Psychology, 16(3), 226. google scholar
  • Gabriel, F. (2014). Sexting, Selfies And Self-Harm: Young People, Social Media And the Performance of Self-Development. Media International Australia, 151(1), 104-112. google scholar
  • Goffman, E. (1959). The Presentation of Everyday Life. New York: Anchor Books. google scholar
  • Gómez Cruz, E. & Meyer, E. T. (2012). Creation and Control In the Photographic Process: iPhones And the Emerging Fifth Moment of Photography. Photographies, 5(2), 203-221. google scholar
  • Grabe, S., Ward, L. M., & Hyde, J. S. (2008). The role of the media in body image concerns among women: a meta-analysis of experimental and correlational studies. Psychological Bulletin, 134(3), 460. google scholar
  • Grogan, S., Hartley, L., Conner, M., Fry, G., & Gough, B. (2010). Appearance Concerns And Smoking In Young Men And Women: Going Beyond Weight Control. Journal of Drugs: Education, Prevention And Policy, 17(3), 261-269. google scholar
  • Hagger, M. & Chatzisarantis, N. (2005). The Social Psychology of Exercise And Sport. McGraw-Hill Education, UK. google scholar
  • Ibrahim, Y. (2015). Self-Representation And the Disaster Event: Self-Imaging, Morality And Immortality. Journal of Media Practice, 16(3), 211-227. google scholar
  • Kwon, Y. J. & Kwon, K. N. (2011). Self in Selca, Self-Portrait Photography, as a Model, Photographer, And Consumer. Building Connections, 39, 660-661. google scholar
  • McLuhan, M. (1964). Understanding Media. London: Routledge and Kegan Paul. google scholar
  • Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. Jossey-Bass, 350 Sansome Street, San Francisco, CA 94104-1310. google scholar
  • Oyserman, D. (2004). Self-concept and Identity. In M. B. Brewer & M. Hewstone (Eds.), Self and social identity (5-24). Maiden, MA: Blackwell. google scholar
  • Pickett, T. C., Lewis, R. J., & Cash, T. F. (2005). Men, Muscles, And Body Image: Comparisons of Competitive Bodybuilders, Weight trainers, And Athletically Active Controls. British Journal of Sports Medicine, 39(4), 217-222. google scholar
  • Purkey, W. W. (1970). Self Concept And School Achievement. Englewood. Cliffs, NJ: Prentice-Hall. google scholar
  • Senft, T. M., & Baym, N. K. (2015). What Does the Selfie Say? Investigating a Global Phenomenon. International Journal of Communication, 9, 1588-1606. google scholar
  • Souza, F., de Las Casas, D., Flores, V., Youn, S., Cha, M., Quercia, D. & Almeida, V. (2015). Dawn of the Selfie Era: The Whos, Wheres, and Hows of Selfies on Instagram. In Proceedings of the 2015 ACM on Conference on Online Social Networks (221-231). USA, ISBN: 978-1-4503-3951-3, Doi: 10.1145/2817946.2817948. google scholar
  • Wiley, S. B. C., Becerra, T. M., & Sutko, D. M. (2012). Subjects, Networks, Assemblages: A Materialist Approach to the Production of Social Space. In J. Packer & S. B. C. Wiley (Eds.), Communication Matters: Materialist Approaches to Media, Mobility, And Networks. New York, NY: Routledge. google scholar
  • Winstead, B. A., & Cash, T. F. (1984). Reliability And Validity of the Body-Self Relations Questionnaire: A New Measure of Body Image. Paper presented at the meeting of the Southeastern Psychological Association. New Orleans: LA. google scholar
  • Yavuzer, H. (2001). Okul Çağı Çocuğu. (7th edition). İstanbul: Remzi Publishing. google scholar
  • Yousefi, B., Hassani, Z., & Shokri, O. (2009). Reliability and Factor Validity of the 7-Item Social Physique Anxiety Scale (SPAS-7) among University Students in Iran. World Journal of Sport Sciences, 2(3), 201-204. google scholar

Atıflar

Biçimlendirilmiş bir atıfı kopyalayıp yapıştırın veya seçtiğiniz biçimde dışa aktarmak için seçeneklerden birini kullanın


DIŞA AKTAR



APA

Seyfi, M., & Arpacı, İ. (2016). GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(51), 143-154. https://doi.org/10.17064/iuifd.289386


AMA

Seyfi M, Arpacı İ. GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. 2016;0(51):143-154. https://doi.org/10.17064/iuifd.289386


ABNT

Seyfi, M.; Arpacı, İ. GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, [Publisher Location], v. 0, n. 51, p. 143-154, 2016.


Chicago: Author-Date Style

Seyfi, Murat, and İbrahim Arpacı. 2016. “GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 51: 143-154. https://doi.org/10.17064/iuifd.289386


Chicago: Humanities Style

Seyfi, Murat, and İbrahim Arpacı. GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0, no. 51 (Jun. 2025): 143-154. https://doi.org/10.17064/iuifd.289386


Harvard: Australian Style

Seyfi, M & Arpacı, İ 2016, 'GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ', Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 51, pp. 143-154, viewed 26 Jun. 2025, https://doi.org/10.17064/iuifd.289386


Harvard: Author-Date Style

Seyfi, M. and Arpacı, İ. (2016) ‘GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ’, Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 0(51), pp. 143-154. https://doi.org/10.17064/iuifd.289386 (26 Jun. 2025).


MLA

Seyfi, Murat, and İbrahim Arpacı. GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ.” Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, vol. 0, no. 51, 2016, pp. 143-154. [Database Container], https://doi.org/10.17064/iuifd.289386


Vancouver

Seyfi M, Arpacı İ. GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences [Internet]. 26 Jun. 2025 [cited 26 Jun. 2025];0(51):143-154. Available from: https://doi.org/10.17064/iuifd.289386 doi: 10.17064/iuifd.289386


ISNAD

Seyfi, Murat - Arpacı, İbrahim. GÖRÜNÜŞ KAYGISI İLE SOSYAL MEDYADA ÖZÇEKİM PAYLAŞIMI ARASINDAKİ İLİŞKİ”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 0/51 (Jun. 2025): 143-154. https://doi.org/10.17064/iuifd.289386



ZAMAN ÇİZELGESİ


Gönderim23.02.2016
Kabul03.11.2016
Çevrimiçi Yayınlanma27.12.2016

PAYLAŞ



İstanbul Üniversitesi Yayınları, uluslararası yayıncılık standartları ve etiğine uygun olarak, yüksek kalitede bilimsel dergi ve kitapların yayınlanmasıyla giderek artan bilimsel bilginin yayılmasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İstanbul Üniversitesi Yayınları açık erişimli, ticari olmayan, bilimsel yayıncılığı takip etmektedir.